اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل در کشور/در دهه‌های گذشته برخی مسائل را لاپوشانی کرده‌ایم

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل در کشور است و همه اینها عوارض آلایندگی را تشدید می‌کند باید بگوییم که در دهه‌های گذشته برخی مسائل را لاپوشانی کرده‌ایم، بنابراین تصور می‌کنند اصفهانی‌ها زیاده‌خواه هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج حشمتی امروز _یکشنبه ۱۴ آذرماه_ در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: سازمان ملل در مطالعات انجام شده مشکلات زیست محیطی ایران را در پنج بخش مطرح کرده که شامل آب، آلودگی هوا، تخریب خاک، مصرف بی‌رویه انرژی و انقراض تنوع زیستی است.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل در استان اصفهان آب، آلودگی هوا و تخریب خاک است که عوارض مرتبط با این بخش‌ها را به عینه مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به شروط حرکت در مسیر توسعه پایدار گفت: در این راستا فعالیت‌ها باید جنبه اقتصادی داشته باشد، منجر به تخریب محیط زیست نشود، برهم زننده نظم اجتماعی نباشد و حقوق نسل‌های آینده را پایمال نکند متأسفانه در استان اصفهان اصول حرکت در مسیر توسعه پایدار، رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد صنایع استان در شش درصد مساحت جغرافیایی با شعاع ۵۰ کیلومتری واقع شده است، گفت: ۷۵ درصد جمعیت نیز در همین شعاع زندگی می‌کنند در این مساحت، ۱۰۰ واحد تولید گچ، ۵۰ واحد تولید قیر سنتی، ۳۵۰ واحد تولید آجر و ۵۰۰ واحد ریخته‌گری سنتی فعالیت می‌کنند.

وجود ۵۵۰ صنعت آلاینده در استان اصفهان

حشمتی ادامه داد: از مجموع ۱۲ هزار هکتار شهرک صنعتی، شش هزار هکتار در همین شعاع قرار دارد و ۸۰ درصد از صنایع نیز در همین مساحت فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در محیطی اندک و کوچک، هم زیست می‌کنیم و هم اشتغال داریم؛ بنابراین این آمار، نشان دهنده توزیع نامتوازن صنایع در اصفهان است در حالی که در برخی شهرهای استان اصلاً توسعه صنعتی نداریم و بیشتر بارگذاری صنایع در کلانشهر اصفهان بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه با توجه به منابع انسانی، بودجه و امکاناتی که در اختیار داریم نمی‌توانیم پایش مدون داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ۵۵۰ صنعت آلاینده در استان اصفهان وجود دارد که ۴۵۰ صنعت آن در شعاع ۵۰ کیلومتری یا شش درصد از مساحت استان است.

مبلغ عوارض آلایندگی ناچیز است

حشمتی با بیان اینکه تمام صنایع آلاینده بر اساس قانون باید یک درصد از درآمد سالیانه خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند، تصریح کرد: با دریافت آمار سال ۹۷ که از سازمان بازرسی دریافت کردیم متحیر شدیم، ما کارخانه‌های گچی داریم که ۱۰۰ هزار تومان یا ۵۰۰ هزار تومان عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند و این به ضرر مردم است.

وی ادامه داد: بخشی از مطالبات شهرداری‌ها باید محقق شود، عوارض آلایندگی از دانه درشت‌ها گرفته می‌شود در حالی که واحدهای کوچک عوارض خود را طبق قانون پرداخت نمی‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه یک میلیون انواع خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در اصفهان تردد می‌کنند، گفت: اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل در کشور است و همه اینها عوارض آلایندگی را تشدید می‌کند.

۴۸۳ هکتار واحد کارگاهی غیرمجاز از عمده‌ترین دلایل آلودگی هواست

وی با بیان اینکه ایجاد ۴۸۳ هکتار واحد کارگاهی غیرمجاز از عمده‌ترین دلایل آلودگی هواست، گفت: بخشی از این مجموعه کارگاهی را محیط زیست برای سازماندهی صنوف واگذار کرده است، اما تغییر خودخوانده و غیرمجاز سبب ایجاد مشکلاتی شده است به عنوان مثال، زمین‌هایی را در خمینی‌شهر واگذار کردیم تا صنوف مزاحم به آنجا منتقل شود، اما تمام این مساحت، به سنگ‌بری تبدیل شده و آلودگی‌های ناشی از سنگ را به اصفهان تحمیل می‌کند. نامه‌ای به سازمان بازرسی نوشتیم تا بررسی شود که کدام دستگاه در این میان ترک فعل کرده است.

حشمتی استفاده از سوخت دوم یا مازوت را از جمله دلایل آلودگی هوا در اصفهان دانست، گفت: میزان بارندگی در استان اصفهان ۷۲ میلی‌متر، در کرج ۳۸۲ و تهران ۳۱۷ میلیمتر است. در این میان وقتی می‌خواهند نسخه مازوت را مطرح کنند می‌گویند همه کلانشهرها باید بسوزانند. در وزارت نیرو می‌گویند اصفهان تافته جدا بافته است، می‌گویند چرا اصفهانی‌ها پلمپ‌ها را باز نمی‌کنند، مگر خون آنها از مردم تهران و کرج رنگین‌تر است؟

وی افزود: اینجا نکته‌ای وجود دارد که پیرامون آن آگاهی‌رسانی نکرده‌ایم، توضیح نداده‌ایم که سهم ما از صنایع استراتژیک کشور چقدر است و اگر اصفهان بخواهد طبق قانون با این صنایع برخورد کند تولید کشور با مشکل مواجه می‌شود؛ نگفته‌ایم که میزان آلودگی در استان اصفهان به مراتب بیش از سایر استان‌هاست، شاید هم گفته‌ایم، اما صدای ما نرسیده است باید بگوییم که در دهه‌های گذشته برخی مسائل را لاپوشانی کرده‌ایم بنابراین تصور می‌کنند اصفهانی‌ها زیاده‌خواه هستند.

ترک فعل دستگاه‌ها باید بررسی شود / در‬ این شهر نمی‌توان زندگی کرد

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه روزهای آلوده در هشت ماهه امسال ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، تصریح کرد: هم اقلیم در این میان تأثیرگذار است و هم اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا مناسب و اثرگذار نبوده است، همیشه به مسئولان می‌گویم آیا می‌خواهید مردم در اصفهان زنده بمانند یا در این شهر زندگی کنند؟ اگر پاسخ این است که مردم زنده بمانند، بله امکان دارد؛ اما در این شهر نمی‌توان زندگی کرد؛ ترک فعل دستگاه‌ها باید بررسی شود چون حقوق شهروندی و نسل‌های آتی در این استان پایمال شده است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در سال ۹۸، ۱۰۲ روز هوای آلوده داشته است در حالی که این آمار با تعداد روزهای هوای آلوده در تهران، مشهد و تبریز قابل مقایسه نیست بنابراین برخلاف صحبت‌هایی که مطرح می‌شود باز شدن پلمب مازوت در نیروگاه‌های اصفهان نمی‌تواند مؤثر باشد.

کد خبر 539845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.