۸۰ درصد تغییر کاربری‌ اراضی کشاورزی درحریم شهرها و روستاها است

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور گفت: ۸۰ درصد از تغییر کاربری‌ها در حریم شهرها و روستاها صورت می گیرد و تنها ۲۰ درصد از این تغییر کاربری‌ها در اراضی کشاورزی خارج از حریم انجام می‌شود که این سازمان طبق قانون موظف به برخورد با این تخلفات است.

به گزارش ایمنا، صفدر نیازی در نشستی به مناسبت روز جهانی خاک با اشاره به اهمیت زمین‌های کشاورزی، اظهار کرد: افزایش قیمت زمین در حریم شهرها و روستاها از عوامل اصلی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و اختلاف آن با قیمت زمین‌های کشاورزی است.

وی مهمترین مشکل امروز کشاورزی کشور را اقتصادی نبودن کشاورزی و معیشتی بودن آن به دلیل خرد بودن زمین‌های کشاورزی دانست و افزود: سال‌های گذشته خرد شدن زمین‌های کشاورزی به شدت افزایش یافته و تعداد قطعات اراضی کشاورزی بیشتر شده و این روند ادامه دارد.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور همکاری نکردن برخی از دستگاه‌های خدمات‌رسانی در حوزه آب و برق و گاز عامل مهمی در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: البته برخی از دستگاه‌ها در برخی استان‌ها همکاری خوبی با سازمان انجام می‌دهند اما متأسفانه در برخی موارد نیز شاهد خدمات‌رسانی به ساخت‌وسازهایی هستیم که در اراضی کشاورزی به طور غیرمجاز انجام می‌شود و این کار را برای ما دشوار کرده است.

نیازی یکی دیگر از علل خرد شدن زمین‌های کشاورزی را قانون ارث برشمرد و اضافه کرد: البته در این مورد مباحث متعددی وجود دارد و این موضوعی فقهی است، به هرحال پژوهش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و راهکارهایی ارائه شده است؛ به عنوان مثال اینکه بعد از فوت مالک، زمین در اختیار یکی از ورثه که توانایی و تخصص کشاورزی دارد، قرار بگیرد و این کار زیر نظر دولت انجام شود.

ارزش افزوده بالا؛ عامل مهم تغییر کاربری اراضی کشاورزی است

وی ارزش افزوده اراضی تغییر کاربری یافته را از علل دیگر گرایش به از بین رفتن زمین‌های کشاورزی دانست و گفت: ارزش افزوده بالایی که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به ویژه در استان‌های شمالی دارد افراد را ترغیب می‌کند که زمین کشاورزی را به ویلا و بنای مسکونی تبدیل کنند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور تبدیل روستاهای بالای پنج هزار نفر به شهرها را از دیگر مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: تبدیل روستاهای کشور به شهرها باعث می‌شود که قوانین شهرها بر این گونه اراضی حاکم شود.

نیازی گفت: عواملی مانند خروج دام از روستا، عدم پرداختن به کشاورزی، تهیه نقشه جامع برای شهر و مواردی از این قبیل باعث می‌شود کشاورزی روستا تحت تأثیر قرار بگیرد و در مواردی از بین برود.

وزیر پیگیر سند زمین‌های کشاورزی است

وی در خصوص تهیه سند برای زمین‌های کشاورزی نیز اظهار کرد: وزیر جدید جهاد کشاورزی پیگیر این موضوع است و تلاش می‌کند که در مدت پنج سال آینده این کار به سرانجام برسد و همه زمین‌های کشاورزی سنددار شوند.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات در استان‌ها و همچنین پهناور بودن بسیاری از استان‌های کشور امکان پایش کامل اراضی کشاورزی برای مجموعه سازمان امور اراضی در سراسر کشور بسیار دشوار است، تاکید کرد: استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که هر شش ماه یک بار به‌روزرسانی می‌شود و همچنین استفاده از ظرفیت پنجره واحد زمین با همکاری دیگر دستگاه‌ها در شناسایی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در دستور کار سازمان امور اراضی قرار گرفته است و به طور پایلوت در استان‌های البرز و قزوین در حال اجراست.

