شناسایی ۴۰ پرستار جعلی و معرفی آن‌ها به قوه قضاییه

رییس سازمان نظام پرستاری از شناسایی ۴۰ پرستار جعلی خبر داد و گفت: در نظام پرستاری وظیفه‌ای جز پیگیری مباحث رفاه و معیشت و استانداردهای نیرو و آموزش نداریم.

به گزارش ایمنا، محمد میرزابیگی ضمن ادای احترام به روح بلند بالغ بر ۱۵۰ شهید گروه پرستاری در دوران کرونا به شهادت نائل شدند، اظهار کرد: اگرچه در ایام کرونا پرستاران جانفشانی کردند، اما همیشه شرایط بحرانی نیست و باید با استانداردی به مردم ارائه خدمت کرد، استانداردها معمولاً کف انتظارت یک کشور در چارچوب‌های رفاهی و اجتماعی هستند.

وی افزود: رسیدن به استاندارهای تعداد نیرو اولویت پیگیری ما بود و همه در این مقوله دست به دست هم دادیم که حدود ۵۳ هزار نفر جذب شوند.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: نکته دوم بحث نظام پرداخت است که محل حرف و حدیث بسیار است، این موضوع هم به این دلیل اینکه چارچوب مشخصی ندارد، محل اختلاف است؛ مقایسه‌ها در میزان پرداخت‌ها، شاید دردی را دوا نکند و باید بگوییم که حق یک پرستار برای ارائه خدماتشان چه قدر است و در این زمینه سال گذشته مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آئین‌نامه تعرفه‌گذاری در شورای عالی بیمه و در هیأت دولت نیز تصویب شد.

وی با بیان اینکه دولت نگاه خوبی به تعرفه دارد و در این زمینه اخبار خوبی شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: نکته دوم عوامل انگیزشی مدافعان سلامت و نه فقط پرستاران است، ما تا به حال هر موضوعی را پیگیری کردیم برای همه کادر درمان بوده است؛ همیشه تیمی کار کرده و خوشبختانه موفق بوده‌ایم و در مساله فوق‌العاده ویژه، افزایش ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شد اما فوق‌العاده خاص و سختی کار در دست پیگیری است.

میرزابیگی ادامه داد: تدوین مدل جدید مراقبت‌های پرستاری نیز مهم است، کرونا و بیماری‌های مزمن ثابت می‌کند که محل خدمت تیم سلامت فقط بیمارستان نیست و تک بازیکن آن نیز فقط پزشک نیست.

وی تاکید کرد: تیم سلامت باید با هم کار کنند و در سطح جامعه نیز شبکه‌ها و زنجیره‌های شبکه سلامت به هم وصل شوند که نماد آن مراقبت پرستاری در منازل است که می‌تواند خدمات را از طریق فضای مجازی و از طریق بردن به منزل به کیفیت و سرعت و قیمت بهتر جلو ببرد و حق انتخاب به بیماران بدهد.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر پرستاری را یک نظام تک بعدی کرده‌ایم، اما اگر زنجیره آن را گسترش دهیم، حق انتخاب به مردم و حق رقابت به بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مردم ایجاد خواهد شد و در توسعه پرستاری جامعه‌نگر که مدل جدیدی است نیز این مساله و آموزش‌های حرفه‌ای و غیرحرفه ای دنبال می‌شود.

وی در ارتباط با مهاجرت پرستاران، گفت: مهاجرت وجود دارد و باید آمار دقیقی از آن به دست آورد، اما صعود و نزول و میزان آن در هر ماه متفاوت است و به دلیل سواد و دانش و توانمندی پرستاران ایرانی و معنویت و اخلاق آنها که به شدت به آن در ایران بها داده می‌شود و مهارت‌های بالایی که از آن برخوردار هستند، کشورهای دیگر دنبال پرستاران ایرانی هستند و باید جذابیت‌ها را در ایران بالا برد.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در موج اول که ترس و اضطراب بود، پرستاران داوطلب از اقصی نقاط به مناطق بحرانی رفتند و خدمت کردند، اما بعد از موج اول چند دانشگاه این پرستاران را خانه نشین کردند که اگر نیاز داشتیم صدایتان می‌کنیم و اینگونه مساله استخدام ۸۹ روزه ادامه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: ما قطعاً از وزارت بهداشت و از دولت می‌خواهیم که بساط این نوع جذب پرستار را جمع کنند و با آن برخورد کنند؛ نیروی شرکتی قرارداد موقتی دارد. اما اینکه هیچ قراردادی نباشد قابل قبول نیست و قرارداد پرستاران کمتر از یک سال نباید باشد. مگر آدم با بچه خودش این رفتار را می‌کند که او را وسط کرونا به کار بگیرند و بعد خانه نشین کند؟

