دغدغه‌های محیط زیستی شورای شهر اصفهان

بیستمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان امروز _یکشنبه ۱۴ آذرماه- با حضور با حضور مدیرکل محیط زیست استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: از ۱۵ سال پیش در صحن شورای شهر آمار و ارقام و مباحث تکراری پیرامون شرایط زیست محیطی و آلودگی هوای شهر می‌شنویم، در حالی که ارائه گزارش صرف جوابگوی این همه بیماری و آسیب نیست و جای تعجب دارد که چگونه می‌خواهیم پاسخگوی مردم باشیم.

وی با بیان اینکه مسئولان محیط زیست استان اصفهان بارها این سخنان را مطرح و از موضوع عبور کردند که شاید دلیل آن غیربومی بودن اکثر مسئولان محیط زیست این استان بوده است، افزود: در شهر ما مسئولیت‌هایی که باید محیط زیست در این باره انجام می داده، بر زمین مانده است و اکنون این سوال مطرح می‌شود که کدام لایحه توسط محیط زیست به دولت ارائه شد تا مباحث مربوط به معاینه فنی خودروها را ساماندهی کند، موضوع قانونی لزوم فک پلاک خودروهای فرسوده چرا اجرا نمی‌شود و افزایش بهای خدمات بیمه خودروهای ناشی از موضوع منابع آلودگی متحرک چرا محقق نشده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حالی که قرار بود فاصله ۵۰ کیلومتری فعالیت صنایع، از محدوده مرکز شهر محاسبه نشود، اما متأسفانه هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اگر مدیریت شهری در ارتباط با وظایف خود در حوزه محیط زیست کوتاهی کرده باید موارد به صورت شفاف اعلام شود تا برخورد قانونی و پیگیری لازم انجام شود، گفت: در سال‌های اخیر در راستای فرهنگ‌سازی برای مردم جهت حفظ محیط زیست هیچ اقدامی انجام نشده است.

«آب» مساله اصلی اصفهان

«مجید نادرالاصلی» عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: در حالی که مساله اصلی اصفهان «آب» است، از سوی سازمان محیط زیست ظرف مدت یک ماه دو نامه علیه اصفهان صادر شده که یکی در ارتباط با مساله آب سمیرم و ونک و نامه دیگر مربوط به تونل گلاب ۲ بوده که این از اساس اشتباه بوده است.

وی با بیان اینکه در مساله رعایت و احقاق حقوق اصفهان سخت کوتاهی شده است، ادامه داد: مشکلات زیست محیطی ناشی از عدم جاری بودن آب در بستر زاینده رود و تالاب گاوخونی از جمله مسائلی است که کل استان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و انتظار می‌رود سازمان محیط زیست در این مسائل با جدیت بیشتری ورود کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر چه مدیریت غیربومی در استان گذاشته می‌شود و به مسائل کلان اصفهان توجه نمی‌شود، اما «آب» مساله اصلی اصفهان است که در این باره محیط زیست نه تنها گامی برنداشته بلکه در نقطه مقابل اتفاقات قابل تأملی افتاده است.

تبدیل حفظ محیط زیست به فرصتی برای ایجاد اشتغال

سیدامیر سامع» عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در سخنانی گفت: اینکه برای موضوع آلودگی هوای شهر دستگاه‌های مختلف گردهم آمده و بارها یکدیگر را متهم بدانند و فرافکنی کرده یا به دنبال اقدامات بزرگ باشند، به نتیجه نمی‌رسد زیرا همه در کنار هم با اقدامات مؤثر، گام به گام و مستمر می‌توانیم وضعیت شهر را به شرایط بهتری نسبت به وضعیت کنونی برسانیم.

وی با اشاره به پر هزینه شدن اقدامات غیر زیست‌محیطی، گفت: تعداد صنایع آلاینده، وضعیت حمل و نقل و منابع متحرک آلاینده بیانگر آن است که در حال حاضر شرایط خوبی نداریم زیرا با وجود چند صد صنعت آلاینده، تنها ۲۰ تا ۳۰ پرونده قضائی تشکیل می‌شود که نشان می‌دهد در حوزه اطلاع رسانی و انجام موارد قانونی ضعیف عمل کردیم.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید در کنار هم اقدامات لازم را انجام دهند، ادامه داد: برخی اقدامات در شهرداری نیاز به بودجه‌های ملی دارد که باید پیگیری‌های لازم را انجام دهیم، همچنین می‌توانیم در مدیریت شهری اقدامات خوبی انجام دهیم تا کارها با سرعت بیشتری پیش رود.

وی با اشاره به تهدیدی به نام «عدم اشتغال و بیکاری»، گفت: مسئولان محیط زیست معتقدند که به سراغ هر صنعت بروند، در صورت تعطیلی عده‌ای از افراد بیکار می‌شوند در حالی که کشورهای دیگر حفظ محیط زیست را به فرصتی برای ایجاد اشتغال تبدیل کرده‌اند.

