پیشنهاد تجارت آزاد در منطقه اکو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های اقتصادی امروز _دوشنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیشنهاد تجارت آزاد در منطقه اکو» به بررسی اظهارت رئیس‌جمهور در نشست سازمان همکاری اقتصادی پرداخت و نوشت: پانزدهمین اجلاس اکو روز گذشته در عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز طی سخنانی در این اجلاس، با اشاره به برنامه‌های جمهوری اسلامی برای اکو اعلام کرد: جمهوری‌اسلامی آماده است برنامه‌های آموزشی حوزه نفت و گاز را توسعه دهد و همچنین علاقه‌مند هستیم پروژه‌های انتقال آب به کشورهای متقاضی از جمله جمهوری اسلامی ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این آمادگی از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد تا به این سازمان کمک کند که در امنیت سایبری و آموزش مجازی جلساتی را برگزار کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش در این اجلاس، با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است. تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز کوچک‌تر از آن است که خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد کند. ایالات‌متحده آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه و همچنین استقرار این سیاست «ظلم حداکثری»، نشان داد که منافعش با منافع جمعی منطقه ما سازگار نیست. منفعت منطقه ما همکاری‌های سودمند و برادری ملت‌های منطقه است و جمهوری اسلامی آماده است که تمام ظرفیت خود را برای تحقق این هدف انسانی و اسلامی به کار ببندد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسیاری از گشایش‌های اقتصادی در اکو منوط به ارتقای تجارت درون منطقه‌ای است، گفت: ایران آمادگی دارد نقش بیشتری در آزادسازی تجاری در اکو ایفا کند و آماده‌ایم با اعطای تعرفه‌های ترجیحی مناسب در حصول این هدف مهم سهم داشته باشیم. وی همچنین با بیان اینکه کماکان فاصله معناداری مابین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان اکو وجود دارد، گفت: برای نمونه با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا تجارت درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است. ابراهیم رئیسی عصر روز شنبه، تهران را به مقصد ترکمنستان برای شرکت در اجلاس اکو ترک کرد.

پیشنهاد تجارت آزاد در منطقه اکو

روزنامه جهان صنعت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آدرس انحرافی از «لیبرالیسم»» به بررسی روایت رئیس سازمان برنامه و بودجه از استراتژی توسعه اقتصادی پرداخت و نوشت: تصمیم‌گیران از سال‌های دور در تلاش‌اند به این پرسش اساسی پاسخ دهند که «چرا سیاستگذاری‌های اقتصادی در ایران به هدف اصابت نمی‌کند؟» صاحب نظران در پاسخ به این پرسش از دو رویکرد در حوزه سیاستگذاری سخن می‌گویند؛ گروهی دلیل اصلی انحراف از اهداف را درون‌نگری و محرومیت اقتصاد از پیشرفت‌های جهانی عنوان می‌کنند. از دید این افراد، تصمیم‌گیران غالباً با عینک بدبینی به جامعه جهانی نگاه می‌کنند و در دام تردید گرفتار شده‌اند. این همان رویکردی است که به تدریج خود را در نظام تصمیم‌گیری جاگیر کرده و سرعت عقب‌ماندگی اقتصاد را افزایش داده است.

درون‌نگری در باور این گروه از صاحب‌نظران نمی‌گنجد و از نگاه آنان قبول تعامل با جهان و تن دادن به جراحی اقتصادی باید وزنه یکسانی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد. گروه دوم اما می‌گویند که نگاه به بیرون تنها راه‌حل خروج از بن‌بست‌های اقتصادی نیست و اصلاحات را باید از درون آغاز کنیم. این گروه هرچند در هنگامه سیاستگذاری تلاش می‌کنند نیم‌نگاهی به فرصت‌های جهانی هم داشته باشند، اما رویکرد «خودکفایی» در میان این افراد وزنه سنگین‌تری دارد. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران در دولت سیزدهم را باید در دسته دوم جای دهیم، یعنی جایی که در آن افراد خروج از شرایط کنونی را در اختیار بیرون از مرزها نمی‌بینند و با تاکید بر تفکر «ما می‌توانیم» در تلاش برای باز کردن گره‌ها و عبور کم خطر از مشکلات اقتصادی هستند.

پیشنهاد تجارت آزاد در منطقه اکو

روزنامه تجارت در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««اکو» نیازمند تحرک‌» به بررسی انگیزه نشست سازمان همکاری اقتصادی پرداخت و نوشت: همکاریهای اقتصاد ی در قالب پیمان یا سازمان منطقه‌ای، اهمیت بسیار چشمگیری در توسعه کشورهای عضو در ارد. بی شک با شکل گیری این پیمان‌ها می‌توان به یکی از اصلی ترین و مؤثرترین عامل پیشگیری از تهدیدهای مخاطره‌آمیز در ست یافت. کشورهای عضو این گونه پیمان‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با تشریک مساعی و اشتراک گذاشتن نقاط قوت اقتصاد ی، در خلق فرصت‌ها با هدف غلبه بر ضعف‌ها و تهدیدها همت کنند. سازمان همکاری اکو نیز در سال ۱۹۸۴ با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر با هدف اعتلای سطح زندگی مرد م منطقه تأسیس شد که البته ۷ کشور دیگر بعدها به سازمان اکو ملحق شدند. تجارت در ون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تلاش برای ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی، از اهداف مهم شکل‌گیری این سازمان است. اما بررسی عملکرد سازمان اکو نشان می‌د هدف در تحقق آرمان‌های بلند ی که مؤسسان آن در ابتدا ترسیم کرد ه بودند، موفقیت آن‌چنانی نداشته و عزم جد ی نیز برای تحقق آن وجود ندارد و این سازمان با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار بالا، نتوانسته آنگونه که باید و شاید، در توسعه کشورهای عضو موفق باشد. روزنامه تجارت در این شماره به استناد در ید گاه صاحبنظران به عملکرد اکو در تحقق اهداف ذکر شد ه می‌پردازد.

پیشنهاد تجارت آزاد در منطقه اکو

کد خبر 538541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.