گسترش شهرهای بدون خشونت با احداث فضاهای عمومی امن

اغلب خشونت‌های شهری در پی نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی رخ می‌دهد و به سهم خود می‌تواند چشم‌اندازهای شهری و سبک زندگی ساکنان را تحت تاثیر قرار دهد؛ فضاهای عمومی بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که با طراحی ویژه خود، مفهوم نبود خشونت را در ذهن بازدیدکنندگان تداعی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ساله بر اساس تعداد قتل‌هایی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در یک شهر اتفاق می‌افتد، خشن‌ترین نقاط دنیا مشخص می‌شود. در سال ۲۰۱۸، برزیل از مجموع ۵۰ شهر خشن جهان، ۱۷ مورد را در خود جای داده بود که پس از آن نیز مکزیک با ۱۲ شهر، ونزوئلا با پنج مورد و ایالات متحده آمریکا با چهار شهر در رده‌های بعدی خشن‌ترین نقاط دنیا قرار گرفت. در این میان، آمار حاصل از شاخص "جینی"، معیاری از پراکندگی آماری که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا نابرابری ثروت در یک کشور یا گروه‌های مردمی در نظر گرفته شده است، نشان داد که درآمد مردم در کشورهای نامبرده به طور قابل توجهی نابرابر است ضمن اینکه همه آن‌ها در طول تاریخ، جز کشورهای مستعمره به شمار رفته است و مردم آن‌ها قربانی برده‌داری بوده‌اند.

امروزه بسیاری از جوامع جهانی با مشکلاتی نظیر نبود دسترسی کافی به حقوق اولیه نظیر آموزش، اشتغال، مراقبت سلامت، تفریح و توزیع نابرابر زمین دست و پنجه نرم می‌کنند که این رویداد به سهم خود افزایش تدریجی تعداد افراد آسیب‌پذیر و دوری گزیدن آن‌ها از فضاهای عمومی را در پی داشته است. افزایش قابل توجه جمعیت شهرنشینی نیز عامل مهم دیگری در کاهش دسترسی ساکنان به فضاهای عمومی شده و تبعات منفی بسیاری نظیر نبود فعالیت جسمی و بروز خشونت را برای آنان در پی داشته است.

 گسترش شهرهای بدون خشونت با احداث فضاهای عمومی امن

البته فضاهای عمومی بسیاری نیز در سراسر جهان وجود دارد که امکان دسترسی برابر تمام شهرنشینان را به خود فراهم آورده است ضمن اینکه تنوع امکان انجام فعالیت‌های مختلف، وجود فضاهایی برای استراحت، مکاشفه، پیوند با طبیعت، تأمین سایه مورد نیاز کاربران و سایر امکانات مورد نیاز بازدیدکنندگان این فضاهای عمومی را از سایر مکان‌های مشابه خود در سراسر دنیا متمایز کرده است.

فضای سبز خودکفای سنت آنتونی در اسپانیا

گروهی از معماران اهل بارسلونا، پایتخت کاتالونیا در اسپانیا، طی یک برنامه کلی در نظر دارند بسیاری از بزرگراه‌های شهر را به محله‌ها یا فضاهای عمومی خودکفایی تبدیل کنند. محله سنت آنتونی شهر نیز میزبان یکی از این فضاهای عمومی است که با مشارکت گسترده ساکنان اطراف طراحی شده و خیابان‌هایی سبز را در اطراف خود فرا گرفته است که تا پیش از احداث فضای جدید خودروهایی با تعداد نامحدود در آن‌ها رفت و آمد می‌کرد، اما امروزه به عنوان پیاده‌راه‌هایی با سایبان گسترده مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

 گسترش شهرهای بدون خشونت با احداث فضاهای عمومی امن

پارک Azatlyk در روسیه

سال‌ها پیش، کلان شهر نابرژنیه چلنی در روسیه میزبان میدانی عظیم بود که منبع وقوع بسیاری از خشونت‌ها و جرایم به شمار می‌رفت. امروزه معماران این میدان را به فضای عمومی بسیار پویایی تبدیل کرده‌اند که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، جوامع زیادی را از گروه‌های مختلف گرد هم جمع می‌کند. وجود فضای سبز با درختان و گیاهان بی‌شمار در پارک نیز از مهم‌ترین قابلیت‌های آن برای حفظ بازدیدکنندگان از وزش شدید باد یا تابش نور خورشید محسوب می‌شود.

