روش مطالعه دروس اختصاصی انسانی

پرداختن به دروس تخصصی در آزمون کنکور سراسری سهم بزرگی در موفقیت داوطلبان گروه‌های آزمایشی دارد و داوطلبان باید مهارت کافی در دروس اختصاصی داشته باشند تا بتوانند به قبولی در رشته دلخواه خود بیاندیشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکور گروه انسانی، خواندن دروس اختصاصی این رشته است، لازم است بدانیم حجم مطالب برای مطالعه در گروه انسانی زیاد است و نیاز است داوطلبان گروه انسانی مطالعه‌ای عمیق، دقیق و کارآمد داشته باشند؛ همچنین آشنایی داوطلبان با بهترین روش مطالعه دروس اختصاصی کنکور انسانی، باعث می‌شود مطالب را به صورت عمیق و مفهومی مطالعه و به درستی زمان را مدیریت کنند تا به نتیجه دلخواه خود که قبولی با رتبه عالی در کنکور است، دست یابند؛ البته داوطلبان گروه انسانی باید دروس اختصاصی این رشته که تعداد قابل توجهی دارد را با برنامه‌ریزی صحیح و کامل مطالعه کنند تا تسلط لازم برای آزمون سراسری را به دست آورند.

دروس ریاضی، علوم و فنون ادبی، عربی، جامعه‌شناسی، جغرافیا، فلسفه، تاریخ، اقتصاد، منطق، روانشناسی هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و داوطلبان گروه آزمایشی انسانی باید هر کدام از این دروس را با برنامه‌ریزی دقیق مطالعه کنند تا به نتیجه‌ای مؤثر برسند، در خصوص برنامه‌ریزی صحیح و کارآمد برای مطالعه دروس اختصاصی گروه آزمایشی انسانی با آسیه آقایی، مشاور تحصیلی کنکور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

درس ریاضی چگونه باید برای رشته انسانی مطالعه شود؟

یادگیری مفاهیم اولیه در درس ریاضی حائز اهمیت است و دانش‌آموزان باید در کلاس درس مفاهیم اولیه ریاضی را به خوبی بیاموزند تا بتوانند با آگاهی از چهارچوب این درس، بررسی سوالات و سرفصل‌های مهم، تسلط بر تست‌زنی و مدیریت زمان از پس این درس در آزمون کنکور سراسری برآیند. درس ریاضی بر خلاف تصور بسیاری از داوطلبان گروه انسانی بسیار مؤثر و مهم است، چرا که ضریب بالایی در بیشتر زیرگروه‌های رشته انسانی دارد و معمولاً داوطلبان رشته انسانی به درس ریاضی آنچنان که باید توجه نمی‌کنند، بنابراین مطالعه سرفصل‌های مهم و پرتکرار در آزمون سراسری کنکور می‌تواند به داوطلبان این رشته برای به دست آوردن امتیاز کافی از این درس کمک کند.

داوطلبانی که بر درس ریاضی تسلط دارند و می‌توانند تست‌های این درس را پاسخ دهند، قطعاً رتبه خوبی را کسب می‌کنند و از داوطلبانی که سوالات ریاضی را در آزمون کنکور سراسری پاسخ نمی‌دهند، جلوتر هستند. دقت، مهارت کافی، مرور سرفصل‌ها و تست‌های پرتکرار در پاسخگویی به سوالات این درس باید مورد توجه داوطلبان قرار گیرد.

داوطلبان گروه انسانی چگونه باید دروس علوم و فنون ادبی را برای کنکور سراسری مطالعه کنند؟

دروس علوم و فنون ادبی در رشته انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد و باید در الویت مطالعه برای کنکور سراسری قرار گیرد. درس علوم و فنون ادبی از تاثیرگذارترین دروس تخصصی رشته انسانی است که می‌تواند به داوطلبانی که می‌خواهند در رشته‌های زیرگروه یک انسانی قبول شوند، بسیار کمک کند؛ البته این درس از دروس کلیدی رشته انسانی است و در تمام زیرگروه‌های انسانی دارای ضریب بالایی است و اهمیت مطالعه این درس برای همه داوطلبان کنکور مشخص است.

علوم و فنون ادبی بخش‌های مختلفی دارد که باید بر اساس برنامه‌ریزی دقیق مطالعه شود، در این میان با مطالعه صحیح بخش تاریخ ادبیات می‌توان به خوبی به سوالات این بخش پاسخ داد، چرا که بیشتر سوالات همانند متن کتاب درسی است، مهارت حفظ کردن مطالب، تکرار و مرور، خلاصه نویسی و تست زنی در این بخش بسیار مهم است، برای پاسخ دادن به سوالات مبحث آرایه ادبی در آزمون کنکور باید تسلط کامل بر آرایه‌ها ادبی داشت، چرا که اکثر سوالات این مبحث ترکیبی است و بررسی تست‌های ترکیبی باید مورد توجه قرار گیرد، داوطلبان با داشتن مهارت کافی در این مبحث می‌توانند سوالات کنکور را پاسخ دهند؛ تکرار و مرور نکته کلیدی در مطالعه بخش‌های مختلف دروس علوم و فنون ادبی است.

