ساماندهی دستفروشان فردیس به شیوه‌ای دیگر

جمع‌آوری دست‌فروشان فردیس چالشی است که از ۳۰ سال گذشته مردم، به ویژه کسبه فردیس با آن درگیر بوده و اعتراضات و تجمعاتشان در دستگاه‌های مختلف تا سال ۹۶ و پس از استقلال مدیریت شهری فردیس به نتیجه نرسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با همت نخستین مدیریت مستقل شهر فردیس در سال ۹۶ و همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها، دست‌فروشان فردیس جمع‌آوری و در بازارچه‌ای واقع در نبش کانال شرقی ساماندهی شدند، اما با توجه به اینکه تعاملات شهرداری با نیروی انتظامی به خوبی پیش نرفت، این طرح پس از مدتی متوقف شد و دست‌فروشان دوباره به معابر سطح شهر برگشتند.

شیوع کرونا و ملاحظات کرونایی نیز به این بازگشت نه چندان دلچسب دست‌فروشان به معابر شهر دامن زده و صدای اعتراض کسبه را درآورده است، اما با بازگشت دست فروشان به معابر، بازارچه دست فروشان فردیس همچنان در جای خود باقی ماند و با بالا رفتن قیمت مغازه‌ها و شرایط کرونا، قیمت مناسب غرفه‌های این بازارچه موجب شد عده‌ای ترجیح دهند در این بازارچه کم تردد، به کسب روزی مشغول شوند که اصلاً دست‌فروش نبودند و حالا بازارچه دست فروشان بدون دست‌فروش همچنان دایر است.

مشکلی که مدیریت شهری فردیس در اجرای اولین طرح ساماندهی دست‌فروشان از آن می‌ترسید، ظاهر شد و از سویی هر یک از دست فروشان با پهن کردن بساط‌هایی بزرگ‌تر از مغازه‌ها، معابر را ملک شخصی خود می‌دانستند و همچنان از ملکی که گفته می‌شود دارای کاربری خدماتی بوده، استفاده تجاری می‌شود.

از سوی دیگر بازارچه دست فروشان با وجود آنکه تقریباً نزدیک‌ترین ملک به بلوار شهدا است، کشش لازم را ندارد و شهروندان و کسبه همچنان از وجود دست فروشان در معابر ناراضی بودند، البته اعتراضات مجدد کسبه از حضور دست‌فروشان در معابر موجب شد، دومین دوره مدیریت شهری فردیس نیز دست به کار شده و برای جمع‌آوری دوباره دست فروشان به تکاپو بیفتد.

اجرای طرحی برای جمع‌آوری دست‌فروشان فردیس

«سید حمید یعقوبی» رئیس شورای اسلامی شهر فردیس در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان به ویژه کسبه برای جمع‌آوری دست‌فروشان فردیس، به منظور افزایش رضایت‌مندی، تأمین آسایش و تسهیل در تردد شهروندان، طرح جمع آوری دست فروشان از هفته گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه رفع سد معبر وظیفه شهرداری است، می‌افزاید: با توجه به اینکه پهن کردن بساط در معابر از مصادیق سد معبر محسوب می‌شود، شهرداری در این خصوص به تکلیف قانونی خود عمل کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر فردیس ادامه می‌دهد: مدیریت شهری فردیس در راستای حمایت از کسب و کار دست فروشان، در شورای دوره اول با ایجاد بازارچه، نسبت به ساماندهی دست‌فروشان اقدام کرده که این بازارچه هنوز هم دایر است و ایجاد بازارچه دیگری مد نظر نیست.

طرح جمع‌آوری دست‌فروشان یا رفع سد معبر!؟

«هادی روستایی» رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر فردیس نیز در این باره می‌گوید: طی قراردادی با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان از سوی شهرداری فردیس با بنیاد تعاونی ناجا، طرح جمع‌آوری دست‌فروشان از ابتدای آذر آغاز شده و تا ۲۵ اسفند سال جاری ادامه خواهد داشت که مطابق این طرح دست فروشان از صبح تا ۱۲ شب اجازه پهن کردن بساط در معابر سطح شهر فردیس را ندارند.

وی با بیان اینکه مدت این قرارداد از یکم آذرماه سال‌جاری تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ است که با چند روز تأخیر اجرا شد، می‌افزاید: برای سال مالی جدید باید قرارداد جدید منعقد شود، البته تعداد نیروهایی که بنیاد تعاون قرار است در اجرای این طرح استفاده کند، در قرارداد مشخص نشده و مبنای قرارداد رفع سد معبر است که جمع‌آوری دست‌فروشان، رفع سد معبر صنوف و جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز را شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهر شورای اسلامی شهر فردیس با تاکید بر اینکه ساماندهی مطلوب دست‌فروشان فردیس مد نظر مدیریت شهری است، تاکید می‌کند: بیش از ۷۰ درصد غرفه‌داران در بازارچه دست‌فروشان، دست‌فروش نیستند و بازارچه دست فروشان فردیس در حالی به عنوان بازارچه دائمی اطلاق می‌شود که هرگز قصد مدیریت شهری ایجاد بازارچه‌های دائمی همچون بازار مطهری و بازار انقلاب کرج نبوده است.

