روش مطالعه دروس اختصاصی گروه ریاضی

پرداختن به دروس تخصصی در آزمون کنکور سراسری سهم بزرگی در موفقیت داوطلبان گروه‌های آزمایشی دارد و داوطلبان باید مهارت کافی در دروس اختصاصی داشته باشند تا بتوانند به قبولی در رشته دلخواه خود بیاندیشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکور گروه ریاضی، مطالعه دروس اختصاصی این رشته است؛ لازم است بدانیم درس ریاضیات بخش قابل توجه و مهمی از کنکور گروه ریاضی را تشکیل می‌دهد و نیاز است داوطلبان این گروه برای داشتن مطالعه‌ای دقیق و کارآمد هر مبحث از ریاضیات را بر اساس اصول خود پیش ببرند.

آشنایی داوطلبان با بهترین روش مطالعه دروس اختصاصی کنکور ریاضی، باعث می‌شود مطالب را به صورت عمیق و مفهومی مطالعه و به درستی زمان را مدیریت کنند تا به نتیجه دلخواه خود که قبولی با رتبه عالی در کنکور است، دست یابند؛ البته داوطلبان گروه ریاضی باید دروس اختصاصی این رشته که متشکل از مباحث گوناگون ریاضی است را با برنامه‌ریزی صحیح و کامل مطالعه کنند تا تسلط لازم برای آزمون سراسری را به دست آورند.

دروس هندسه، آمار و احتمال، حسابان، ریاضیات گسسته، فیزیک و شیمی هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی باید هر کدام از این دروس را با برنامه‌ریزی دقیق مطالعه کنند تا به نتیجه‌ای مؤثر برسند، در خصوص برنامه‌ریزی صحیح و کارآمد برای مطالعه دروس اختصاصی گروه آزمایشی ریاضی با آسیه آقایی، مشاور تحصیلی کنکور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی به طور کلی برای مطالعه دروس ریاضی باید به چه نکاتی توجه کنند؟

با توجه به محاسباتی بودن درس ریاضی، بهترین روش برای مطالعه ریاضی کنکور، تمرین و تکرار و زدن تست‌های متعدد، پرتکرار و مهم است؛ البته مطالعه کتاب درسی، تمرین فرمول‌ها از طریق حل مسائل و تست زنی، تحلیل گزینه‌ها و بررسی پاسخ تست‌ها برای افزایش تسلط بر مفاهیم پایه نیز در مطالعه این درس لازم است. داوطلبان کنکور ریاضی می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح مباحث دروس ریاضی که نقش اصلی را در قبولی آنها دارد را مطالعه کنند و بر مفاهیم و روش‌های تست زنی آن مباحث تسلط لازم را به دست آورند.

دروس هندسه چگونه باید مطالعه شود؟

داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی برای اینکه بتوانند درس هندسه را صحیح و کامل مطالعه کنند، باید این درس را به دو بخش هندسه پایه و هندسه تحلیلی تقسیم کنند و هر بخش را بر اساس اصول لازم مطالعه کنند؛ لازم است بخش پایه هندسه که بیشتر به قضایا مربوطه است را باحفظ کردن و اثبات قضایا مطالعه کنند و با مرور، تکرار و انجام تست‌های مربوطه به یادگیری بهتر و ماندگار قضایا کمک کنند.

حل و بررسی تمرینات کتاب درسی نیز نباید فراموش شود، حفظ قضایا باید به تدریج و مستمر باشد تا داوطلب بتواند آنهارا به خاطر بسپارند، اینکه فرد بخواهد قضایا را به یکباره حفظ کند قطعاً با چالش و سردرگمی روبرو خواهد شد، بعد از مطالعه هر قضیه نیاز است تمرین‌های مربوط به آن قضیه حل شود با این روش به مرور زمان داوطلب بر این بخش تسلط خواهد یافت.

بخش دوم مطالعه هندسه مربوط به هندسه تحلیلی است و مطالعه این بخش با هندسه پایه متفاوت است، چرا که داوطلب در این بخش بیشتر با معادلات برای حل مسائل هندسه روبرو است و هر چه قدر داوطلبان در تشخیص و تشکیل معادلات مهارت بیشتری داشته باشند، قطعاً راحت‌تر از پس سوالات این بخش برمی‌آیند. این درس باید حتماً مرور شود و تا داوطلب نگران فراموش کردن مباحث نباشد. همچنین افراد باید سوالات این درس را در ابتدا به صورت تشریحی حل کنند و بعد از به دست آوردن تسلط کافی به سراغ تست‌های دروس هندسه بروند.

