پالس وین به دلار

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های اقتصادی امروز _یکشنبه، ‍۱۴ آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تورم به نفع بورس است؟» به بررسی سه سناریوی تورمی در بازار سهام پرداخت و نوشت: روزهای خوش بورس‌بازان در نیمه نخست سال ۹۹ ادامه نیافت و سهامدارانی که در کمتر از پنج ماه شاهد رشد ۳۰۰ درصدی شاخص کل بودند، حالا ۱۶ ماه است که گرفتار کاهشی فرسایشی شده‌اند. نوساناتی که برخی آن را به تورم و برخی دیگر به دستکاری نرخ بهره ارتباط داده‌اند. سه سناریوی تورمی اثرگذار بر بورس می‌توان برشمرد؛ تورم با دستکاری نرخ بهره، تورم بدون دستکاری نرخ بهره و مهار تورم. دو سناریوی اول شاید برندگان کم‌شماری در بازار سهام داشته باشند؛ اما بازنده این دو سناریو، سهامداران خرد خواهند بود. در سناریوی سوم هم عموم سهامداران و هم اقتصاد ملی برنده خواهد بود. بررسی تجربیات جهانی نیز نشان می‌دهد رونق‌های پایدار ثبت‌شده در مهم‌ترین بورس‌ها زمانی رقم خورده که تورم در کانال یک‌رقمی مهار شده است. در این سناریو، رونق بخش واقعی اقتصاد با کاهش بی‌ثباتی‌ها آغاز شده و سرمایه‌گذاری‌ها نیز بهبود یافته است تا انعکاس آن در رشد سود واقعی شرکت‌ها، به ثبت عملکردهای درخشان در کارنامه بازارها منجر شود.

شاید خاطرات خوش بورس‌بازی در نیمه نخست سال ۹۹ هیچ‌گاه فراموش نشود. جایی که در کمتر از پنج ماه میانگین وزنی قیمت سهام بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرد و برخی از سهم‌ها در این بازه ۹۲ روزه حتی سودی ۷۰۰ درصدی از آن سهامداران خود کردند. در این برش زمانی بسیاری تصور می‌کردند که رشد بورس محصول تورم است. با تغییر مسیر قیمت سهام و آغاز ریزش اما سیستم ذی‌نفعان به بورسی‌ها ثابت کردند که دلیل اصلی ابرنوسان سهام در بهار ۹۹ نه افزایش تورم بلکه کاهش نرخ بهره بوده است.

پالس وین به دلار

روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پالس وین به دلار» به بررسی آثار اقتصادی ماندگاری تحریم‌ها پرداخت و نوشت: اخبار ضد و نقیض برجامی هیجان معامله‌گران برای خرید ارز را بیشتر و دلار را بعد از گذشت حدود ۱۴ ماه به بالای ۳۰ هزار تومان رساند. رفتار نوسانی دلار که از هفته گذشته شروع شده بیانگر آن است که تصورات افزایشی معامله‌گران در بازار تقویت و نااطمینانی‌ها نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی کشور بیشتر شده است. خبرهای رسیده حاکی از آن است که طرفین مذاکره‌کننده در شروع دور هفتم مذاکرات برجامی به نتایج روشنی دست نیافته‌اند و فضای نومیدی و نگرانی وین به بازار ارز ایران رسیده است. با توجه به موضع سخت‌گیرانه طرف ایران در قبال مذاکرات وین به نظر می‌رسد چشم‌انداز برجام برای معامله‌گران بازار ارز چندان روشن و قابل پیش‌بینی نباشد، مسأله‌ای که می‌تواند دلار را آماده صعود بیشتر نیز سازد.

