متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در انتظار نگاه مجلس

با وجود ارائه وعده دائمی شدن لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی مسئولان، به نظر می‌رسد این لایحه فعلاً از دستور کار مجلس خارج‌ شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اواخر سال ۹۸ بود که پس از درخواست‌های فراوان از سوی نمایندگان بازنشستگان، نخستین مرحله از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی اجرا شد. اقدامی ناتمام و ناقص که با واکنش‌های فراوانی از سوی این جامعه روبرو شد. پس از آن مرحله سازمان تأمین اجتماعی تصمیم گرفت تا مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان این سازمان به طور کامل آغاز کند که اکنون باگذشت بیش از هشت ماه از آغاز سال هنوز اقدامی اجرایی در این رابطه نشده است.

این در حالی است که همواره لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان از درخواست‌های جدی کانون عالی بازنشستگان بوده است که با پیگیری‌های زیاد در نهایت نهم تیرماه هیئت وزیران دولت قبلی آن را تصویب و در مرداد ماه به مجلس ابلاغ کرد، اما همچنان در انتظار رأی بهارستان‌نشینان، معوق مانده است.

علی‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با بیان اینکه لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از ششم مردادماه سال جاری به مجلس ابلاغ شده، گفته است: «متأسفانه این لایحه مورد بی‌مهری نمایندگان قرارگرفته و از دستور کار خارج شده است.»

دلیل مخالفت به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

حال بحث قابل‌تأمل آن است که دلیل مخالفت و استقبال نکردن عده‌ای از نمایندگان با اجرایی شدن لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

و مورد دیگر آنکه سال گذشته دولت از محل ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصارف بودجه توانست طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، معوقات ایثارگران و فوق‌العاده ویژه کادر درمان را بپردازد، اما چرا همچنان تأمین بودجه برای دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؟

مخالفان این جریان با دلایل و توجیهات غیرمنطقی خود بر این باور هستند که همسان‌سازی پیامد مطلوبی در بر نخواهد داشت؛ زیرا عاملی برای تورم بیشتر می‌شود همان‌طور که افزایش حقوق کارمندان هم بر تورم دامن می‌زند. عده‌ای نبود بودجه لازم برای تأمین دائمی شدن همسان‌سازی حقوق‌ها را دلیل مخالفت خود مطرح می‌کنند و برخی هم می‌گویند دولت باید بدهی خود را به این سازمان پرداخت کند تا این مشکل رفع شود، اما پرداخت این بدهی سنگین در مدت کوتاه تقریباً ناممکن است.

البته تعدادی از نمایندگان هم در کنار بازنشستگان قرار دارند و بنا بر ادعاهای انجام گرفته، این افراد در حال تلاش برای تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی هستند. به طوری که حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهار نظر اعلام می‌کند که نمایندگان با همکاری سازمان برنامه و بودجه در پی رفع موانع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ هستند.

وی گفته است: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه ششم توسعه کاملاً محرز است و دغدغه امروز بازنشستگان کشوری دائمی شدن این قانون است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ حتماً موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد، معتقد است که در بودجه ۱۴۰۱ تخصیص بودجه به بازنشستگان کشوری و لشکری و سازمان تأمین اجتماعی حتماً لحاظ می‌شود. کما اینکه این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ هم لحاظ شده بود و مشکلی دراین‌باره برای سال آینده پیش نخواهد آمد.

هنوز برای متناسب‌سازی حقوق اقدامی نشده است

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس که در اوایل امسال در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور دولت دوازدهم، خواستار رسیدگی به اجرای ناقص قانون درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و برخورد با عوامل ناقص اجرای قانون در این زمینه شده بود.

وی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای متناسب‌سازی حقوق صندوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی در مجلس گرفته نشده است، می‌گوید: سال ۹۵ بحث همسان‌سازی حقوق‌های بازنشستگان مطرح شد و در برنامه ششم هم به تصویب رسید، اما هنوز اقدامی برای اجرای این موضوع نشده است در صورتی که درخواست‌های هر سه صندوق، همزمان به مجلس آورده شده، اما تصمیمی راجع به این لایحه گرفته نشده و تفکیکی هم بین صندوق لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی نشده است.

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: در سال ۱۳۹۹ با مطالبه گری کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر و تصویب مجلس، ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد تا نسبت به ادای تکلیف قانونی آن سازمان در قبال بازنشستگان اقدامات لازم انجام گیرد، اما از این مبلغ فقط ۱۷ هزار میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص گرفت.

حاجی دلیگانی ادامه می‌دهد: در بودجه سال ۱۴۰۰ هم در راستای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران مبلغ ۸۹ هزار میلیارد تومان دیگر اختصاص یافته و قرار بر آن شد علاوه بر افزایش قانونی حقوق و مزایا متناسب‌سازی نیز توسط سازمان تأمین اجتماعی تکمیل شود، اما افزایش حقوق قانونی سال ۱۴۰۰ که توسط سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان اعمال شد، مخالف آنچه بود که باید انجام می‌گرفت و واکنش‌های بسیاری را از سوی این قشر به دنبال داشته است.

لایحه متناسب‌سازی از دستور کار خارج شد؟

سید حسن هاشمی، رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون بازنشستگی کارگری شهرستان اصفهان نیز در این باره به ایمنا اظهار می‌کند: لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی که در نیمه نخست مردادماه تقدیم مجلس شده بود کنار گذاشته شده است؛ بازنشستگان لشکری و کشوری از بودجه عمومی دولت بهره‌مند می‌شوند، اما بازنشستگان تأمین اجتماعی از صندوقی که از منابع خودمان است استفاده می‌کنند و عجیب است که اجازه بهره‌مندی از همین منابع را هم نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: چنین موضوعی تصویب شده است، اما اکنون با مخالفت کمیسیون تلفیق روبروست که این‌گونه خود را هم زیر سوال برده‌اند این مخالفت‌ها در شرایطی انجام می‌گیرد که چرخ اقتصاد این کشور، توسط کارگران می‌چرخد، اما چون زمان امور به دست عده‌ای از نامداران است با افزایش حقوق کارگران اعم از فعال و یا بازنشسته مخالفت می‌شود.

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگی کارگری شهرستان اصفهان می‌گوید: البته از سوی نمایندگان کارگری و انجمن‌های مربوطه نامه‌ها و درخواست‌های فراوانی برای چنین متناسب‌سازی ارائه شده است، اما متأسفانه توجهی نمی‌شد؛ استانی که دارای بیشترین تعداد بیمه‌شده کارگری است و دارای ۱۶۵ هزار بازنشسته فقط در شهرستان اصفهان است، قطعاً کارگران و بازنشستگان آن نیازمند توجه بیشتری از جانب مسئولان هستند که متأسفانه هنوز اقدامی در این راستا مشاهده نشده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 538743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.