نگرانی از تاثیر اجرای طرح آزادراه کنارگذر شرق بر منطقه کلاه‌ قاضی

عضو جمعیت زیست‌بان پایدار گفت: فعالان و دوستداران محیط‌زیست در خصوص اجرای طرح آزادراه کنارگذر شرق نگرانی‌هایی دارند و اگر به این موارد توجه نشود مشکلات بسیاری از جمله از بین رفتن حیات‌وحش و تصادفات جاده‌ای را در پی دارد.

خوشه عظیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص احداث آزادراه کنارگذر شرق و احتمال صدمه این طرح به محیط‌زیست منطقه حفاظت شده کلاه قاضی، اظهار کرد: بزرگترین دغدغه و نگرانی دوستداران و فعالان محیط زیست استان تجربه ناخوشایند عدم اجرای طرح‌های مدیریت زیست محیطی و تمهیدات آن در تمام پروژه‌های صنعتی، معدنی و راهسازی اجرا شده در مناطق حفاظت شده است.

اخذ مجوز و فراموش کردن الزامات

وی در مورد این پروژه افزود: این پروژه ناظر محیط زیستی دارد که طرح‌هایی ارائه کرده اما در نهایت هیچ تضمینی برای اجرای تمهیدات و الزامات ارائه شده توسط مجری طرح وجود نداشته و سابقه نشان داده است که پس از گرفتن مجوز تعهدات به فراموشی سپرده می‌شود.

عضو جمعیت زیست‌بان پایدار ادامه داد: اعضای سازمان‌های مردم نهاد و همیاران محیط زیست با کلیت آزادراه کنارگذر شرق اصفهان مشکلی ندارند و از تأثیرات مثبت اجتماعی-زیست محیطی آن آگاهی کامل دارند و اعتراض اعضا به این علت است که حدود چهار کیلومتر پایانی این جاده که از شهر اصفهان فاصله زیادی دارد این مسیر باید تغییر کند تا وارد پارک ملی کلاه قاضی نشود.

وی تصریح کرد: عبور جاده از پارک‌های ملی غیرقانونی بوده و ماهیت و ارزش پارک‌های ملی به عدم انجام هرگونه فعالیت انسانی از جمله عبور جاده و آزادراه از آن‌هاست مگر در مواردی خاص و حیاتی که پیامدهای ملی بزرگ و قابل توجهی داشته باشد که آن نیز باید در جلسات کارشناسی و فنی توسط مقامات دولتی تأیید شود.

از بین رفتن حیات وحش و افزایش تصادفات جاده‌ای

عظیم‌پور تصریح کرد: عملیات زیرسازی و ساخت جاده‌ها همواره با تخریب زمین، پوشش گیاهی، آبراهه‌ها، سر و صدای زیاد، عبور و مرور ماشین‌آلات سنگین و حضور متخلفان و آشنایی آنها به منطقه همراه است که علاوه بر از بین بردن مهمترین عناصر حیات در محدوده یک پارک ملی و تخریب زیبایی طبیعی آن، سبب مهاجرت حیات‌وحش و دشوار شدن فعالیت مأموران گارد حفاظت محیط زیست در جلوگیری از ورود متخلفان می‌شود.

وی اضافه کرد: محل مشخص شده جهت عبور جاده جزو زیستگاه‌های گونه‌های مختلفی در منطقه کلاه قاضی است که بز کوهی و آهو از شاخص‌ترین گونه‌های این منطقه هستند، موضوع حائز اهمیت دیگر اینکه محدوده پروژه از استراتژیک‌ترین کریدورهای حیات‌وحش به خصوص کل و بز است.

ورود متخلفان به پارک ملی

عضو جمعیت زیست‌بان پایدار گفت: در مرحله ساخت و بهره‌برداری جاده به جز تخریب زیستگاه حیات‌وحش، نگرانی زیادی به دلیل قطع کریدور و دالان ارتباطی گونه‌های جانوری با ناحیه شمال غرب منطقه وجود دارد، این کریدور یک‌بار توسط جاده اصفهان-شیراز قطع شده و عبور و مرور حیات‌وحش را دشوار کرده است، با بهره‌برداری از این آزادراه عملاً گذر حیات‌وحش از این ناحیه بسیار سخت‌تر و غیرممکن می‌شود. خطر تصادفات جاده‌ای حیات‌وحش در تمام محورهای مواصلاتی وجود دارد و این خطر در یک آزادراه که از پارک ملی می‌گذرد چندین برابر است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل دسترسی این آزادراه به زیستگاه‌های حیات‌وحش به خصوص محدوده خاص دره زندان، دسترسی راحت متخلفان از طریق این جاده به پارک ملی کلاه قاضی از دغدغه‌های فعالان محیط زیست استان است، با وجود اینکه تعیین مسیرهای جایگزین از مباحث تخصصی کارشناسان ادارات راه و شهرسازی و جزو وظایف آن‌ها و مجری طرح است.

عظیم‌پور اظهار کرد: توضیحات کارشناسان و مجریان طرح احداث و بهره‌برداری آزادراه در خصوص عدم امکان فنی تغییر مسیر و استفاده از مسیرهای جایگزین، مورد موافقت قطعی فعالان محیط زیست قرار نگرفته است و به دلیل تخصصی و فنی بودن این طرح، وظیفه تعیین مسیر جایگزین که علاوه بر دارا بودن مشخصات یک آزادراه اصولی و قابل بهره‌برداری، آسیبی به حد و مرز یک پارک ملی نیز وارد نکند به عهده مجریان طرح است.

کد خبر 538942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.