هرچند به گفته مذاکره‌کننده ارشد ایرانی ادامه مذاکرات به هفته آتی موکول شده، اما حضور چشمگیر نوسان‌گیران، از افزایش تقاضای ارز بیش از نیاز بازار خبر می‌دهد. با توجه به آنکه سرنوشت اقتصاد ایران به برجام گره خورده، تداوم تحریم‌ها در سایه موضع تند مقامات داخلی می‌تواند زنگ خطر افزایش بی‌ثباتی‌های اقتصادی در آینده‌ای نزدیک را به صدا درآورد.

در معاملات روز گذشته اسکناس آمریکایی توانست بعد از گذشت ۱۴ ماه کانال قیمتی ۳۰ هزار تومانی را فتح کند و آماده صعود بیشتر شود. هرچند دلار دیروز کار خود را با نرخ ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومانی آغاز کرد اما به سرعت توانست در مسیر رو به جلو حرکت و از آستانه مقاومت ۳۰ هزار تومان عبور کند.
قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات هفته گذشته ۲۹ هزار و ۳۴۰ تومان قیمت داشت با این حال در شروع هفته با افزایش حدود ۸۵۰ تومانی همراه شد و به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

پالس وین به دلار

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش ریسک تولید با توسعه بیمه‌» نوشت: در اقتصادهای پرتلاطم که همواره با فراز و فرودهای مختلف مواجه هستند و عوامل بیرونی و درونی زیادی مؤلفه‌های اقتصادی را دچار نوسان می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت تولید در بستری چنین متزلزلی رشد و رونق یابد. بنابراین اگر در کوتاه مدت یا میان مدت برخی از این عوامل تأثیرگذار بر مؤلفه‌های اقتصادی خارج از اراده و توان تولید کننده و دولت مستقر است، باید به دنبال ابزاری باشیم که به وسیله آن ریسک تولید کاهش پیدا کند. بیمه یکی از ابزارهای مفید مدیریت خطر برای آرامش و آسایش همه افراد جامعه به ویژه تولید کنندگان است. از این روز غالب صاحب نظران بر این تاکید دارند که بیمه با تبعات مثبت گسترده خود یک صنعت اقتصادی و اجتماعی است، زیرا از یک سو با ایجاد ثبات و آرامش درونی در سرمایه گذاری و تولیدکنندگان، زمینه رونق و توسعه تولید را فراهم می‌کند و از سوی دیگر با انواع خدماتی که به مردم به ویژه خانواده‌ها ارائه می‌دهد، زمینه ساز امنیت و آرامش اجتماعی است. روزنامه تجارت به انگیزه ۱۳ آذر روز جهانی بیمه و به استناد سخنان وزیر اقتصاد در همایش بیمه، تحلیلی بر دستاوردهای صنعت بیمه در حوزه اقتصادی به ویژه تولید کشور دارد.

پژوهش‌های جاری در حوزه اقتصاد نشان می‌دهد توسعه و پیشرفت بیمه با رونق و شکوفایی اقتصادی کشورها همسو و هماهنگ است، به طوری که از یک سو ترمیم وضع اقتصادی یک کشور، افزایش مبادله‌ها، ترقی سطح زندگی و توسعه سرمایه‌گذاری زمینه‌ساز پیشرفت بیمه می‌شود و از سوی دیگر رشد و اشاعه بیمه نیز به ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری، بهبود وضعیت معیشتی افراد جامعه، حفظ ثروت ملی و شکل‌گیری پس اندازهای بزرگ کمک می‌کند. صنعت بیمه با تضمین و پوششی که در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید ارائه می‌دهد، اثرات عوامل تحریک کننده سرمایه‌گذاری را می‌کاهد که این مهم موجب گسترش سرمایه‌گذاری و رونق تولید در کشور می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شاخص‌های اقتصادی و چگونگی آن به نوعی می‌تواند بیانگر وضعیت بیمه در کشورها باشد و هر چقدر نقش بیمه بیشتر باشد، اقتصاد به ثبات تری را می‌توانیم مشاهده کنیم، زیرا توسعه بیمه به معنای کاهش ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

پالس وین به دلار

کد خبر 539821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.