دانشجویان از دریچه انقلاب

از جمله شاخص‌های قرآنی دانشجوی انقلابی، ولایت‌مداری، دین‌شناسی و معنویت‌گرایی است. یک دانشجوی متعهد رسالت دانشجویی خود را بر مبنای دین‌شناسی و ولایت‌مداری سامان می‌دهد، آن‌ها هیچ‌گاه نگاه لیبرال‌گرایی به رسالت دانشجویی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشجویان یکی از گروهای تأثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی در نقاط مختلف جهان دانشجویان بوده و هستند. در کشور ما نیز دانشجویان نقش به سزایی در پیشبرد انقلاب و نقاط عطف آن داشته‌اند و به همین دلیل ۱۶ آذر ۱۳۳۲ روز دانشجو نام گرفته است، زیرا در این روز قشر دانشجو در اعتراض به دخالت و نقش آمریکا در کودتای علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق وارد صحنه شد و سه شهید تقدیم جریان مبارزه علیه استبداد و استعمار کرد. این نقش اثرگذار تا پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت و دانشجویان همواره نقش پیشرو را در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب ایفا کردند.

به واسطه چنین جایگاه مهمی است که امام (ره) و رهبر معظم انقلاب به این قشر توجه ویژه داشته و از آنان با تعابیر ویژه‌ای همچون «جوانان روشنفکر»، «جوانان ارزنده اسلام»، «دانشجویان مسلمان و مبارز»، «دانشجویان انقلاب»، «فرزندان ایران»، «قوه متفکره ملت»، «روشنفکر تمام‌عیار مسلمان»، «افسران جوان جنگ نرم»، «قشر برگزیده جامعه»، «امید آینده کشور»، «نسل استثنایی» و … یاد کرده‌اند.

شانزدهم آذرماه نقطه عطفی در شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی و بزرگداشت مقام دانشجو در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. این روز بهترین بهانه برای واکاوی و بررسی شاخص‌ها و بایسته‌های دانشجوی متعهد و انقلابی است. از آنجا که در زمان کنونی درصد قابل توجهی از افراد جامعه در حال تحصیل و به نوعی در کسوت دانشجویی مشغول به علم‌آموزی هستند، سزاوار است با بررسی شاخص‌های دانشجوی انقلابی، این نقش و مسئولیت این قشر فرهیخته را در گفتمان انقلاب اسلامی تبیین کنیم.

یکی از مطالبات به سزای مقام معظم رهبری از جنبش‌های دانشجویی آرمان‌خواهی تشکل‌های دانشجویی است، ایشان بر این باورند که متمرکز این موضوع بیشتر در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی بوده است. ولی حق این است که آرمان‌های جمهوری اسلامی صرفاً آرمان‌هایی سیاسی یا فرهنگی نیست. ایشان در کنار آرمان‌های سیاسی، فرهنگی آرمان‌هایی دیگری در عرصه‌های مختلف علوم اجتماعی، اقتصادی، علم و فناوری را نیز لازم و ضروری می‌دانند ایشان بر این باورند که تحقق آرمان‌های سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی به آرمان‌های دیگر حوزه‌ها گره می‌خورد. استکبارستیزی نیازمند استقلال در عرصه اقتصادی و کشاورزی است و الهام‌بخش‌ماندن در منطقه و جهان به پیشتازی علمی، کارآمدی اقتصادی و ده‌ها آرمان دیگر مرتبط است.

به همین ترتیب، تحقق آرمان عدالت نیازمند تعیین آرمان‌هایی در عرصه سلامت، آموزش و پرورش و امثال آن است تا به شکلی عینی‌تر تحقق آن از سوی جنبش دانشجویی رصد شود. بنابراین اگرچه جریان مطالبه‌گری تخصصی در سال‌های اخیر در تشکل‌های دانشجویی آغاز شده است، لیکن انتظار می‌رود جنبش دانشجویی با سرعت و جدیت بیشتری در همه عرصه‌های کلیدی کشور، آرمان‌های انقلاب را بشناسد و مطالبه‌ی آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.»

دانشجوی انقلابی، یک جوان باتقوا و معتقد است

محمد تقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: افراد در زمان دانشجویی از انرژی و نشاط سرشاری برخوردار هستند بر همین اساس لازم است در این سن دانشجویان و نخبگان از پتانسیل خود در مسیر رشد و تعالی استفاده کنند.

به گفته وی، دانشجوی انقلابی یک جوان باتقوا و معتقد است، دانشجوی انقلابی لازم است با ابزار علم و تقوا به خودسازی به پردازد، همچنین از جمله مهمترین ویژگی‌های دانشجوی انقلابی احساس تکلیف نسبت به جامعه است.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطالبه گری، وظیفه شناس بودن، فساد ستیزی و دغدغه مند بودن از جمله ویژگی‌های بارز دانشجویان انقلابی است.

به عقیده نقدعلی، شرایط باید برای پیشرفت دانشجویان فراهم شود، تا دانشجو دچار رخوت و بی خیالی نشود و نسبت به حوادث خارجی و داخلی کشور خود حساس باشد.

دانشجویان انقلابی آینده سازان کشور هستند

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دانشجویان باید از مطالبه گران اصلی کشور باشند، متأسفانه در برخی از مواقع برخی از دانشجویان نسبت به مسائل کشور بی تفاوت شدند که همین موضوع مشکلات متعددی را برای کور ایجاد کرده است.

به گفته وی، دانشجو باید همواره با روحیه مطالبه گری خود مشکلات کشور را مطرح و در جهت رفع آن تلاش کند، هر زمانی که دانشجویان انقلابی پای مشکلات آمدند مشکلات سریعاً برطرف شد.

نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان انقلابی آینده سازان این کشور هستند بر همین اساس لازم است، دانشجویان نسبت آینده خود امیدوار باشند و به مردم نیز امید دهند.

سلیمی ادامه داد: دشمن شناسی، مطالبه گری از جمله ویژگی‌های دانشجویان انقلابی است که در این راستا باید مراقب باشد که مورد سوءاستفاده جناح‌های سیاسی قرار نگیرد.

کد خبر 540254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.