آخرین وضعیت بررسی تبصره‌های بودجه ۱۴۰۱ در دولت

جزئیات و بندها و تبصره‌های بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور و همه اعضای کابینه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین جلسه هیئت دولت برای بررسی لایحه بودجه سال آتی، روز سه شنبه (۹ آذرماه) برگزار شد، دولت برای بررسی تبصره‌های بودجه سال آینده روزهای سه‌شنبه چهارشنبه و پنجشنبه در نوبت صبح و عصر جلسه داشت تا در زمان مقرر این لایحه تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

رئیسی: دولت می‌خواهد بودجه ۱۴۰۱ کسری و تورم نداشته باشد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه مشترک مجلس و دولت به مناسبت روز مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد، گفت: قبل از اینکه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس بیاید اگر دوستان نظراتی دارند که در همین پیش‌نویس بتواند رعایت شود، مطرح کنند. مشی سازمان برنامه و بودجه در این چند وقت هم این بوده که با مشورت صاحبنظران به ویژه دوستانی که در کمیسیون‌های مجلس هستند، کار را دنبال کند.

وی با اشاره به تقدم لایحه بر طرح در بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گاهی دغدغه نمایندگان به صورت طرح ارائه می‌شود؛ این حق نمایندگان است اما اگر طرح‌ها با نظر کارشناسان و دولتمردان باشد با غنای بیشتری تبدیل به قانون خواهد شد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر مشخص شدن وضعیت احکام برنامه ششم توسعه گفت: بودجه ۱۴۰۱ اولین سندی است که قرار است به مجلس ارائه شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تدوین لایحه بودجه از نظرات نمایندگان مجلس استفاده کرده و استفاده خواهد کرد. دولت می‌خواهد بودجه ۱۴۰۱ کسری و تورم نداشته و دارای رشد اقتصادی باشد.‌

پیگیری ویژه حقوق افراد دارای معلولیت در بودجه ۱۴۰۱

حجت الله عبدالملکی در نشست صمیمانه با جمعی از فعالان و نخبگان دارای معلولیت کشور گفت: من به عنوان نماینده و کارگزار جامعه معلولان در جریان تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ تمام قد دفاع خواهم کرد.

عبدالملکی ادامه داد: قانون حمایت از حقوق معلولان اگر به طول کامل اجرا شود، باز هم تکلیف ما نسبت به این جامعه شریف برطرف نمی‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان، گفت: گزارش میزان تحقق اجرای این قانون توسط سازمان بهزیستی کشور تا پایان آذر امسال منتشر می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح مناسب سازی ویژه جامعه معلولان توسط همه دستگاه‌های اجرایی باید به صورت جدی تسریع و اجرایی شود. در دولت سیزدهم، با روحیه جهادی قطعاً وضعیت جامعه معلولان بهبود می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه، شما به عنوان نمایندگان جامعه معلولان بر مشکلات و مصائب این قشر اشراف کامل دارید تاکید کرد: مطالبه گر باشید و در خصوص رفع معضلات جامعه معلولان برنامه طراحی و ارائه کنید.

عبدالملکی تاکید کرد: اجرای قانون سه درصد سهمیه استخدامی جامعه معلولان در دولت سیزدهم، به شکل ویژه دنبال می‌شود.

کمیته‌ای برای بررسی افزایش پلکانی حقوق کارکنان تشکیل شد

جلسات فوق‌العاده هیأت دولت برای بررسی و تدوین بودجه ۱۴۰۱ کل کشور روز پنجشنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل شد و در آن در خصوص افزایش حقوق کارکنان مقرر شد کمیته‌ای این موضوع را بررسی کند به گونه‌ای که افزایش حقوق به صورت پلکانی انجام شود تا کارکنانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند افزایش حقوق بیشتری داشته باشند.

در این جلسه همچنین در راستای مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم در اداره امور مقرر شد دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های نیمه تمام در سطح استانی و ملی را با مشارکت بخش خصوصی تکمیل کنند.

در جلسه هیأت وزیران برای توسعه اینترنت همگانی و دسترسی همه آحاد مردم به اینترنت تصمیم گرفته شد تا توسعه و تکمیل زیرساخت‌های برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق کشور با اولویت و به سرعت انجام شود.