میرزابیگی خاطرنشان کرد: در بحث شرکتی‌ها و طرحی‌ها و کسانی که غیر استخدامی هستند، در جلسات مشورتی که انجام شد، پیگیری‌ها وجود دارد و مجوزهای استخدامی خوبی هم داده شده است و ما نباید مجوز استخدامی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حد یک تغییر وضعیت داشته باشیم، برخی دانشگاه‌ها مجوز جذب پرستاران را می‌گیرند و همان نیروی شرکتی را تغییر وضعیت می‌دهند.

وی ادامه داد: همه پیگیری‌های مربوط به مجوزهای استخدامی، برای این نیست که فقط یک نیرو تغییر وضعیت پیدا کند، البته این خوب است اما هدف اضافه شدن عددی به تعداد پرستاران در کشور است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه اولویت استخدامی با نیروهایی است که در دوره کرونا اعم از نیروهای شرکتی، ۸۹ روزه و تمدید طرح بوده‌اند، تغییر وضعیت پیدا کنند و جایگزین بیاورند، افزود: ۵۵ هزار مجوز استخدام نیرو گرفته شد و ما در نظام پرستاری وظیفه‌ای جز پیگیری مباحث رفاه و معیشت و استانداردهای نیرو و آموزش نداریم؛ اینها هم در فصول قانونی آمده است و پیگیری می‌کنیم و تا روز دوشنبه هفته آینده خبر خوشی می‌شنوید.

وی در ارتباط با مساله بازنشستگی پرستاران، خاطرنشان کرد: بازنشستگی پیش از موعد تابع چند قانون از جمله قانون خدمات کشوری است، سن بازنشستگی فردی اگر برسد از آن استفاده می‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما سازمان تأمین اجتماعی بدعت بدی گذاشته و رفتار غیرقانونی که مسئول سازمان تأمین اجتماعی انجام دادند این بود که ظاهراً پرستاران تأمین اجتماعی که پیرو مشاغل سخت و زیان‌آور هستند را بر اساس قانون خدمات کشوری بازنشسته می‌کنند.

میرزا بیگی افزود: نمی‌شود نیروهای خدمات تأمین اجتماعی را با قانون خدمات کشوری بازنشسته کرد، ما با دیوان عدالت کشوری و کمیسیون اصل نود جلسه‌ای داشته‌ایم و به زودی جلسه‌ای را با وزارت کار خواهیم داشت و دو یا سه مشاور حقوقی قوی به خدمت گرفته‌ایم که کل افرادی که بازنشستگی شأن بر اساس قانون خدمات کشوری بوده است، خواسته شأن پیگیری شود.

وی در خصوص تفاوت دستمزد پرستاران و پزشکان در کشور، گفت: حقوق کارمندی ما تابع قانون خدمات کشوری و قانون کار است در حالی که هیچ فرقی بین کارمندان نیست و این کارانه است که بیشتر اختلاف ایجاد کرده است که از پنج برابر به بالا میان کارانه پرستاران و پزشکان تفاوت وجود دارد؛ در هیچ جای دنیا اینگونه تفاوت در کارانه پزشک و پرستار نداریم و به نظرم با اجرای قانون تعرفه‌گذاری وضعیت کارانه تنظیم می‌شود و تعرفه گذاری نیز صرفاً به کارانه‌های پرستاران مربوط است و هیچ ربطی به حقوق آنها ندارد. اضافه کار و کارانه قبلاً به هم گره خورده بود و در حال حاضر اضافه کار جدا شده است.

وی با اشاره به حضور پرستاران جعلی در بیمارستان‌های خصوصی و خدمات در منزل، تصریح کرد: خود سازمان نظام پرستاری متوجه یکسری کارت جعلی شد و پرونده تشکیل داد و به قوه قضائیه و نیروی انتظامی سپرد، البته تاکنون ۴۰ مورد شناسایی شده‌اند و با آنها برخورد می‌شود.

منبع: ایلنا

کد خبر 540250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.