همچنین برای مباحث قرابت معنایی مطالعه معانی شعر و نثرها و یادگیری مفهوم این بخش با روش مطالعه صحیح به داوطلب کمک می‌کند تا تست‌های این بخش را به درستی پاسخ دهد، البته تست‌زنی فراوان در این مبحث مهم است، برای مطالعه مباحث عروض و قافیه داوطلب باید تسلط کافی بر مطالب پایه دهم داشته باشد و بر اساس آن پیش برود، مطالعه این مبحث باید از همان پایه دهم با جدیت دنبال شود تا با تمرین پی‌درپی بتوان این مبحث را به خوبی مطالعه و بررسی کرد، مطالعه لغات نیز باید در برنامه داوطلبان گنجانده شود، زیرا در پاسخ به برخی سوالات مؤثر است.

دروس عربی در رشته انسانی با چه روشی باید مطالعه شود تا داوطلبان تسلط کافی را به دست آورند؟

درس عربی جز دروس بسیار مهم رشته انسانی در آزمون سراسری کنکور است، باید بدانیم تست زدن‌های بی‌هدف، نمی‌تواند باعث پیشروی در این درس شود و لازم است داوطلب برای مطالعه این درس بر اساس برنامه‌ریزی دقیق پیش برود تا بتواند به نتیجه دلخواه خود و مهارت لازم در درس عربی برسد.

برای تسلط بر درس عربی لازم است دانش‌آموز در دوره تحصیلی خود دقت کافی در یادگیری مطالب را داشته باشد تا در زمان مطالعه برای کنکور با مرور سرفصل‌ها و مباحث بتواند از پس تست‌های این درس که اغلب ترکیبی است برآید، البته انجام تست‌های آموزشی در کنار تست‌های مهم و پرتکرار مؤثر است و نکات مهم را به داوطلب می‌آموزد؛ در یادگیری قواعد عربی باید به تمام دروس هر سه پایه تحصیلی توجه کرد و مطالعه هیچ بخشی را نباید از دست داد، در بخش ترجمه درس عربی نیز داوطلب باید از مطالعه عمیق معانی کلمات، تست زنی و یادداشت‌برادری بهره بگیرد.

جامعه‌شناسی برای کنکور سراسری چگونه باید مطالعه شود؟

داوطلبان رشته انسانی بهتر است بعد از مطالعه کتاب‌های درسی جامعه‌شناسی، برای آشنایی با سبک سوالات در کنکور سراسری انسانی از کتاب‌های کمک آموزشی که تست‌های تألیفی و تست‌های کنکور سراسری را در خود جای داده، استفاده کنند؛ همچنین خلاصه‌نویسی و یادداشت نکات کلیدی در مطالعه درس جامعه‌شناسی به یادگیری بهتر مطالب و مدیریت صحیح زمان داوطلبان کمک می‌کند.

داوطلبان برای کسب رتبه‌های بالا، باید در این درس درصد بالایی کسب کنند و برای کسب درصد بالا در جامعه‌شناسی باید تسلط خوبی نسبت به این درس داشته باشند. درس جامعه‌شناسی از دروسی است که نیاز به مطالعه مستمر و منظم دارد و داوطلبان باید برنامه‌ریزی اصولی برای مطالعه درس جامعه‌شناسی اقدام کند؛ برای مطالعه این درس لازم است هر روز ساعتی را به آن اختصاص داد و بهتر است این درس در برنامه روزانه داوطلب کنکور وجود داشته باشد. به طور کلی تکرار و مرور، مطالعه عمیق، مفهومی و اهمیت دادن به تمامی مباحث درس جامعه‌شناسی لازمه موفقیت، کسب تراز و درصد بالا در این درس است.

روش صحیح مطالعه دروس جغرافیا در گروه آزمایشی انسانی چیست؟

بر خلاف تصور درس جغرافیا جز دروس حفظی نیست و باید به صورت مفهومی و کاربردی مطالعه شود، برخی از سوالات این درس از تصاویر مطرح می‌شود و بررسی نکات مهم تصاویر کتاب درسی نیز حائز اهمیت است، کتاب درسی باید در روش مطالعه جغرافیا محور مطالعه داوطلبان باشد، خلاصه‌نویسی و یادداشت نکات اصولی این درس در مرور سریع آن مؤثر و کاربردی است. یکی دیگر از روش‌های مؤثر یادگیری درس جغرافیا توجه کردن به رابطه کل و جز است و داوطلب باید در مطالعه مباحث جغرافیا ابتدا کلیات یک بخش را مطالعه کنند و به تدریج وارد آموختن جزئیات مربوط به آن مبحث شود، این روش مطالعه به سازماندهی اطلاعات فرد کمک می‌کند و سبب تسهیل یادگیری مطالب خواهد شد.