وی معتقد است: ایرادات طرح ساماندهی دست‌فروشان باید توسط شهرداری بررسی شود و در جهت حمایت از کسب و کار دست فروشان، طرحی مناسب برنامه‌ریزی و اجرا شود.

روستایی با بیان اینکه اغلب دست‌فروشان فردیس از شهرهای دیگر آمده و هزینه رفع سد معبر را به شهرداری فردیس تحمیل می‌کنند، می‌گوید: به منظور استفاده شهروندان بومی از طرح ساماندهی دست‌فروشان فردیس، قرار است معاونت خدمات شهری شهرداری در خصوص شناسنامه‌دار کردن دست فروشان فردیس اقدام کند تا برای امرار معاش دست‌فروشانی که بومی فردیس هستند، برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری در موضوع ساماندهی دست‌فروشان به دنبال انتفاع نبوده و این طرح برای کمک و حمایت از کسب و کار اقشار کم درآمد، اجرا شده، اما به نتیجه لازم نرسیده و باید بررسی لازم بر روی آن انجام شود، معتقد است: به منظور تأمین آسایش شهروندان، حفظ حقوق مغازه‌داران و با توجه به تکلیف قانونی شهرداری نسبت به حفظ سیمای بصری شهر، رفع سد معبر و تسهیل در رفت و آمد مردم، جمع‌آوری دست فروشان یک ضرورت است و شهرداری موظف است به تکلیف خود در راستای اجرای قانون عمل کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهر شورای اسلامی شهر فردیس با بیان اینکه نظر مدیریت شهری فردیس ساماندهی دست فروشان است، نه جمع آوری آنها، می‌گوید: تکلیف شهرداری رفع سد معبر و دست‌فروشی بوده و در قانون قید نشده شهرداری موظف به ساماندهی است اما در جهت حمایت از کسب و کار اقشار کم درآمد، ساماندهی مطلوب دست فروشان مد نظر مدیریت شهری فردیس است.

گذر شبانه و روز بازار برای دست فروشان فردیس

«حسین روستایی» سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری فردیس در خصوص ساماندهی دست فروشان فردیس اظهار می‌کند: در ساماندهی دست فروشان سیاست تثبیت نیست چرا که در سال‌های گذشته محلی برای ساماندهی آنها مشخص شده که معضلات خاص خود را دارد. ضمن اینکه بازار انقلاب کرج که در ابتدا بر اساس ساماندهی دست فروشان شکل گرفته، اکنون به مکانی تبدیل شده که به لحاظ ایمنی و… دچار مشکل است، بنابراین در ساماندهی دست فروشان سیاست تثبیت نداریم.

وی می‌گوید: قرار است دست‌فروشان در قالب روز بازارها و یا گذرهای شبانه‌ای که در سه یا چهار نقطه در شهر برای آنها مشخص خواهیم کرد، ساماندهی شوند تا علاوه بر پاتوق شبانه برای مردم، بازه زمانی محدودی برای برای کسب و کار دست‌فروشان باشد.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری فردیس با بیان اینکه در شناسایی دست فروشان فردیس مشخص شد اغلب آنها یا از شهرهای اقماری آمدند یا صنوفی بودند که در کنار صنف خود بساط پهن می‌کردند، تصریح می‌کند: در راستای حمایت از کسب و پیشه اقشار کم درآمد، دست فروشان واجد شرایط که نیازمند دست‌فروشی هستند، شناسایی و در مکان مشخص و طی زمان محدود به آنها اجازه پهن کردن بساط داده می‌شود.

ساماندهی دست‌فروشان تکلیف شهرداری نیست؛ وظیفه انسانی است

آنچه مشخص است مرکزیت تجاری فردیس باعث شده نه تنها این شهر برای ساکنان شهرهای اقماری جذابیت خرید دارد، بلکه معابر آن هم برای دست فروشان شهرهای دیگر جاذبه فروش دارد و این امر نه تنها برای کسبه بلکه برای شهر و شهرداری دردسر ایجاد کرده است.

اما طبق بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سد معابر عمومی، اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود رأسا اقدام کند.

بنابراین قانون شهرداری را مکلف به جمع‌آوری و رفع سد معبر کرده و تکلیفی برای ساماندهی دست فروشان در قانون آورده نشده است، اما اگر از دست‌فروشان سرمایه‌دار که با ماشین شاسی بلند می‌آیند و معبر را قرق می‌کنند تا آنها که خیابان‌ها را با کارهای خلافشان ناامن کرده‌اند، بگذریم، دست فروشان واقعی نیازمند حمایت هستند که ظاهراً مدیران شهری و مسؤولان امر ساماندهی این قشر را مد نظر دارند.

باید ببینیم آیا طرح ساماندهی جدید در قالب گذر شبانه موفق خواهد بود یا مانند طرح بازارچه دست فروشان در میانه راه با شکست مواجه می‌شود!

کد خبر 538524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.