«واکسن»، کلمه سال دیکشنری وبستر

فرهنگ لغات میریام وبستر در سال 2021 واژه «واکسن» را به عنوان لغت سال خود انتخاب کرد.

به گزارش ایمنا، بنا بر سنت هر ساله، فرهنگ لغات مختلف از جمله آکسفورد، کمبریج، کالینز یک کلمه را به‌عنوان مهم‌ترین کلمه سال انتخاب می‌کنند. فرهنگ لغات میریام وبستر در سال ۲۰۲۱ واژه «واکسن» را به عنوان لغت سال خود انتخاب کرد. مسئولان سایت آنلاین این دیکشنری می‌گویند در سال ۲۰۲۱ هر روز شمار زیادی از کاربران ما از این لغت استفاده می‌کردند و واژه‌های مربوط به آن را جستجو می‌کردند.

«پیتر سوکلفسکی» ویراستار ارشد دیکشنری وبستر گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا به صورت پاندمیک جستجوهای کاربران به شدت روی چند واژه از جمله قرنطینه و ویروس متمرکز شد ولی بعد از گذشت مدتی اکثر جستجوها به سمت واکسن پیش رفتند و به خاطر همین این واژه را به عنوان لغت سال انتخاب کردیم.

طبق آمارهای ارائه شده توسط سایت آنلاین فرهنگ لغت وبستر، در سال ۲۰۲۰ جستجو برای واژه واکسن توسط کاربران بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۲۱ این میزان به ۱۰۴۸ درصد رسید. واژه «واکسن» اولین بار در سال ۱۸۸۲ وارد فرهنگ‌های لغت در سراسر جهان شد که در واقع از واژه لاتین واکسینا به معنی منشأ گاوی گرفته شده است.

فرهنگ لغات میریام-وبستر یک شرکت مستقر در ایالات متحده آمریکا است که به چاپ و انتشار کتاب‌های مرجع به خصوص دیکشنری می‌پردازد. شرکت میریام در سال ۱۸۲۸ توسط جرج میریام و چارلز مریم پایه‌گذاری شد. در سال ۱۸۴۳ و بعد از درگذشت نوآ وبستر این شرکت حق امتیاز فرهنگ لغت وبستر را خریداری کرد. شرکت دانشنامه بریتانیکا در سال ۱۹۶۴، میریام-وبستر را خریداری کرد و از آن زمان این شرکت به یکی از زیر مجموعه‌های بریتانیکا تبدیل شد.

در چند روز گذشته نیز فرهنگ لغات دانشگاه کمبریج یکی از معروف‌ترین مراجع زبان انگلیسی در جهان امسال واژه «مقاومت» را به عنوان لغت سال خود انتخاب کرده بود. مسئولان دانشگاه کمبریج اعلام کردند این کلمه در سال ۲۰۲۱ در برابر چالش‌های متعدد پاندمیک کرونا توسط بسیاری از مردم جهان مورد استفاده قرار گرفته است و در این فرهنگ به معنای کار مداوم و خستگی‌ناپذیر برای رسیدن به چیزی یا هدفی تعریف شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

کد خبر 538862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.