نقش تغذیه در درمان کبد چرب

کبد پالایشگاه بدن و عملکرد مطلوب آن برای داشتن بدن سالم ضروری است، اما در بیماران کبد چرب عملکرد این عضو حیاتی دچار اختلال می‌شود که با مصرف برخی مواد غذایی می‌توان به درمان آن کمک کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کبد در سم‌زدایی بدن نقش مؤثری دارد و برای اینکه بتواند سموم را دفع کند، باید سالم باشد و برای اینکه کبد سالم باشد، باید غذاهای مفید مصرف و تحرک کافی در برنامه روزانه وجود داشته باشد؛ از آنجا که بیماری کبد چرب از جمله بیماری‌های خاموش است، پیشگیری از ابتلاء به آن حائز اهمیت است، زیرا این بیماری معمولاً زمانی نمایان می‌شود که چربی بخش زیادی از سلول‌های کبد را درگیر کرده است.

کبد چرب معمولاً با علائمی مانند ضعف، خستگی، احساس سنگینی و … بروز می‌کند، آگاهی از اینکه چه غذاهایی برای سلامت کبد مفید است، افرادی که کبد چرب دارند باید چه غذاهایی مصرف کنند و از مصرف چه غذاهایی پرهیز کنند، مؤثر و مهم است و افراد باید برنامه غذایی صحیح داشته باشند تا عملکرد کبد آنها دچار اختلال نشود.

مصرف کدام مواد غذایی در درمان کبد چرب تأثیرگذار است؟

ساجده حسینی، کارشناس ارشد تغذیه در خصوص لزوم استفاده از برنامه غذایی صحیح برای درمان کبد چرب به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهم‌ترین راه‌های بهبود کبد چرب در کنار درمان دارویی این است که افراد تغذیه صحیح داشته باشند و مواد غذایی که برای درمان کبد چرب مفید است را در برنامه غذایی خود قرار دهند و از مصرف مواد غذایی مضر پرهیز کنند.

وی ادامه می‌دهد: مصرف ماهی و غذاهای دریایی، میوه‌ها، غلات، آجیل، روغن‌های گیاهی با چربی اشباع نشده مانند روغن زیتون، سبزیجات، حبوبات برای افرادی که کبد چرب دارند، مفید است؛ البته باید بر اساس برنامه غذایی صحیح غذا بخورند تا از افزایش گرید کبد چرب پیشگیری شود و بتوان به کاهش چربی و درمان کبد چرب کمک کرد.

کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه برای درمان کبد چرب لازم است ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی گنجانده شود، می‌افزاید: کمبود ویتامین D در شدید شدن بیماری کبد چرب تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین دریافت کافی این ویتامین ضروری است، بدن انسان هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، ویتامین D می‌سازد و می‌توان این ویتامین را از برخی محصولات لبنی دریافت کرد، البته بهتر است از لبنیات کم‌چرب استفاده کرد، چرا که چربی اشباع شده کمتری دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مواد غذایی که حاوی سلنیوم است، می‌تواند در درمان کبد چرب مؤثر باشد، تصریح می‌کند: لازم است بدانیم، سطح پایین پتاسیم در بدن ممکن است با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط باشد، ماهی‌هایی مانند سالمون منابع خوبی برای پتاسیم هستند؛ همچنین در سبزیجات از جمله کلم بروکلی، نخودفرنگی و میوه‌هایی مانند موز، کیوی و زردآلو نیز پتاسیم وجود دارد و غذاهای لبنی نیز مانند شیر و ماست سرشار از پتاسیم است.

لزوم مصرف لیمو ترش در درمان کبد چرب

حسینی می‌گوید: لیمو ترش سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است که به تولید گلوتاتیون کمک می‌کند و این آنزیم برای خنثی‌سازی سموم در کبد مفید است؛ بهتر است عصاره لیمو ترش را با آب مخلوط کرده و در طول روز مصرف شود؛ این میوه به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند نقش مؤثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد و قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد. همچنین بتائین می‌تواند از کبد در برابر رسوبات چربی محافظت کند؛ البته نتایج تحقیقات در مورد اثربخشی این ماده بر روی کبد متفاوت است، بتائین در مواد غذایی از جمله جوانه گندم و میگو وجود دارد.

