روایتی تازه از عملیات طریق القدس/ بُستان چگونه آزاد شد؟

یک تحلیلگر دفاع مقدس گفت: بعد از عملیات طریق الفدس ۶۵۰ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی که شهر بستان بود، هفتاد روستا، پنج پاسگاه مرزی و تنگه چذابه آزاد شد.

مصطفی سجاد رزمند در خصوص عملیات طریق القدس اظهار کرد: مهمترین هدف عملیات طریق القدس آزاد سازی شهر بستان و بیش از ۵۰ روستا در این منطقه بود همچنین در طراحی این عملیات سعی شده بود بین دو نیروی عمده ارتش بعث را در منطقه عمومی اهواز و دزفول در شمال منطقه را قطع کنیم، به هور برسیم و در آنجا باتوجه به مشحصه و امکاناتی که دارد به عراق نفوذ کنیم.

وی افزود: موقعیت عمومی عملیات شمال غربی اهواز با خود اهواز ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، سه نوع زمین مرتفع، پست و هموار وجود دارد. عوارض طبیعی و مصنوعی این منطقه تپه‌های الله اکبر، میشتاق، رودخانه کرخه، رودخانه نیسان و پل سابله بود.

این تحلیلگر دفاع مقدس افزود: رژیم بعث با توجه به ضربه سنگینی که در عملیات ثامن الائمه خورده بود تمام توان خود را برای شناسایی تحرکات و مقاصد آینده نیروی‌های ایرانی گذاشت بود نهایتاً نیز موفق شد محب عملیات ایران تشخیص دهد رو طبق آن ترکیب و شکل استقرار نیروهای خود را با توجه به موانع طبیعی و مصنوعی آن منطقه آرایش داد. دشمن در این منطقه پنج تیپ زرهی، دو تیپ پیاده، یک تیپ مکانیزه، دو تیپ نیروی مخصوص و جیشو شعبی، سه گردان پیاده، نیوری مخصوص و نیروی‌های کماندویی لشگر هفت پیاده داشت که برای تقویت نیروهای خود در چینش افراد و نحوه پشتیبانی جا به جایی انجام داد.

سجاد ادامه داد: بچه‌های اطلاعات عملیاتی ما خیلی نترس بودند و تا عمق دشمن برای شناسایی آنها نفوذ می‌کردند. سپاه نیروهای مردمی را سازماندهی کرد و بر اساس توانایی‌ها طرح ریزی کرد. خط را به تدریج خاک ریزهای کوتاه می‌زدیم و منتقل می‌کردیم به نزدیک دشمن، در بعضی مناطق آب انداختیم تا بتوانیم مانع عبور دشمن شویم و در منطقه رملی حدود ۲۰ کیلومتر جاده زدیم.

وی گفت: ۲۰ گردان عملیاتی و سه گردان احتیاط از سپاه بر اساس سه تیپ کربلا، نجف و امام حسین وارد شدند. ارتش جمهوری اسلامی سه تیپ زرهی، یک تیپ پیاده و هشت گردان توپ خانه وارد منطقه کردند.

این تحلیلگر دفاع مقدس اظهار کرد: ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه هشت آذر ماه نیروهای پیاده سپاه از میدان میم و موانع رد شدند، در محور شمال و در ساعت اولیه شروع عملیات بچه‌ها موفق شدند خط را بشکنند و نیروهای دشمن را پشت خط منهدم کنند. میزان موفقیت سپاه در محور شمال به حدی بود که فرمانده تیپ زرهی ارتش به گردان‌های زرهی و مکانیزه دستور داد از معابری که سپاه باز کرده با چراغ روشن عبور کنند. ساعت شش صبح روز اول عملیات تیپ امام حسین و یک گردان از تیپ سه زرهی لشگر ۹۲ تنگه چذابه را تصرف کردند و تا ساعت ۹ صبح این عملیات در این منطقه انجام شد.

