دانشجویِ انقلابی

از جمله شاخص‌های قرآنی دانشجوی انقلابی، ولایت‌مداری، دین‌شناسی و معنویت‌گرایی است. یک دانشجوی متعهد رسالت دانشجویی خود را بر مبنای دین‌شناسی و ولایت‌مداری سامان می‌دهد، آن‌ها هیچ‌گاه نگاه لیبرال‌گرایی به رسالت دانشجویی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از نیروهای تأثیرگذار در تحولات سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف جهان دانشجویان هستند. در کشور ما نیز دانشجویان نقش به سزایی در پیشبرد انقلاب و نقاط عطف آن داشته‌اند.

۱۶ آذر ۱۳۳۲ روز دانشجو نام گرفته است. در این روز دانشجویان در اعتراض به دخالت و نقش آمریکا در کودتای علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق وارد صحنه شدند و در این راه سه شهید تقدیم جریان مبارزه علیه استبداد و استعمار شد؛ این نقش اثرگذار تا پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت و دانشجویان همواره نقش پیشرو را در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب ایفا کردند.

شانزدهم آذرماه نقطه عطفی در شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی و بزرگداشت مقام دانشجو در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. این روز بهترین بهانه برای واکاوی و بررسی شاخص‌ها و بایسته‌های دانشجوی متعهد و انقلابی است. از آنجا که در زمان کنونی درصد قابل توجهی از افراد جامعه در حال تحصیل و به نوعی در کسوت دانشجویی مشغول به علم‌آموزی هستند، سزاوار است با بررسی شاخص‌های دانشجوی انقلابی، این نقش و مسئولیت این قشر فرهیخته را در گفتمان انقلاب اسلامی تبیین کنیم.

از جمله شاخص‌های قرآنی دانشجوی انقلابی، ولایت‌مداری، دین‌شناسی و معنویت‌گرایی است، یک دانشجوی متعهد رسالت دانشجویی خود را بر پایه دین‌شناسی و ولایت‌مداری قرار می‌دهد، آن‌ها هیچ‌گاه گرایش لیبرال به رسالت دانشجویی ندارند. هدف کسب علم و دانش نباید تنها به منظور نیل به اهداف حیات مادی و دنیوی باشد، چراکه در مکتب اسلام، دنیا ابزار و وسیله‌ای برای دستیابی به حیات جاودان اخروی است، از این رو یک دانشجوی ولایت‌مدار و دین‌شناس، معنویت گرا، با ایمان و باور به عبودیت حقّ تعالی به گونه‌ای تلاش علمی و پژوهشی در جهت دستیابی به تعالی انسانیت برای خدا می‌کند که گویی در حال بندگی حق تعالی است؛ کما اینکه اگر درس و پژوهش برای کسب رضای حقّ باشد نیز چیزی جز عبادت محسوب نمی‌شود. باری به هر جهت التزام و تعهد به مبانی اسلامی و انقلابی و گوش به فرمان ولّی امر مسلمین بودن، از جمله شاخص‌های موفقیت دانشجوی انقلابی به شمار می‌آید، نه یک قدم پیش و نه یک قدم پس.

یکی از مهمترین و زیباترین کلید واژه‌های منظومه فکری مقام معظم رهبری در توصیه به جوانان و دانشجویان حضور جهادی و معنادار در اجتماع است. مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی لزوم تلاش جهادی را این چنین متذکر می‌شوند: «جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان علم هم مثل بقیه میادین زندگی، جهاد لازم است. جهاد یعنی تلاش بی‌وقفه، همراه با خطرپذیری -در حد معقول البته- و پیشرفت و امید به آینده.» در اندیشه سیاسی و فرهنگی مقام معظم رهبری کار جهادی یک نوع مبارزه‌گری است، به این معنا که جهادگر خود را در مصاف با دشمن واقعی مشاهده می‌کند و نقش رزمندگی برای خود قائل می‌شود، با وجود این چنین نگاهی است که تلاش و مجاهدت بی وقفه معنا پیدا می‌کند. مبارزی که برای رسیدن به اهداف والای الهی خود در عرصه‌های مختلف اخلاقی، علم آموزی و فن‌آوری، عرصه سیاست و بین‌الملل گام برمی‌دارد، البته در تمام این موارد به طور هدفمند، مستمر، هوشمندانه و عقلانی و دشمن شکن وارد می‌شود.

یک دانشجوی متعهد و انقلابی به مبانی دینی و مذهبی خود در تمام علوم و رشته‌های آموزشی و پژوهشی نگاه اصلی و درجه یک دارد، به عبارتی سعی می‌کنند تحصیل علم را در مسیر مبانی معرفتی، شناختی و هستی شناسی به دست آورد، به عبارتی در علوم انسانی تکیه بر علوم و دست‌آوردهای غربی ندارد، البته این مطلب به معنای تحجر گرایی علمی نیست، بلکه سعی می‌کنند به جای پذیرش بدون چون و چرای دست آوردهای تجربی و علمی غربی به تکیه و پژوهش در بن مایه‌های دینی و وحیانی مسیر احسن را اتخاذ نماید: «الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ؛ همان کسانی که سخنان را می‌شنوند و از نیکوترین آن‌ها پیروی می‌کنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آن‌ها خردمندانند»

یک دانشجوی انقلابی و متعهد نباید رویکردی سکولار در مسیر علمی داشته باشد، به عبارتی نباید خود را فارغ از اجتماع، سیاست و درد جامعه ببیند، دانشجویی که فاقد بصیرت و آگاهی است به راحتی مغلوب اغواگری‌های احزاب و جناح‌های سیاسی می‌شود. برای پرهیز از این موضوع باید با تقویت بصیرت سعی در تقویت بینش سیاسی خود شود و در موضع گیری‌های سیاسی و اجتماعی در مسیر و پازل دشمن بازی نکند.

یکی از مطالبات به سزای مقام معظم رهبری از جنبش‌های دانشجویی آرمان‌خواهی تشکل‌های دانشجویی است، ایشان بر این باورند که متمرکز این موضوع بیشتر در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی بوده است. ولی حق این است که آرمان‌های جمهوری اسلامی صرفاً آرمان‌هایی سیاسی یا فرهنگی نیست. ایشان در کنار آرمان‌های سیاسی، فرهنگی آرمان‌هایی دیگری در عرصه‌های مختلف علوم اجتماعی، اقتصادی، علم و فناوری را نیز لازم و ضروری می‌دانند ایشان بر این باورند که تحقق آرمان‌های سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی به آرمان‌های دیگر حوزه‌ها گره می‌خورد. استکبارستیزی نیازمند استقلال در عرصه اقتصادی و کشاورزی است و الهام‌بخش‌ماندن در منطقه و جهان به پیشتازی علمی، کارآمدی اقتصادی و ده‌ها آرمان دیگر مرتبط است. به همین ترتیب، تحقق آرمان عدالت نیازمند تعیین آرمان‌هایی در عرصه سلامت، آموزش و پرورش و امثال آن است تا به شکلی عینی‌تر تحقق آن از سوی جنبش دانشجویی رصد شود. بنابراین اگرچه جریان مطالبه‌گری تخصصی در سال‌های اخیر در تشکل‌های دانشجویی آغاز شده است، لیکن انتظار می‌رود جنبش دانشجویی با سرعت و جدیت بیشتری در همه‌ عرصه‌های کلیدی کشور، آرمان‌های انقلاب را بشناسد و مطالبه‌ی آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.»

کد خبر 539934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.