وی با بیان اینکه ورزش و کاهش وزن تأثیر بسزایی در درمان کبد چرب دارد، خاطرنشان می‌کند: افراد نباید آب سرد را به طور مدام مصرف کنند، چرا که به کبد آسیب خواهد زد، همچنین مصرف لبنیات پرچرب، چربی‌های اشباع، نوشابه و مواد قندی فراوان و … باید محدود شود.

کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به تأثیر مصرف توت در درمان کبد چرب، اضافه می‌کند: توت میوه‌ای است که انواع مختلفی دارد و یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان به شمار می‌رود و کبد را ترمیم می‌کند، بنابراین بهتر است برای دفع چربی از سلول‌های کبد، از انواع توت‌ها استفاده کرد؛ البته مصرف سیب و گردو نیز در درمان کبد چرب تأثیرگذار است.

اهمیت مصرف آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در حفظ سلامت کبد

وی با اشاره به اینکه مصرف قهوه می‌تواند از کبد در برابر آسیب رژیم‌های غذایی مضر محافظت کند، اظهار می‌کند: تحقیقات نشان داده مصرف قهوه در روز می‌تواند در درمان کبد چرب غیرالکلی تأثیرگذار باشد. همچنین مطالعات نشان داده که چای سبز ممکن است به کاهش محتوای چربی در بدن، مبارزه با استرس و کاهش علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند، البته آنتی اکسیدان موجود در چای سبز می‌تواند از ابتلاء به سرطان کبد پیشگیری کند.

حسینی با تاکید بر اینکه مصرف انگور و گریپ فروت که حاوی آنتی اکسیدان است منجر به کاهش آسیب به کبد می‌شود، می‌گوید: مصرف گردو و بادام ممکن است به حفظ سلامت کبد و محافظت در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد، چرا که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها است؛ این ترکیبات در پیشگیری از بیماری کبد چرب غیرالکلی تأثیرگذار خواهد بود، لازم است درمان دارویی و رژیم غذایی برای بیماران کبد چرب زیر نظر متخصصان انجام شود.

مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاکسازی آن

مهران کریمی، مشاور طب سنتی در خصوص درمان کبد چرب، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: علت بیماری کبد چرب تغییرات مزاجی به سردی و تری است، بنابراین برای تعدیل مزاج لازم است از مواد غذایی با طبع گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، میخک، هل، زعفران، شنبلیله در غذا استفاده کرد، مصرف گوشت‌های سبک پرندگان با ادویه‌های گرم نیز مفید است.

وی با بیان اینکه مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاکسازی آن بسیار مفید است، ادامه می‌دهد: استفاده از جوشانده خاکشیر می‌تواند در پاکسازی کبد مؤثر باشد، علاوه‌ بر این قاصدک، زردچوبه، کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه‌تره نیز در درمان کبد چرب مؤثر خواهد بود، عناب نیز یکی از میوه‌هایی است که در درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب مفید است و به گفته محققان عناب مقوی دستگاه گوارش و هضم‌کننده غذا و ضد نفخ است.

مشاور طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف زرشک در بهبود عملکرد کبد تأثیر بسزایی دارد، می‌افزاید: استفاده از چای سبز تأثیر فراوانی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد و به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک خواهد کرد. همچنین یکی از گیاهان دارویی مفید برای بهبود بیماری کبد چرب دمنوش گیاه خار مریم است که به کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول کمک بسیاری می‌کند.

سیر تجمع کلسترول و چربی در کبد را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه طبع سیر گرم و خشک است، خاطرنشان می‌کند: سیر، تجمع کلسترول و چربی در کبد را کاهش می‌دهد، خاصیت آنتی اکسیدانی سیر مهمترین فایده را دارد، زیرا از انتقال مواد سمی فیلتر شده توسط کبد به اندام‌های دیگر پیشگیری می‌کند. سیر تازه حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای آمینه و پروتئین‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به محافظت از کبد در برابر سموم کمک کند.

کریمی تصریح می‌کند: دمنوش زنجبیل یکی از دمنوش‌های مفید است که باعث افزایش سوخت‎ وساز بدن و کاهش جذب چربی در اطراف کبد می‌شود، علاوه‌بر این دمنوش‌های نعنا، مریم گلی و شیرین بیان نیز برای کبد چرب مفید است.

کد خبر 539585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.