۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۷
دست پُر ایران در وین

دور هفتم مذاکرات لغو تحریم در حالی پس از وقفه‌ای پنج ماهه از سرگرفته شده است که به دلیل خروج آمریکا از برجام و تعهدگریزی تروئیکای اروپا، توپ در زمین طرف غربی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرانجام ۱۶۱ روز بعد از زمانی که سیدعباس عراقچی و هیئت همراهش از هتل کوبورگ وین راهی تهران شدند تا در تهران تصمیم سیاسی گرفته شود، این‌بار در دور جدید مذاکرات، روز گذشته علی باقری و یارانش بودند که در همان هتل معروف با اعضای ۱+۴ بار دیگر دور یک میز نشستند تا راه‌های بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی همه اطراف توافق را بررسی کنند؛ مذاکراتی که به گفته مقامات ایرانی، تنها یک هدف برای تهران دارد و آن رفع تحریم‌هاست.

از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران یعنی با یک ساعت تأخیر، دور جدید گفت‌وگوها بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌ها آغاز شد. این در حالی بود که هیئت آمریکایی نیز در بخش دیگری از هتل کوبورگ منتظر بودند تا نتایج این نشست را دریافت و اظهارنظر کنند.

هیئت ایرانی که نسبت به آخرین دور گفت‌وگوها در دولت دوازدهم تغییراتی را به خود دیده است با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرده بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امورخارجه، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، در نشست کمیسیون مشترک برجام با تأکید بر اینکه تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست، خواستار قرار گرفتن موضوع رفع تحریم‌ها در اولویت مذاکرات وین شد.

رئیس هیئت ایرانی با اشاره به اینکه ایران در عمل، پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد. مذاکره کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست کارگروه لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

اما نخستین خبر از پایان مذاکرات حساس روز گذشته را نماینده معروف روسیه در وین، میخائیل اولیانوف که توئیت‌هایش برای خبرنگاران آشناست، اعلام کرد. وی بلافاصله بعد از پایان نشست ایران و ۱+۴، نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. شرکت کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات - که آغاز کاملاً موفقیت‌آمیزی داشته است - بردارند. همچنین انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا پشت میکروفون‌های خبرنگاران آمد و بر اساس روایت خودش از مذاکرات از ادامه دار بودن مذاکرات تا دو روز آینده گفت و افزود: برای بازگرداندن برجام احساس فوریت وجود دارد.

به هر حال مذاکرات مهمی در هتل کوبورگ وین در حال برگزاری است که سناریوهای متفاوتی برای روند و نتایج آن وجود دارد، حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام مذاکرات وین به کدام سوی خواهد رفت؟

برگ برنده مذاکرات وین در دست ایران است

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این دوره از مذاکرات دست تیم مذاکره کننده ایران پر است و قطعاً دست بالا را در مذاکرات وین خواهد داشت، زیرا مجلس یازدهم سال گذشته در یک اقدام انقلابی در راستای حفظ منافع ملی و پر کردن دست تیم مذاکره کنند قانون راهبردی لغو تحریم‌های آمریکا تصویب کرد.

به گفته وی، برگ برنده مذاکرات وین در دست ایران است و در موقعیت اقتدار قرار دارد، همچنین در داخل نیز انسجام و همدلی مناسبی بین سه قوه وجود دارد که این موضوع نقش مهمی را در عملکرد تیم مذاکره کننده خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین کاملاً شفاف است، ایران اکنون یک چک برگشتی از کشورهای اروپایی و آمریکا دارد زیرا علی‌رغم اینکه ایران به تعهدات هسته‌ای خود در چهارچوب برجام عمل کرد، اما کشورهای اروپایی بر تعهدات خود پایبند نبودند، اکنون ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌ها در چهارچوب مذاکرات برجام است.

عباس زاده مشکینی ادامه داد: ایران در خصوص مسائل غیر از برجام حاضر به مذاکرات نیست، همچنین خواستار تضمین در خصوص لغو تحریم‌ها است زیرا در گذشته نیز علی‌رغم اینکه برجام به تأیید دولت اوباما رسیده بود، ترامپ زیر برجام زد بر همین اساس لازم است در دوره اول مذاکرات وین تضمین لازم به ایران داده شود.

مذاکرات وین بدون تضمین اعتباری ندارد

محمد صالح‌جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره معتقد است: این دوره از مذاکرات وین از دوره‌های پیشین متفاوت است، زیرا قطعاً در این دوره منافع ملی و حقوق مردم ایران مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، دوره پیشین مذاکرات وین بر اساس زیاده خواهی‌های اروپا و آمریکا انجام می‌شد، اما در این دوره از مذاکرات وین تیم ایرانی بر سر موضع خواهد با جدیت ایستاده است و خواستار لغو کامل تحریم‌های ظالمان علیه ایران هستند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایرانی بارها تاکید کرده است که به جز مسائل برجام در خصوص هیچ موضوع دیگری مذاکره نخواهد کرد.

جوکار تاکید کرد: مذاکرات وین بدون تضمین اعتباری ندارد، زیرا ممکن است با تغییر دولت در آمریکا مجدداً توافقات و مذاکرات نادیده گرفته شود، بر همین اساس لازم است ابتدا تضمین لازم به ایران داده شود که مصوبات مذاکرات وین با تغییر دولت‌ها لغو نشود.

کد خبر 539004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.