تجدید چاپ کتاب شهید «مهدی باکری»

کتاب «شهید مهدی باکری» از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تجدید چاپ شد.

به گزارش ایمنا، مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از تجدید چاپ کتاب شهید مهدی باکری (مجموعه مقالات، سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها)» برای بار دوم خبر داد و اظهار کرد: کتاب «شهید مهدی باکری» از کتاب‌های رده فرماندهان دفاع مقدس است. مطالب این کتاب پیش از این در مجله نگین چاپ شده بود که به اهتمام سعید سرمدی جمع‌آوری و در قالب کتاب توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

وی ادامه داد: به علت اینکه شهید مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا یکی از لشکرهای خط‌شکن بوده است در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از ایشان اسناد زیادی وجود دارد که برای نگارش کتاب بسیار قابل‌استفاده هستند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه عموم مطالب کتاب «شهید باکری» مقالات و در خصوص ویژگی‌های فرماندهی شهید باکری است، افزود: این کتاب شامل یازده فصل است؛ فصل اول کتاب، مروری بر سختی‌های جنگ و نقش شهید مهدی باکری در تحمل آن‌ها نام دارد و سردار غلامعلی رشید نویسنده این مقاله است. سردار رشید به جهت اینکه بیشتر با فرماندهان در ارتباط بوده و شناخت نزدیک از فرماندهان دارد متناسب با آن در مورد شهید باکری فرمانده لشکر عاشورا که عملیات‌های سختی را هم گذرانده، این مقاله را نوشته است.

وی اضافه کرد: محسن رضایی نیز در فصل دوم کتاب تحت عنوان «باکری آن‌گونه که من شناختم» از منظر و نگاه خودشان در خصوص شهید مهدی باکری مطالبی را به نگارش درآورده و از مسئولیت و ویژگی‌های این شهید بزرگوار صحبت کرده است. در بخشی از این فصل آمده است «مهدی انسانی شجاع، صبور، خلاق، عمیق و فهیم بود و علی‌رغم اینکه برای هر موضوعی حرف برای گفتن داشت، ولی فردی بسیار آرام و کم‌حرف بود.» سرلشکر رضایی بعد از آخرین عملیاتی که شهید باکری می‌رود و مفقودالاثر می‌شود، می‌نویسد «مهدی در تاکتیک فوق‌العاده بود، همیشه بعد از اتمام جلساتی که با فرماندهان در خصوص طراحی و مانور عملیات تشکیل می‌دادم دو نفر را نگه می‌داشتم و در خصوص تاکتیک آن عملیات با آن‌ها صحبت می‌کردم یکی باکری بود و یکی خرازی. اگر آن‌ها در بُعد تاکتیک عملیات را تأیید می‌کردند تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کردم. بعد از جنگ، سردار رشید به شهید کاظمی این موضوع را از قول من گفته بود و احمد در پاسخ و با تأیید این موضوع گفته بود: «حسین خرازی خدای تاکتیک بود.» مهدی هم یکی از نادرترین طراحان تاکتیکی جنگ بود.»

قاضی به فصل سوم کتاب «شهید باکری» اشاره و تاکید کرد: فصل سوم، مقاله‌ای از قول خود شهید مهدی باکری تحت عنوان «اصول مدیریت و اصول جنگ» است که خود این شهید بزرگوار در مورد این مسئله در قالب چندین یادداشت در مورد اصول جنگ و مدیریت سخن گفته است. در این مقاله اصول جنگ در حوزه‌های مختلفی موردبررسی قرار گرفته است از جمله: اصول جنگ چه بوده است، اصول جنگ چه هست، اصل شناسایی، اصل به‌کارگیری تمام امکانات موجود، اصل غافلگیری، اصل محاصره دشمن، اصل استتار یا پنهان‌کاری و اصل انضباط دقیق.

وی با بیان اینکه فصل چهارم از قول سردار سرلشکر پاسدار رحیم صفوی فرمانده نیروی زمینی سپاه در زمان جنگ است و گفتاری در مورد شهید باکری نکاتی را مطرح کرده است، افزود: در این فصل سردار صفوی علاوه بر اینکه به ویژگی‌های اخلاقی شهید باکری پرداخته به ویژگی‌های فرماندهی وی نیز پرداخته است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فصل پنجم کتاب را مهم و خواندنی برشمرد و گفت: عنوان فصل «مهدی باکری شهید اسلام در اندیشه و عمل» به نویسندگی دکتر حسین علایی است. در این مقاله سردار علایی بعدازاینکه عملیات‌ها را توضیح می‌دهد و نقش شهید مهدی باکری را بیان می‌کند شیوه‌های مدیریت فرماندهی شهید باکری در چند عنوان می‌پردازد از جمله «سازماندهی مناسب، انتخاب افراد لایق، تقسیم‌کار درست، برنامه‌ریزی، توجه زیاد به آموزش، عدم تبعیض، احترام عمیق به داوطلبان بسیجی، توجه به انگیزه، ابتکاری و نوآوری» همچنین ویژگی‌های اخلاقی شهید باکری را هم گفته است.

وی اظهار کرد: محمدحسین فرهنگی در فصل ششم به «پیش درآمدی بر سبک مدیریت مهدی باکری» پرداخته است و مباحث جامعیت، مدیریت تعارض، رهبری کاریزماتیک و مدیریت از نزدیک شهید باکری را موردبررسی قرار داده است.

قاضی با اشاره به اینکه موضوع فصل هفتم شهید مهدی باکری به روایت فرماندهان جنگ می‌باشد، گفت: در این فصل از قول فرماندهانی همچون سردار شهید احمد کاظمی، سردار مرتضی قربانی، سردار علی اکبر پور جمشیدیان روایت‌هایی از شهید باکری مطرح شده است. در پایان این فصل نیز سخنان شهید محلاتی درباره وصیت‌نامه شهید مهدی باکری آورده شده است.

وی تصریح کرد: موضوعات فصل هشتم تشریح عملکرد لشکر ۳۱ عاشورا در والفجر ۱ در گفت‌وگو با شهید باکری و فصل نهم تبیین عملیات والفجر ۴ توسط شهید باکری است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه فصل دهم کتاب «شهید باکری» عملکرد لشکر ۳۱ عاشورا در عملیات بدر توسط مجید نداف و محمد اللهیاری به عنوان راویان این فرمانده شاخص می‌باشد، گفت: عملیات بدر آخرین عملیاتی است که شهید باکری در آن حضور داشته و شهید شده است. فصل دهم به عملکرد لشکر عاشورا در عملیات بدر به شکل خلاصه پرداخته است.

وی تصریح کرد: در فصل پایانی کتاب، یادنامه‌ای از حسین علایی با عنوان «یادی از حمید باکری، شهید خیبر» منتشر شده است. شهید حمید باکری، برادر شهید مهدی باکری است و در عملیات خیبر شهید شده است.

قاضی در پایان خبر از انتشار کتاب دیگری از شهید باکری داد و گفت: این کتاب جدید در مورد شخصیت شهید باکری است در واقع زندگینامه ایشان بر مبنای خاطرات و اسناد است و به‌زودی منتشر خواهد شد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

کد خبر 540351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.