سجاد ادامه داد: دشمن تصور می‌کرد که ما بیشتر از محور جنوبی وارد شویم برای همی موانع را زیاد کرد و نیروها هوشیاری بیشتری داشتند که مانع پیش روی بچه‌های ما شدند، علی رغم اینکه خط اول را شکستند و پل سابله را گرفتند مجبور شدند عقب نشینی کنند. با توجه به شرایطی که در محور جنوب پیش آمده، قرار شد نیروهای خودی در شب دوم بازهم از محور شمالی عمل کنند، از آنجا پیش روی کردیم و منطقه سابله را مجدداً تصرف کردیم.

وی افزود: روز دوم که نیروهای جبه جنوبی از شمال عمل کردند و وارد منطقه عبو چلاچ شدند، شهر بستان بعد از ۴۲۰ روز اشغال آزاد شد. صدام گفته بود اگر ایرانی‌ها بتوانند شهر بستان را آزاد کنند، کلید بغداد را به آنها می‌دهم.

این تحلیلگر دفاع مقدس اضافه کرد: بعد از اینکه نیروها وارد مثلث سابله شدند و ساحل رودخانه سابله تا نحرابی را گرفتند، عراقی‌ها مجبور شدند منطقه را ترک کنند و به جنوب رودخانه سابله رفتند. در روزهای سوم تا پنجم عملیات اتفاق خاصی رخ نداد ولی در روز ششم دشمن سعی کرد معبری برای نفوذ در خط پدافندی ما پیدا کند که بچه‌های ما هوشمند بودند و خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و دشمن را در معرض تحدید قرار گرفت.

سجاد گفت: در پایان عملیات طریق القدس بین جنوب سابله و شمال رودخانه نیسان حدود ۷۰ کیلومتر را پاکسازی کردند، در تاریخ ۳۰ آذر که آخرین روزهای عملیات بود، عراق در نقطه‌ای مستقر شد که قرار بود روی آنها عملیات انجام دهیم ولی خودشان بررسی کردند، متوجه شدند بد جایی را برای دفاع کردن انتخاب کردند و نیروهای خود را از این منطقه نجات داد.

وی اظهار کرد: بعد از عملیات طریق القدس ۶۵۰ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی که شهر بستان بود، هفتاد روستا، پنج پاسگاه مرزی و تنگه چذابه آزاد شد. سپاه سوم عراق متلاشی شد به این روش که ابتکار عملی به خرج دادیم خودمان را به هور چسباندیم، با توجه به آبگرفتگی این منطقه دشمن مجبور بود هور را ۳۰۰ کیلومتر دور بزند تا بتواند نیروهای اهواز را پشتیبانی کند. خط پدافند ما در کنار هور بود و تعداد زیادی نیرو که قرار بود در خط پدافند باشند را آزاد کردیم و برای عملیات فتح المبین آماده شدیم.

این تحلیلگر دفاع مقدس ادامه داد: ابتکار عبور در منطقه رملی را به دست آوردیم، دشمن ۱۷۰ تانک، ۱۵۰ نفر بر، ۲۵۰ خودرو، ۳۰ توپ ضد هوایی، ۱۲۰ دستگاه شامل بلدزر و غلتک و …، ۱۹ توپ صحرایی، ۱۳ هواپیما، ۴ هلیکوپتر، هشت هزار و پانصد نیرو را از دست داد و ۵۴۶ نفر هم به اسارت ایران در آمدند.

سجاد افزود: در افکار عمومی اشتباهی رخ داده که می‌گویند حضرت امام عملیات طریق القدس را فتح الفتوح نامیدند، در صورتی که چنین چیزی نیست. رزمندگان و فرماندهان پیام تبریک برای حضرت امام فرستادند که در جواب پیامی صادر فرمودند و در قسمتی از آن اشاره کردند " آنچه برای اینجانب غرور انگیز و افتخار آفرین است روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روحیه شهادت طلبی این عزیزان است که سربازان حقیقی ولی الله عظم هستند و این است فتح الفتوح من به ملت ایران، به فرماندهان شجاع قبل از اینکه پیروزی شرافتمندانه خوزستان را تبریک بگویم وجود چنین رزمنده‌هایی را که در دو جبه معنوی و سوری و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمده‌اند تبریک می گویم " پس حضرت امام تربیت جوانان شهادت طلب با اخلاص را فتح الفتوح برای ملت ایران می‌دانند.

کد خبر 538875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.