سامانه ۱۳۱ پاسخگوی شکایات برای تغییر کاربری اراضی

نیازی وجود سامانه ۱۳۱ را بستر مناسبی برای مشارکت مردم در این زمینه دانست و گفت: مردم می‌توانند از طریق این سامانه به ثبت تخلفات در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بپردازند و همکار سازمان امور اراضی در این زمینه باشند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۴ تاکنون ۴۵ هزار مورد در سطح ۱۹ هزار هکتار تغییر کاربری در قالب فعالیت‌های مرتبط با بخش کشاورزی صورت گرفته و در این مدت ۲۸ هزار مورد تغییر کاربری در قالب فعالیت‌های بخش غیر کشاورزی رخ داده است.

معاون حفظ کاربری سازمان امور اراضی اظهار کرد: از مشکلات اساسی ما درآمدزایی دستگاه‌ها از صدور مجوزهاست، به عنوان مثال کسی که در اراضی کشاورزی حریم شهرها ساخت‌وساز می‌کند فقط جریمه آن را می‌پردازد و موظف به تخریب بنا نیست از این رو وقتی موضوع در محاکم قضائی مطرح می‌شود به استناد اینکه یکی از دستگاه‌های دولتی به آن مجوز داده است حکم برائت می‌گیرد و زمین کشاورزی به حالت اولیه برنمی‌گردد.

نیازی خاطرنشان کرد: در بحث درآمدهای حاصل شده مربوط به حفظ کاربری اراضی کشاورزی، طبق قانون باید ۸۰ درصد از آن به سازمان امور اراضی برگردد که این امر محقق نمی‌شود و هر سال مقدار کمی به این سازمان بازمی‌گردد به عنوان مثال در سال ۹۶ حدود ۳۴ درصد، سال ۹۷ حدود ۴۵ درصد، سال ۹۸ در حدود ۵۱ درصد و در سال ۹۹ تنها ۲۵ درصد از این مبلغ به سازمان اختصاص یافته است.

۱۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری در طرح هادی قرار دارد

وی با بیان اینکه در شمال کشور ۴۰۰ هزار هکتار زمین شالیزار داریم، گفت: در این مقدار زمین باید دو میلیون تن برنج تولید کنیم اما در حدود ۱۳۰ هزار هکتار از این شالیزارها داخل بافت طرح‌های هادی واقع شده که زمینه تغییر کاربری آنها بسیار بالاست.

از اقدامات ۱۰۰ روزه سازمان امور اراضی به اعطای ۱۰۵ مورد مجوز صادر شده در موضوع تبصره چهار در ۱۰۷ هکتار اشاره کرد و افزود: همچنین در بحث تبصره یک ۳۴۹ مورد مجوز در ۴۵ هکتار صادر شده و ۲۵ مورد مجوز نیز برای طرح‌های معاف از عوارض صادر شده است.

مشارکت مردمی تنها راهکار برای جلوگیری تغییر کاربری اراضی کشاورزی

سرهنگ ابراهیم حسن آبادی، فرمانده یگان حفاظت امور اراضی با اشاره به تشکیل یگان حفاظت در سال ۹۷، خاطرنشان کرد: پس از تشکیل این یگان فرماندهان استانی منصوب شدند و طی چند مرحله نسبت به جذب سربازان وظیفه دارای مدرک کارشناسی برای همکاری با یگان حفاظت استان‌ها اقدام شده است.

وی افزود: تاکنون ۳۶۰ دستگاه خودروی گشت برای یگان‌های استانی تأمین شده و دوره‌های آموزشی ویژه ضابطین قضائی نیز برگزار شده است.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی ادامه داد: ۱۹ هزار مورد تماس مردمی با سامانه ۱۳۱ در سال جاری ثبت شده است و اعتقاد داریم مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع تخلفات تغییر کاربری بسیار مهم است.

حسن آبادی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۸ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در کشور شناسایی شده است که ۱۳ هزار مورد از آنها اجرای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری (توقف عملیات و جلوگیری از تغییر کاربری) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۷۵ حکم قضائی در ۲۵ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته اجرا شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 539235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.