تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مادران باردار و جنین

متخصص زنان و زایمان در خصوص تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مادر و جنین و افزایش احتمال سقط به ویژه در ماه‌های اول بارداری توضیحاتی ارائه داد.

فاطمه بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مضرات آلودگی هوا برای سلامتی زنان باردار، اظهار کرد: در سه ماهه اول بارداری احتمال آسیب بر جنین بر اثر آلودگی هوا قوی‌تر و بیشتر است، چرا که سه ماهه اول دوره تشکیل اندام‌های حیاتی جنین است و هرچه میزان آلودگی هوا در سه ماهه اول بیشتر باشد، زمینه‌ساز بروز اشکالات بیشتری برای جنین خواهد بود. اگر میزان آلودگی هوا در ماه‌های بالاتر بارداری بیشتر باشد، رشد اندام‌های جنین کم خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر زایمان زودرس، ادامه داد: آلودگی هوا بر بروز زایمان زودرس اثر می‌گذارد، البته در زایمان زودرس عوامل متعددی مانند عفونت‌ها، بیماری‌های مادر، سابقه زایمان زودرس و سن مادر تأثیر دارد که رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده نیز می‌تواند یکی از ریسک فاکتورهای مهم در ایجاد زایمان زودرس باشد.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه ذرات آلوده هوا وارد خون مادر می‌شود و از جفت عبور می‌کند، افزود: بر اساس اینکه میزان آلودگی هوا در خون مادر باردار چقدر باشد، میزان تأثیر آن بر سلامت جنین متفاوت است و مواد مضر از طریق هوای آلوده وارد ریه‌ها و بعد وارد خون مادر می‌شود از جفت عبور می‌کند و وارد خون جنین خواهد شد؛ البته مصرف مواد غذایی و سبزیجاتی که تحت تأثیر آلودگی هوا قرار داشته است زمینه‌ساز ورود آلودگی‌ها به خون مادر و جنین خواهد شد که قطعاً اثرات بدی بر سلامت مادر و جنین دارد.

وی خاطرنشان کرد: میزان اثر آلودگی هوا بر جنین بستگی به اینکه مادر در کدام ماه بارداری است، دارد و اگر مادر در هفته‌های اول بارداری در معرض هوای آلوده قرار گیرد احتمال سقط بسیار بالا خواهد بود؛ در هفته‌های بالاتر ممکن است باعث تشکیل نشدن یک عضو در جنین شود و در سه ماهه آخر بارداری رشد جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بحرینی تصریح کرد: سقط بر اثر آلودگی هوا به این معنی نیست که در همان روزی که هوا بسیار آلوده است و مادر باردار در معرض آن قرار دارد، بلافاصله بر جنین اثر سوئی بگذارد و باعث سقط شود، بلکه به این معناست که آلودگی هوا می‌تواند در مادرانی که در معرض آن قرار دارند در روزهای آتی ایجاد سقط جنین کند و این احتمال در صورتی که مادر در طولانی مدت در هوای آلوده قرار داشته باشد، افزایش می‌یابد.

کد خبر 539600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.