همچنین گاهی نیاز نیست فرد تلاش کند مطلبی را کامل حفظ کند؛ به طور مثال در زمینه تأثیر ناهمواری‌ها بر آب و هوا به راحتی می‌توان به تحلیل پرداخت، زیرا هر چه ارتفاع بیشتر باشد درجه حرارت کمتر است و توجه به نکته در تأثیر ناهمواری‌ها بر آب و هوا یک بخش کلیدی است. با تحلیل ذهنی یادگیری مباحثی که به این روش نیاز دارد، تسهیل می‌شود؛ البته جدول‌بندی اطلاعات جغرافیایی با توجه به سازماندهی ذهنی که برای فرد ایجاد می‌کند در حفظ و درک مطالب جغرافیایی به داوطلب کمک مؤثری خواهد کرد؛ در کنار تمام این موارد تکرار مطالب و تست زنی و بررسی تست‌های پرتکرار نباید فراموش شود.

داوطلبان آزمون کنکور سراسری چگونه باید فلسفه و منطق را مطالعه کنند؟

درس فلسفه و منطق پس از ریاضی برای داوطلبان گروه انسانی درسی دشوار و پرچالش است چرا که یکی از دروس پیچیده و مهم رشته انسانی است؛ داوطلبان گروه انسانی باید دروس منطق و فلسفه را عمیق، مفهومی، پیوسته و مکرر و بر اساس یک برنامه‌ریزی مؤثر مطالعه کنند تا بتوانند تست‌های این دروس را پاسخ دهند. سوالات دروس فلسفه و منطق در آزمون کنکور سراسری کاملاً مفهومی است و تنها مطالعه طوطی‌وار این دروس به داوطلبان کنکور نخواهد کرد، برای یادگیری مفاهیم حفظی منطق بهتر است مطالب را با مثال‌های کتاب حفظ کرد تا به خوبی در ذهن ماندگار شود؛ علاوه‌بر این مطالب کتاب منطق به هم وابسته است و برای یادگیری مطالب هر درس باید بر موارد و نکات درس‌های قبلی مسلط بود.

برای مطالعه درس فلسفه باید علاوه‌بر مباحث حفظی به مطالعه عمیق مباحث مفهومی نیز توجه شود، همچنین دسته‌بندی مطالب، نکته‌برداری، مرور پیوسته، یادداشت نکات طلایی و تست زنی در مطالعه درس فلسفه بسیار مفید است. توجه به مباحث پرتکرار در سوالات کنکور نیز به داوطلب کمک می‌کند تا از پس این دروس دشوار برآید.

درس تاریخ با چه روشی باید مطالعه شود؟

درس تاریخ کاملاً حفظی است، اما برخی مطالب آن سلسله‌وار است و مطالعه مطالب نیز باید به هم پیوسته باشد. یکی از نکات اساسی مطالعه این درس مرور خلاصه‌نویسی‌ها است؛ درس تاریخ باید در طول سال مطالعه شود؛ چرا که مطالعه حجم زیادی از مطالب تاریخ قطعاً مؤثر واقع نمی‌شود و داوطلب را دچار چالش و استرس خواهد کرد. مطالعه این درس برای کنکور باید بر اساس یک برنامه‌ریزی پیوسته و روزانه باشد؛ تکرار مطالب، خلاصه نویسی و در نهایت تست زدن به دسته بندی مطالب در ذهن داوطلب کمک مؤثری می‌کند و در زمان آزمون کنکور سراسری داوطلب به خوبی مطالب را به خاطر می‌آورد. بهتر است هیچکدام از درس‌های تاریخ حذف نشود و تمام مطالب مطالعه شود؛ البته بررسی تست‌های مهم سال‌های قبل در موفقیت داوطلبان کارآمد است و مباحث مهم را در ذهن داوطلبان ماندگار می‌کند.

اهمیت مطالعه دروس اقتصاد و روانشناسی برای کنکور سراسری چیست؟

لازم است بدانیم درس اقتصاد برای رشته‌های حسابداری، اقتصاد و انواع مدیریت مهم است، درس اقتصاد شامل بخش‌های حفظی، مفهومی و مسائل است که هر کدام باید بر اساس مواردی که تاکنون گفته شد مطالعه شود و برای بخش مسائل تمرین اهمیت دارد؛ برای این درس نیز مرور و تکرار و تست زنی مفید است، بهتر است بعد از مطالعه کامل هر فصل از درس اقتصاد تست‌های آموزشی و کنکور سال‌های قبل حل شود، این کار بیشتر باعث مسلط شدن بر مباحث حفظی و مفهومی خواهد شد.

برای مطالعه درس روانشناسی کتاب باید اولین و مهمترین منبع مطالعه باشد و مطالب این درس به طور پیوسته باید مرور شود تا در ذهن داوطلبان نقش ببندد. بهتر است مطالب را ابتدا به طور کلی مطالعه کرد تا مفهوم کلی آن مطلب را متوجه شوید و سپس به صورت جزئی آن مبحث را مطالعه کنید خلاصه‌نویسی و حفظ کردن نکات مهم در مطالعه این درس بسیار مؤثر و کارآمد است؛ در مطالعه این درس نیز مانند بیشتر درس‌های گروه انسانی بررسی تست‌های کنکور سال‌های قبل به داوطلب کمک خواهد کرد.

کد خبر 538516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.