داوطلبان گروه ریاضی چگونه باید درس آمار و احتمال را برای کنکور سراسری مطالعه کنند؟

درس آمار و احتمال گروه آزمایشی ریاضی شامل مباحث محاسباتی و تحلیلی است، حل سوالات آن در کنکور به دقت، سرعت و تمرکز بسیاری نیاز دارد؛ روش مطالعه آمار و احتمال برای آزمون کنکور سراسری ریاضی باید به گونه‌ای باشد که داوطلب با تمرین و تکرار بسیار بتواند با سرعت و دقت لازم به تست‌ها پاسخ صحیح دهد. ممکن است تعداد سوالات درس آمار و احتمال در آزمون کنکور سراسری زیاد نباشد، اما لازم است بدانیم درس آمار و احتمال با ضریب چهار برای زیرگروه‌های یک و دو و ضریب سه برای زیرگروه سه، تأثیر بسیار زیادی در درصد نهایی داوطلبان در کارنامه کنکور خواهد داشت؛ بنابراین داوطلبان نباید مطالعه این درس را به دلیل کم بودن تعداد سوالات آن در آزمون کنکور سراسری کنار بگذارند.

برای یادگیری اصولی این درس بهتر است، متن هر درس توسط داوطلب مطالعه و نکات مهم هر بخش هایلایت و نکته‌برداری شود، تمرین‌های کتاب درسی نیز باید حل و بررسی شود تا مطالبی که مطالعه شده همراه با تمرین و تکرار در ذهن فرد ماندگار شود. همچنین داوطلب باید زمانی به سراغ تست‌های کنکور سال قبل برود که با کمک سوالات آموزشی مفاهیم تستی مربوط به این درس را به خوبی آموخته باشد، مدیریت زمان در پاسخ به سوالات مباحث ریاضی بسیار مهم است.

دروس حسابان برای کنکور سراسری چگونه باید مطالعه شود؟

درس حسابان به عنوان یکی از درس‌های اختصاصی رشته ریاضی نقش بزرگی در نتیجه نهایی داوطلبان آزمون کنکور ریاضی دارد و باید بر اساس برنامه‌ریزی مطالعه شود تا بتوان به نتایج خوبی در مطالعه این درس دست یافت؛ تعداد تست‌های حسابان در کنکور قابل توجه است و تقریباً قسمت زیادی از سوالات بخش ریاضی را در آزمون کنکور سراسری شامل می‌شود؛ این در حالی است که بعضی از داوطلبان از مطالعه، تست زنی و در نهایت پاسخ به سوالات حسابان در آزمون کنکور سراسری خودداری می‌کنند، اما افرادی که به مطالعه این درس به طور جدی می‌پردازند، سریع‌تر از داوطلبانی که این درس را حذف کردند پله‌های صعود و گذر موفق از کنکور را طی می‌کنند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع برای مطالعه این حسابان کتاب درسی است، داوطلبان کنکور سراسری بعد از مطالعه مباحث کتاب درسی باید تست‌های آموزشی را با هدف یادگیری عمیق مطالب درسی حل و در زمان حل این تست‌ها نکته‌های جدید را برای مرور سریع‌تر مباحث یادداشت کنند، اما حل تست‌های کنکور سال‌های قبل باید در مرحله دوم و بعد از تمام کردن تست‌های آموزشی باشد، بررسی تست‌های کنکور سال‌های قبل آمادگی داوطلب را برای تسلط در آزمون اصلی افزایش می‌دهد، البته داوطلبان باید برای حل این تست‌ها زمان را نیز در نظر داشته باشد.

روش صحیح مطالعه درس ریاضیات گسسته در گروه آزمایشی ریاضی چیست؟

بعضی داوطلبان درس گسسته را سخت‌تر از هندسه و حسابان می‌دانند در حالی‌که ریاضیات گسسته به دلیل حجم کمتر و مطالب روان‌تری که دارد، ساده‌تر از دیگر درس‌های ریاضی است. اگر مطالعه گسسته کنکور ریاضی طبق روش صحیح انجام شود، قطعاً داوطلب از پس تست‌های آزمون سراسری کنکور این درس برخواهد آمد. داشتن برنامه‌ریزی برای مطالعه کامل و اصولی ریاضیات گسسته کنکور و ایجاد تعادل در درس خواندن و تست زدن از جمله اقدامات مهمی است که موفقیت داوطلب در پاسخ‌گویی به سوالات ریاضیات گسسته را فراهم خواهد کرد.

