تنظیم واکسن اسپوتنیک برای مقابله با گونه اومیکرون

موسسه ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد که فرآیند تنظیم واکسن اسپوتنیک برای مقابله با گونه اومیکرون را آغاز کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مؤسسه ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه که سازنده واکسن اسپوتنیک وی است طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دو واکسن اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت در برابر گونه جدید اومیکرون مؤثر است؛ با این وجود مؤسسه ذکر شده فرآیند تنظیم این واکسن‌ها به منظور مقابله به گونه اومیکرون ویروس کرونا را آغاز کرده است.

رئیس مؤسسه ویروس شناسی گاملیا امروز اعلام کرد که مراحل تنظیم واکسن‌ها برای مقابله با گونه جدید ویروس کرونا بیشتر از ۵۰ روز طول نخواهد کشید. البته وی گفته است که در شرایط و وضعیت معمولی مراحل پذیرفتن واکسن جدید تقریباً دو ماه و نیم طول می‌کشد، اما در شرایط بحرانی کنونی، این زمان به ۴۵ تا ۵۰ روز کاهش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که واکسن‌های اسپوتنیک تغییریافته تا ماه فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی عرضه خواهند شد.

مقامات بهداشتی کشور روسیه معتقدند که شیوع گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث بروز نگرانی شدید شده است و جنبه‌های مختلف آن باید به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد. گونه جدید ویروس کرونا مسری‌تر از گونه‌های دیگر است، البته هنوز مشخص نشده است که آیا این گونه در مقایسه با گونه‌های دیگر باعث بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ می‌شود یا خیر؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز این گونه را نگران کننده در نظر گرفته است، زیرا دارای مجموعه غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصات آن بسیار متفاوت از دیگر گونه‌های نگران کننده است. با وجود این که هنوز این سازمان میزان سرایت گونه اومیکرون را اعلام نکرده است، اما گروهی از متخصصان بیماری‌های عفونی معتقد هستند که میزان سرایت آن ۵۰۰ درصد بیشتر از گونه دلتا است.

کد خبر 538820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.