از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان چه می‌دانید؟

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در تاریخ ۱۶/‌۰۲/‌۱۳۸۳‬ به تصویب رسید و مواد این قانون در ۱۶ و چهار تبصره ماده تدوین شده است. ماده ۱ این قانون دولت را مکلف کرده تا زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد، این موارد را در بسته حقوقی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب اسفند سال ۹۶ در هشتم اردیبهشت سال ۹۷ از سوی دولت دوازدهم به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است. بر اساس اطلاعات موجود این قانون به مسائلی مانند خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، فرهنگسازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضائی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی و برنامه‌ریزی، نظارت و منابع مالی پرداخته است.

بر اساس آمار سازمان بهزیستی یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۷۵ نفر معلول در ایران دارای پرونده هستند از این تعداد ۲۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر معلول خفیف و ۴۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر معلول متوسط و ۵۷۸ هزار و ۵۱۷ نفر معلول شدید و ۲۲۱ هزار و ۵۴۶ نفر معلول خیلی شدید هستند. همچنین ۱۹۸ هزار و ۷۵۵ نفر معلول بینایی، ۶۵۵ هزار و ۱۶۶ نفر معلول جسمی حرکتی، ۱۴۲ هزار و ۷۹۶ نفر معلول روانی، ۳۹۸ هزار و ۲۶۹ نفر معلول ذهنی، ۲۱۹ هزار و ۶۶۵ نفر معلول شنوایی و ۹۵ هزار و ۸۲۴ نفر معلول صوت و گفتار در ایران وجود دارد.

قانون ۱۶ ماده‌ای جامع حمایت از حقوق معلولان

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در تاریخ ۱۶/‌۰۲/‌۱۳۸۳‬ به تصویب رسید و مواد این قانون در ۱۶ و چهار تبصره ماده تدوین شده است. ماده ۱ این قانون دولت را مکلف کرده تا زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

همچنین طبق تبصره ۲ ماده ۲ این قانون شهرداری‌ها موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن دسته از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند.

افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور و معلولان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل درمانی قرار می‌گیرند. همچنین همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می‌کنند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول با تسهیلات همچون اختصاص حداقل سه درصد (۳%) از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند به افراد معلول واجد شرایط، تأمین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می‌گیرند و پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می‌شود، از تکالیف دولت‌هاست.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور موظف است آموزش‌های لازم فنی و حرفه‌ای را متناسب با بازار کار برای معلولان به صورت رایگان و تلفیقی تأمین نماید. معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی، بهره‌مند شوند. معلولان از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده سازی زمین و عوارض نوسازی معاف می‌شوند.

متن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را اینجا بخوانید.

کد خبر 538726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.