در مطالعه مباحث ریاضیات گسسته پرداختن به بخش نظریه اعداد و ترکیبات که تعداد تست بیشتری از آن در آزمون کنکور سراسری ارائه می‌شود، اهمیت بسیاری دارد؛ البته بخش نظریه اعداد، مفهومی‌ترین و سخت‌ترین قسمت این درس برای داوطلبان کنکور رشته ریاضی است و بسیاری از داوطلبان مهارت کافی برای پاسخ دادن به تست‌های این بخش را ندارند، اما دو مبحث دیگر از جمله گزاف و مدل‌سازی با کمک تمرین و تست زیاد تقویت می‌شود و می‌توان به سوالات آن در آزمون کنکور سراسری پاسخ داد.

اگر افراد در این درس از پایه ضعیف هستند، باید بعد از مطالعه هر درس ابتدا چند سوال تشریحی حل کنند و بعد از آن به سراغ حل تست‌ها بروند، اما اگر به اندازه کافی در این درس تسلط دارند، می‌توانند ابتدا تست‌های آموزشی و بعد از آن تست‌های کنکور سال قبل را انجام دهند، نباید فراموش کنیم که تکرار و یادداشت‌برداری در تقویت ذهن داوطلبان آزمون کنکور سراسری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

دروس فیزیک در رشته ریاضی با چه روشی باید مطالعه شود تا داوطلبان تسلط کافی را به دست آورند؟

با توجه به اینکه در آزمون کنکور سراسری تست‌های درس فیزیک به صورت مفهومی و محاسباتی ارائه می‌شود، داوطلبان کنکور ریاضی علاوه بر یادگیری مفاهیم درس فیزیک، به یادگیری حل مسائل در کمترین زمان ممکن و مدیریت صحیح زمان نیاز دارند تا برای پاسخ به سوالات با کمبود وقت مواجه نشوند، به همین دلیل برای یادگیری مفهومی فیزیک کنکور، مطالعه کتاب درسی برای آشنایی با مباحث و فرمول‌ها لازم است، اما به تنهایی کافی نیست و باید علاوه‌بر کتاب درسی تست‌های آموزشی و تست‌های کنکور سال‌های قبل به ویژه سوالات پرتکرار و بررسی و تحلیل تست‌ها نیز حائز اهمیت است.

بهترین روش برای مطالعه درس فیزیک، این است که افراد سر کلاس مطالب این درس را به خوبی بیاموزند، حل نمونه سوالاتی آموزشی و مرور و تکرار آن می‌تواند به تسلط بر مباحث درس فیزیک کمک کند، داوطلبان کنکور زمانی می‌توانند تست‌های درس فیزیک را به خوبی پاسخ دهند که در زمان تحصیل و در مدرسه به خوبی مباحث را آموخته باشند و اشکالات و نقاط ضعف خود را بدانند و برای رفع آن تلاش کنند.

داوطلبان آزمون کنکور سراسری رشته ریاضی چگونه باید دروس شیمی را مطالعه کنند؟

سوالات شیمی آزمون سراسری کنکور در سال‌های اخیر به صورت کاملاً مفهومی ارائه می‌شود و داوطلبان برای پاسخ‌گویی به سوالات شیمی کنکور و رسیدن به درصد بالای ۵۰ در این درس نیاز به یادگیری مفهومی و تست زنی درس شیمی به صورت مبحثی دارند، داوطلبان با پاسخ صحیح به حدود ۱۸ تست می‌توانند شیمی را در کنکور ریاضی حدود ۵۰ درصد بزنند. توصیه می‌شود برای یادگیری مفهومی دروس شیمی در آزمون کنکور سراسری به دلیل مرتبط بودن تمام مباحث این درس داوطلبان کنکور سراسری رشته ریاضی درس شیمی را از پایه دهم مطالعه کنند و مطالعه‌ای اصولی و دقیق که بتواند مهارت لازم در پاسخ به تست‌های این درس را برای داوطلب فراهم کند.

در این درس نیز حل تست‌های آموزشی و تست‌های کنکور سال‌های قبل و تحلیل گزینه‌ها و پاسخ تست به مهارت و تسلط داوطلبان در پاسخگویی به سوالات آزمون کنکور سراسری کمک مؤثری می‌کند.

درس شیمی هم مطالب حفظی و هم مطالب محاسباتی دارد، بنابراین داوطلب باید به هر دو قسمت در مطالعه درس شیمی توجه کند. برای یادگیری مسئله‌های درس شیمی باید تکرار را مد نظر قرار داد چرا که در سال‌های اخیر تعداد بسیاری از تست‌های درس شیمی محاسباتی بوده است و باید به مباحث محاسباتی این درس توجه شود و تست‌زنی، مرور و خلاصه‌نویسی نیز باید مورد توجه داوطلبان کنکور باشد، لازم است برای مباحث محاسباتی سوالات تستی آموزشی و آزمونی به فراوانی انجام شود.

کد خبر 540036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.