۹۰۰ هزار نفر هنوز واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند/لزوم توجه به واکسیناسیون سریع

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در استان اصفهان باید از جمعیت ۱۲ سال به بالا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن کرونا را تزریق می‌کردند که در حال حاضر قریب به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، حدود ۹۰۰ هزار نفر هنوز دوز اول را تزریق نکرده‌اند.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا روند واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های هدف در استان اصفهان، اظهار کرد: در موج پنجم کرونا آمار مبتلایان به کرونا به حداکثر رسیده بود و قریب به سه هزار تخت در بیمارستان‌های استان اصفهان به وسیله کرونا اشغال شده بود، روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر برای این منظور بستری می‌شدند و این آمار بستری شدگان حاکی از آن بود که حداقل ۵۰ برابر این آمار (قریب به ۳۰ هزار نفر) بیمار سرپایی داشتیم.

بستری ۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان

وی اضافه کرد: بعد از مدتی و با نزول روند ابتلاء به کرونا طی دو ماه گذشته شیوع این بیماری در کشور و استان اصفهان در مسیر سرازیری قرار گرفته است و در حال حاضر حدود ۵۰۰ نفر با تشخیص کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند و روزانه قریب به ۱۰۰ نفر مبتلای سرپایی جدید ثبت می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، تاکید کرد: باید بدانیم گردش ویروس کرونا در سطح جامعه فعالانه ادامه دارد، هر کدام از همکاران کادر درمان که در مرکز درمانی یا مطب‌ها بیماران کرونایی را ویزیت می‌کنند به خوبی شاهد هستند شهروندان هنوز مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند، کوره این بیماری هنوز روشن و گرم است و ویروس در جامعه در حال چرخش است.

«طرح شهدای سلامت» و جلوگیری از موج ششم کرونا

فدایی تصریح کرد: برای ایجاد سد دفاعی در مقابل چرخش ویروس کرونا، بالا رفتن واکسیناسیون در استان در طی سه ماه اخیر کمک زیادی کرده است اما هنوز این روند کامل نیست و با استفاده از «طرح شهدای سلامت» از یکم تا ۲۰ آذرماه تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر قبل از اینکه موج ششم شیوع پیدا کند از بروز این پدیده با واکسیناسیون گسترده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عدم حضور در مکان‌های شلوغ، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: شیوع موج‌های کرونا پدیده طبیعی نیست و این اتفاق وابسته به رفتار شهروندان است تا شاهد شیوع موج ششم کرونا نباشیم، واکسن‌های کرونا در دنیا و ایران با روش‌های مختلفی تولید شدند، وقتی این واکسن به انسان تزریق می‌شود بخشی از ویروس وارد بدن فرد شده و سیستم دفاعی بدن در مقابله با آن شروع به ساختن پادتن و آنتی‌بادی می‌کند.

واکسیناسیون ۸۵ درصدی جامعه و خروج از اپیدمی

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: با ساختن پادتن در بدن چنانچه در روزهای بعدی ویروس کرونا وارد بدن فرد شود آمادگی مقابله را دارد و به بیماری مبتلا نمی‌شود، بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا و طی شدن دو هفته این سطح ایمنی برای بدن فرد ایجاد می‌شود.

فدایی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان واکسینه شدند، اگر ۸۵ درصد افراد کل جامعه واکسینه شوند با بالا رفتن سطح ایمنی بدن راه چرخش ویروس کرونا بسته شده و از اپیدمی خارج می‌شویم، اما اگر نسبت افراد واکسن نزده بیشتر باشد ویروس آزادانه در جامعه می‌چرخد و همین فرصت جهش بیشتر را ایجاد می‌کند.

وجود ۹۰۰ هزار واکسن نزده در استان اصفهان

وی اظهار کرد: در استان اصفهان باید از جمعیت ۱۲ سال به بالا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن کرونا را تزریق می‌کردند، در حال حاضر قریب به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کردند، اما قریب به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر هنوز دوز اول را تزریق نکرده‌اند و این اتفاق نگران کننده است و باعث می‌شود ویروس کرونا بین این افراد چرخیده و آنها را مبتلا کرده و موجب مرگ‌ومیر شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان به افراد واکسن نزده توصیه کرد: ضروری است ۹۰۰ هزار شهروندی که هنوز در استان اصفهان واکسن نزده‌اند به صحبت‌های متفرقه، جملاتی که با رنگ و لعاب در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخند و محفل‌های «نه به واکسن» توجه نکنند، اگر افراد به علت عدم تزریق واکسن به این ویروس مبتلا شوند بدانند شرایط سختی را می‌گذرانند و دچار مشکلات تنفسی شدید می‌شوند.

کد خبر 539066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.