برخی در کاهش آلودگی هوا به وظایف خود عمل نمی‌کنند/ حذف بودجه شهرداری‌ها پیگیری شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دلایل بروز وضعیت آلودگی هوا و سهم هر بخش به صورت کامل مشخص و واضح است که چه راهکاری برای کاهش آلودگی وجود دارد، گفت: برخی از مسئولان ذی‌ربط بنای آن را ندارند که به وظایف خود در این راستا به درستی عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _یکشنبه ۱۴ آذرماه_ در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم، اظهار کرد: در این دوره بر بکارگیری حداکثر توان مدیریت شهری در جهت خدمت رسانی به مردم و مدیریت بهینه شهر تاکید داریم و در این راستا مطالبه گری مشکلات بر جای مانده از سالیان گذشته و کوتاهی در مقابل مشکلات عدیده اصفهان را نیز به جد پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های حال حاضر اصفهان که بارها به آن اشاره شده، مسئله آلودگی هوا است که در روزهای پایانی هفته گذشته بار دیگر شاهد اوج گیری شدید آن بودیم و قطعاً در صورت همراهی نکردن متولیان امر و ناسازگاری شرایط جوی، بار دیگر ادامه آن را به نظاره خواهیم نشست؛ این در حالی است که یکی از مسائل مهم و نقاط تمرکز شورای ششم، مطالبه گری در خصوص وضعیت نامناسب آلودگی هوا بوده و هست.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امیدواری کرد: در این خصوص تمامی دستگاه‌های مسئول به صف شوند و طبق تعهدات خود برای کاهش میزان آلودگی هوا به وظیفه خود عمل کنند.

راهکارهای کاهش آلودگی هوا مشخص و واضح است

وی با بیان اینکه دلایل بروز این وضعیت و سهم هر بخش، به صورت کامل مشخص است و از سویی دیگر واضح است که چه راهکاری برای کاهش آلودگی وجود دارد، گفت: برخی از مسئولان ذی‌ربط، بنای آن را ندارند تا به وظایف خود در این راستا به درستی عمل کنند که امیدواریم با پیگیری و مطالبه جدی مدیریت شهری اصفهان، همراهی استانداری و مردم، آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا در فصل سرد سال را کمتر شاهد باشیم.

نورصالحی تاکید کرد: مسائلی که همچنان شهر اصفهان را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد، روی میز است و این خواسته جدی شهروندان این شهر از دولت بوده که در خصوص وضعیت بحران‌های زیست محیطی، مسئله آب، فرونشست و… نهایت جدیت را به خرج داده و تا حصول نتیجه و پایدار شدن شرایط دست از برنامه‌ریزی، اجرا و بازخورد نکشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: برای عبور از این مشکلات باید دست به دامان علم و تجربه‌های موفق ملی و بین المللی شد که توانسته‌اند عبور از بحران‌های این چنینی را برای دولت‌ها ممکن سازند؛ فرصت آزمون و خطا سپری شده و باید راهکارهای علمی و تجربه شده را به اجرا در آورد.

استفاده از ظرفیت علمی دانشجویان برای رفع مشکلات زیست محیطی

نورصالحی با اشاره به ۱۶ آذرماه روز دانشجو خاطرنشان کرد: چه نیکو که از ظرفیت‌های علمی این قشر برای عبور از مشکلاتی که ایران و به خصوص فلات مرکزی را درگیر معضلات عمده زیستی محیطی ساخته است به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: شرایط و امکاناتی که در اختیار جوانان نخبه این سرزمین قرار می‌گیرد باید در تراز جهانی باشد، جوان نخبه، مهمترین سرمایه یک کشور است و باید ظرفیت‌ها، امکانات، رفاهیات و آرامش یک نخبه به شکلی باشد که تنها دغدغه آنها توسعه و صدور علم باشد از این رو از دست اندرکاران می‌خواهیم در این جهت همت گماشته و تغییر محسوس را ایجاد کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: توجه و استفاده از ظرفیت دانشی که نخبگان و دانشجویان در آن مسیر حرکت کرده و در آن به محصول یا خدمتی قابل توجه دست یافته‌اند نیز بسیار حائز اهمیت است.

نورصالحی تصریح کرد: مدیران باید توجهی مدبرانه و نگاهی خریدارانه به دست آورده‌های دانشجویان، نخبگان و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان داخلی کنند، در این راستا شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان نیز به صورت ویژه بر این مسئله تاکید دارند که ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها مراجعی هستند که می‌توانند پیشنهادات خوبی روی میز مجریان گذاشته و تجربه نشان داده است هرگاه به عالمان جوان و دانشگاهی خویش اعتماد کرده‌ایم، نتیجه آن را به نظاره نشسته‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چند روزی بیش، از سالگرد شهادت دانشمند بزرگ هسته‌ای "شهید شهریاری" نمی‌گذرد، افزود: شهید والامقام دکتر مجید شهریاری، فیزیکدان و دانشمند هسته‌ای در زمانی که کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای پزشکی، ایران را از نظر صفحات سوخت هسته‌ای (که در تولید رادیو داروها کاربرد دارد) تحریم کرده بودند، توانست با همکاری دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان صفحات سوخت با غنای ۲۰ درصد را در کشور بومی‌سازی کند.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان عالم در عرصه‌های مختلف می‌توانند گره از مشکلات ایران اسلامی باز کنند البته در این مسیر باید به جوانان اعتماد کرد، گفت: امیدواریم دولت برای عبور از مشکلاتی که نتیجه تغییرات زیست محیطی و البته کوتاهی دولت‌های پیشین است از هیچ تلاشی فروگذار نکند و در این راستا از ظرفیت‌های ثابت شده بین المللی و جوانان دانشمند و نخبه داخلی نیز به عنوان اهرمی جدی برای دستیابی به اهداف به کار گیرد.

نمایندگان مجلس حذف ردیف بودجه شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۱ را پیگیری کنند

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در بودجه پیشنهادی اولیه ۱۴۰۱ به منظور صرفه‌جویی در بودجه حداقل‌های باقیمانده در ردیف‌های بودجه سالیانه در حوزه شهرداری‌ها مانند سهمیه قیر، استفاده از فاینانس توسط شهرداری‌ها، تسهیلات در حوزه حمل و نقلی، تضمین دولت برای انتشار اوراق مشارکت، استفاده از اوراق مالی اسلامی برای خرید ناوگان و تجهیزاتی از این دسته را حذف کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با طرح این سوال که چرا دولت صرفه‌جویی را از ساختار بزرگ، تنومند و کم رمق خود شروع نمی‌کند؟ گفت: در گذشته کل هزینه حمل و نقل عمومی و یارانه آن توسط دولت پرداخت می‌شد، اما رفته رفته این بودجه آنقدر کم شد تا به حداقل تسهیلات و اوراق مشارکت رسیده بود که آن هم در حال کاهش است.

وی تاکید کرد: از نمایندگان مجلس به طور جدی می‌خواهیم نگذارند چنین اتفاق بیفتد که قطعاً فشار بیشتر بر مردم و عقب رفت شهرها و شهرداری‌ها را به دنبال خواهد داشت؛ از وزیر کشور نیز تقاضا داریم همانگونه که مکاتبه کرده‌اند موضوع را تا به نتیجه رسیدن پیگیری کنند.

کد خبر 539824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.