سیاره سرخ، چین

محله ژابی واقع در کلان شهر شانگهای چین میزبان یک فضای عمومی بسیار اعجاب‌انگیز به رنگ قرمز در یک قلمرو شخصی به شمار می‌رود که در فضای خالی بین مراکز تجاری واقع شده است. زیبایی منحصر به فرد این مکان با طراحی به صورت اشکال هندسی متفاوت به جذب عابران پیاده بیشمار به خود، استراحت و سپس گرایش آن‌ها به بازدید از فروشگاه‌های اطراف کمک زیادی کرده است. این فضای عمومی از قابلیت‌های مختلف برای جذب کودکان به سرگرم کردن خود نیز برخوردار است و به همین دلیل، محبوبیت زیادی در میان خانواده‌های اهل شانگهای دارد.

 گسترش شهرهای بدون خشونت با احداث فضاهای عمومی امن

فضای عمومی Prodac در پرتغال

پارک Prodac که فضایی به مساحت ۱۳۲ متر مربع را در بر گرفته است در سال ۲۰۱۶ توسط گروهی از معماران برجسته کشور در لیسبون احداث شد. این پروژه با مشارکت گسترده ساکنان پایتخت و به منظور ادامه گرایش طراحی شهری مردم محور که از دهه ۱۹۷۰ آغاز شده بود، انجام شد و فضایی برای اجرای نمایش‌های مختلف توسط هنرمندان را در بر گرفت. وجود پوشش‌های گیاهی بیشمار در سراسر پارک Prodac از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می‌آید که این فضای عمومی را از سایر مکان‌های مشابه خود در سراسر لیسبون متمایز کرده است.

توسعه دوباره سواحل دریای Paprocany در لهستان

معماران اهل لهستان به منظور ارزش‌گذاری بیشتر سواحل کشور اخیراً اقدام به احیا و تبدیل آن‌ها به مراکزی تفریحی کرده‌اند . از مهم‌ترین اقداماتی که در این زمینه انجام شده است می‌توان به توسعه دوباره ساحل دریای Paprocany اشاره کرد که مبلمان و فضاهای استراحت بسیاری را برای بازدیدکنندگان در بر گرفته است. علاوه بر این، فضاهای ورزشی و تفریحی بیشماری در سراسر این منطقه ساحلی احداث شده است که هر روزه جمعیت زیادی از مردم را برای انجام فعالیت‌های جسمی و به طور همزمان تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر دریا به سمت خود فرا می‌خواند.

پایانه اتوبوسرانی و مرکزی تفریحی در برزیل

کلان شهر سائو لوئیس در برزیل یکی از زیباترین پایانه‌های اتوبوسرانی کشور را در خود جای داده است که به عنوان یک فضای سبز عظیم و مرکزی تفریحی نیز عمل می‌کند. هدف اولیه برنامه‌ریزان شهری از احداث این ترمینال به حداقل رساندن ارتکاب جرایمی بود که در اطراف آن اتفاق می‌افتاد که البته تکمیل و بهره‌برداری پروژه، پیامدهای مثبت زیادی در این زمینه به جای گذاشت. پایانه اتوبوس‌رانی سبز سائو لوئیس، یک فضای اختصاصی برای دوستداران ورزش اسکیت، یک زمین بازی و فضای بسیار بزرگی برای انجام سایر فعالیت‌های جسمی را در بر گرفته است و به همین دلیل در میان اقشار مختلف جامعه محبوبیت بالایی دارد.

 گسترش شهرهای بدون خشونت با احداث فضاهای عمومی امن

کد خبر 540267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.