در این جلسه همچنین با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد برای تقویت صندوق بیمه کشاورزی، حدود ۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به منظور جبران خسارت کشاورزان اختصاص یابد تا در صورت تأیید نهایی توسط مجلس شورای اسلامی، این مبلغ در این زمینه هزینه شود.

در جلسه هیأت دولت همچنین در زمینه اختلاف فدراسیون فوتبال، صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان در خصوص حق تبلیغات محیطی تصمیم گرفته شد کارگروهی متشکل از این سه دستگاه موضوع را بررسی و پیشنهاد مشخصی را برای تصویب به هیأت دولت ارائه دهد.

هیأت دولت برای ادامه بررسی تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و جزئیات آن فردا جمعه نیز تشکیل جلسه فوق‌العاده خواهد داد.

هم افزایی مجلس و دولت برای تدوین بودجه‌ای عملیاتی و شفاف

سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست مشترک صبح مجلس و دولت اظهار کرد: به مناسبت روز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس در این هفته دو نشست مشترک مجلس با قوه قضائیه و مجلس با دولت برگزار شد. امروز از ساعت ۷ صبح نشست مشترک بین مجلس و دولت آغاز گردید و تا دقایقی پیش ادامه داشت. هماهنگی برای حل دغدغه‌ها و مسائل اقتصادی کشور از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح گردید. هم مسئولان دولتی و هم نمایندگان به هماهنگی بین قوای مختلف و حرکت رو به جلو در زمینه اقتصادی به منظور حل مشکلات معیشتی مردم تأکید داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: بحث و بررسی پیرامون بودجه سال ۱۴۰۱ از دیگر مواردی بود که در این جلسه بر آن تأکید شد. هم مجلس و هم دولت به هماهنگی برای تدوین بودجه‌ای با کمترین کسری و توجه به عدالت و آمایش سرزمینی تأکید کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این نشست مشترک رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه، انرژی، اقتصادی و جهش تولید به اظهار نظر پرداختند. از سوی دولت نیز وزیر نفت، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی را به نمایندگان ارائه کردند. صحبت‌ها عمدتاً ناظر به هم افزایی دولت و مجلس برای رفع مشکلات مردم بود. همان طور که رئیس مجلس در جمع بندی خود تأکید کردند مسائل اقتصادی به عنوان موضوع و چالش اصلی اول کشور در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. مباحث مربوط به آب و موضوع جمعیت از دیگر مطالب مطروحه در این جلسه بود.

وی در ادامه تأکید کرد: هم دولت و هم مجلس به تلاش برای تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ به نحوی که کمترین کسری را داشته و رشد اقتصادی قابل قبولی را به ارمغان بیاورد، تأکید داشتند. سه تن از نمایندگان مجلس نیز در این جلسه اظهار نظر کردند.

موسوی افزود: در این جلسه عملکرد ۱۰۰ روز آغازین دولت مورد ارزیابی قرار گرفت. هم رئیس جمهور و هم رئیس مجلس بر همراهی و همگامی مجلس با دولت جهت رفع مشکلات مردم تأکید کردند. مجلس در حوزه قانون گذاری به وظایف قانونی و نظارتی خود عمل خواهد کرد و در عین حال همراه دولت خواهد بود. نمایندگان نیز در این نشست دغدغه‌ها و مطالبات خود را مطرح کردند. آنچه که دریافت کردیم دولت اراده جدی برای حل مشکلات مردم داشته و در این مسیر مجلس نیز آن را همراهی خواهد کرد. هم رئیس مجلس و هم رئیس جمهور بر ادامه این نشست‌های مشترک تأکید داشتند و ان شاءالله این جلسات ادامه خواهد داشت. در این جلسه عمده مسائل مطروحه در خصوص مشکلات اقتصادی بود و در خصوص مذاکرات بحثی به طور جدی مطرح نشد. ما معتقدیم که مشکلات کشور در داخل نیز قابل حل است و دنبال راهکارها باید در داخل باشیم.

کد خبر 539456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.