نصب کاشی ماندگار بر سردر منزل استاد فاروق کیانی‌پور

کاشی ماندگار با هدف زنده نگه‌داشتن هنرهای سنتی و محلی، بر سردر منزل استاد محمد فاروق کیانی‌پور نصب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و در راستای حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس و معنوی، اولین کاشی ماندگار شهرستان تربت‌جام با حضور تعداد بسیاری از مردم هنردوست این شهرستان بر سردر منزل "استاد محمد فاروق کیانی‌پور" پیشکسوت هنرهای نمایشی و آئینی شهرستان تربت‌جام نصب شد.

پیش از این نیز در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که روز سه‌شنبه _۱۶ دی‌ماه ۹۹_ در سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، استاد محمد فاروق کیانی‌پور، هنرمند برجسته بازی‌های آئینی به عنوان گنجینه زنده بشری در نمایش‌های آئینی شرق خراسان رضوی ثبت ملی شده است.

محمد فاروق کیانی‌پور متولد ۲۰ اسفند ۱۳۳۰ در تربت‌جام است و فعالیت هنری خود را در زمینه رقص آئینی خراسان از ۱۴ سالگی آغاز کرده است که با نام فاروق کیانی شناخته می‌شود. وی رقصنده محلی و آئینی ایرانی است که در سال ۱۳۵۶ و در کشور کانادا در بین ۷۵ کشور جهان مدال طلا و عنوان بهترین بازیگر هنرهای آئینی جهان را از آن خود کرد. در سال ۱۳۵۰ نیز "پیتر بروکشکسپیرشناس، کارشناس تعزیه و نظریه‌پرداز تئاتر فرانسه پس از دیدن حرکات آئینی وی و ساخت فیلم‌های متعدد، اعلام کرد این رشته ضمن بازگو کردن فرهنگ اصیل ایران زمین رشته پانتومیم را نیز در خود جای داده است.

کد خبر 538798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.