سامع گفت: در حالی که توجه ویژه به موضوع انرژی‌های پاک و تجدید پذیر می‌تواند ما را از تنگنا نجات دهد، همچنان شاهد مجوزهای جدید در بخش صنعت بدون توجه به پیوست‌های زیست محیطی هستیم بنابراین باید همه با هم مسائل را در یک برنامه عملیاتی کوتاه مدت و میان مدت تعریف کنیم تا هر بخشی وظیفه خود را انجام دهد.

فضای سبز اصفهان در معرض نابودی

«علی صالحی» سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: شورای ششم در چهار ماه اخیر نزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومان وام برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته که عزم شورا برای کاهش آلودگی هوا را نشان می‌دهد؛ بی شک اگر دستگاه‌های دیگر نیز به این موضوع ورود کنند، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مساحت شهر اصفهان را فضای سبز تشکیل می‌دهد، اما امروز در وضعیتی قرار گرفتیم که تنها منبع تولیدکننده اکسیژن در برابر همه منابع آلاینده، در معرض نابودی است، افزود: از مسئولان محیط زیست انتظار می‌رود در کنار مدیریت شهری قرار گیرند و در شرایط فعلی که برای مساله آب اتفاق افتاده، قبل از اینکه این بحران نیز به بحران‌های موجود اضافه شود، حمایت‌های لازم را انجام دهند زیر اگر فضای سبز که تنها ریه‌های شهر اصفهان به شمار می‌رود را از دست دهیم، شرایط بدی را شاهد خواهیم بود.

سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: برای پیگیری و مطالبه‌گری به عنوان منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر در کنار سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی هستیم.

وی با اشاره به لزوم شفافیت، گفت: اینکه بگوییم دستگاه‌ها ترک فعل کردند و گزارش کلی ارائه شود، کفاف نمی‌دهد، باید به مطالبه گران، مردم و فعالان محیط زیستی با صراحت اعلام شود که کدام دستگاه یا صنعت وظایف خود را انجام نمی‌دهد تا پیگیری تک به تک انجام شود و موضوعات به نتیجه برسد.

توسعه باید بر ریل صنایع دانش بنیان، فناوری و گردشگری باشد

«مصطفی نباتی نژاد» رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر پایش مستمر مطالعات انجام شده پیرامون دلایل آلودگی هوای شهر، گفت: اعتبارات این مطالعات باید در بودجه پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه می‌توان جانمایی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اطراف شهر با مشارکت شهرک‌های صنعتی انجام داد، افزود: در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا کفاف نیاز شهر را نمی‌دهد، همچنین مدیر کل محیط زیست استان معتقد است که جلوی صنعت را نمی‌توان گرفت و در حالی که تاکید داریم توسعه باید بر ریل صنایع دانش بنیان، فناوری و گردشگری برای شهر اصفهان باشد، هر روز تابلوی رکورددار شدن یکی از صنایع را شاهد هستیم، اما باید مشخص شود که آن صنعت با چه کسی مسابقه گذاشته و حقوق چه کسی برای آن مهم است؛ بی‌شک مهمترین ذی‌نغعان این صنایع، شهروندان ساکن در اطراف آن هستند نه آن شرکت خصولتی که مشخص نیست کدام مدیر آن میلیون‌ها تومان پاداش دریافت می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: گفته می‌شود برخی آمارها محرمانه است در حالی که شفافیت از همینجا آغاز می‌شود و باید دلیل محرمانگی و اینکه چرا باید آمار ثبتی و رسمی آلاینده‌های اصلی که برگرفته از فعالیت صنایع است، محرمانه باقی بماند، بیان شود.

شورای معادن استان فعال شود

در ادامه جلسه «غلامحسین صادقیان» رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، شکل‌گیری شورای معادن استان مطرح است که ترکیب آن متشکل از استاندار و معاون عمرانی ایشان، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی است.

وی افزود: شاکله شورای معادن، زیست محیطی است و بسیاری از دغدغه‌ها در رابطه با فعالیت کارخانه‌های گچ و معادن باید در آن تصمیم گیری و برخی سیاست گذاری ها انجام شود، اما متأسفانه تاکنون این شورا شکل نگرفته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بند ۵ این قانون عنوان می‌کند علاوه بر عوارض آلایندگی، صنایع وابسته باید یک درصد از درآمد خود را برای جبران خسارت‌های وارده در استان هزینه کنند و این یکی از حقوق مردم اصفهان است که باید محقق شود و در حال حاضر دریافت عوارض ناشی از آلاینده‌های فعالیت صنایع بزرگی همچون فولاد و ذوب آهن می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها را مرتفع کند و البته شورای معادن باید این موارد را در راستای حقوق حقوق مردم دنبال کند

کد خبر 539955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.