بورس امروز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سطح حمایتی مهم شاخص کل شکسته شد، احتمال تداوم روند نزولی وجود دارد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _یکشنبه هفتم آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد هزار و ۳۱۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۶۸ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۸۵۵ واحدی در سطح ۳۷۵ هزار و ۳۹ قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۱۰ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۹ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۳۲ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۴۹۳ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۲ هزار و ۲۴۳ و ۱۶ هزار و ۶۶۹ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و دو و یک میلیارد و ۵۸۹ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

سطح حمایتی مهم شاخص کل شکسته شد، احتمال تداوم روند نزولی وجود دارد.

بورس امروز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار شرکت‌ها

شکلر: شکلر در دوازده اخیر به طور متوسط فروش ۳۴ میلیاردی داشته است. فروردین را با فروش ۲۱ میلیاردی شروع کرد در سه ماه بعدی ۳۲، ۳۱ و ۳۷ میلیارد فروش داشت، مرداد و شهریور ۴۰ و ۴۳ میلیارد بوده است، در مهر ۴۹ میلیارد و آبان نیز روند صعودی خود را با ۵۲ میلیاردی ادامه داده است در نیمه دوم سال ۹۹ متوسط تولید سود و مشتقات شرکت به عنوان محصول اصلی هر ماه دو هزار و ۶۰۰ تن بوده که در فصل اول و دوم امسال بوده سه هزار و ۷۰۰ و هزار و ۸۰۰ تن، در مهر و آبان دو هزار ۸۴۰ و دو هزار و ۵۰۰ تن گزارش شده است. تولید کلر و مشتقات در ماه جاری شش هزار تن (متوسط دوازده ماه گذشته شش هزار تن) و سایر محصولات ۲۸۴ تن (متوسط ۱۲ ماه اخیر ۲۸۶ تن) است. در ماه جاری هزار و ۸۲۰ تن سود فروخته است و متوسط ماه‌های قبلی دو هزار و ۸۰۰ تن است. فروش کلر و مشتقات در این ماه شش هزار تن بوده است و میانگین سه ماهه اخیر شش هزار و ۳۰۰ تن است. نرخ فروش داخلی سود پرک در ماه جاری ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و متوسط هفت ماهه سال جاری پنج هزار و ۵۰۰ تومان است. نرخ فروش صادراتی این محصول ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است که رشد ۷۸ درصدی نسبت به ماه قبل و ۱۷۵ درصدی به متوسط هفت ماهه امسال دارد.

کلوند: در آبان ماه ۶۶۴ هزار و ۱۵۹ مترمربع میانگین تولید ماهانه شش ماهه سال جاری شرکت ۶۰۸ هزار و ۶۵۰ مترمربع و میانگین فروش ماهانه سال ۹۹، ۵۶۱ هزار و ۶۵۵ متر مربع بوده است فروش مهر و آبان ۷۴۳ هزار و ۷۲۰ و ۶۰۴ هزار و ۸۰۸ مترمربع ثبت شده، میانگین فروش شش ماهه سال جاری شرکت ۵۸۵ هزار و ۷۹۴ مترمربع می‌باشد و میانگین فروش ماهانه سال ۹۹، ۶۳۰ هزار و ۳۸۸ متر مربع بوده است. شرکت در مهر فروش فوق‌العاده ۵۹ میلیارد تومانی داشته و در آبان فروش خوب ۵۳ میلیارد تومان به ثبت رسانده است. فروش سال ۹۹ و شش ماهه امسال شرکت ۳۵۸ و ۲۶۲ میلیارد تومان بوده است. میانگین نرخ فروش سال ۹۹ و شش ماهه سال جاری به ترتیب ۴۷۳ هزار و ۲۷۲ و ۷۴۶ هزار و ۳۹۸ ریال بوده و نرخ آبان ۸۷۵ هزار و ۵۱۴ ریال گزارش شده است.

فجر: میانگین تولید ماهانه گالوانیزه در سال ۹۹، ۱۲ هزار و ۶۹۰ تن و میانگین تولید شش ماه ابتدای سال جاری ۱۳ هزار و ۲۲۳ تن بوده است. شرکت در مهر ۱۳ هزار و ۳۷۱ و در آبان ۱۴ هزار تن از این محصول تولید کرده است. میانگین فروش ماهانه محصول گالوانیزه در سال ۹۹، ۱۳ هزار و ۳۱۰ تن (۶۶۵ تن سهم صادرات) بوده و نیمه ابتدای سال جاری به ۱۱ هزار و ۲۵۸ تن (ه زار و ۸۴۱ تن سهم صادرات) رسیده است. در آبان ۱۴ هزار و ۵۳۵ تن محصول گالوانیزه به فروش رفت (دو هزار و ۳۹۰ تن سهم صادرات) میانگین فروش ماهانه سال ۹۹، ۲۳۰ میلیارد تومان و میانگین فروش ۶ ماهه سال جاری ۳۷۳ میلیارد تومان باشد. در مهر و آبان فروش‌های خوب ۴۴۴ و ۴۹۴ میلیارد تومانی گزارش شده است میانگین نرخ فروش محصول گالوانیزه در سال ۹۹، ۱۶۷ هزار و ۹۰۷ ریال بوده و در شش ماهه امسال به ۲۶۲ هزار و ۹۷۰ ریال رسیده و نرخ فروش آبان ماه ۲۸۱ هزار و ۶۹۹ ریال گزارش شده است.

سخوز: شرکت سیمان خوزستان در آبان ماه ۲۲۱ هزار تن کلینکر به عنوان ماده اولیه تولید کرده است که رقمی بالاتر از میانگین ماهانه شرکت (۱۸۹ هزار تن) است. این رقم در در ماه مهر ۲۲۲ هزار تن بود. مقدار فروش سیمان و کلینکر شرکت در آبان ۲۸۰ هزار تن بوده که ۵۰ درصد بالاتر از میانگین ماهانه امسال (۱۸۲ هزار تن) است. میانگین مقدار فروش ماهانه سال قبل ۲۰۶ هزار تن بوده است. سخوز با این میزان فروش، ۱۵۴ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد که بالاتر از درآمد ۱۴۵ میلیاردی شهریور، بهترین فروش ماهانه شرکت محسوب می‌شود. شرکت در سه ماه اخیر توانسته فروش و درآمدهای جالب توجهی را بر جای بگذارد. سخوز در هشت ماهه با ۷۷۵ میلیارد تومان، ۵۸ درصد از فروش ۴۸۸ میلیاردی مدت مشابه در سال قبلی پیشی گرفته است.نرخ‌های فروش محصولات در آبان ۵۵۰ تومان در هر کیلو ثبت شد که نسبت به مهر یک درصد کاهش و نسبت به میانگین نیمه اول سال ۱۷ درصد افزایش داشته است.

فایرا: آلومینیوم پس از عبور از کانال سه هزار دلار روند اصلاحی در پیش گرفت و به زیر سه هزار دلار بازگشت. هفته گذشته با کاهش ۸۹ دلاری به دو هزار و ۵۹۳ دلار رسیده است. طی هفته‌های اخیر شاهد افت قیمت کامودیتی‌ها از جمله آلومینیوم بوده‌ایم. قیمت‌ها در بازار فیوچرز به زیر قیمت بازار فیزیکی رسیده‌اند که نشان می‌دهد انتظار بازار برای آینده قیمت‌ها چندان روشن نیست. تحلیلگران معتقدند روند کاهشی قیمت کامودیتی‌ها در سه ماهه پایانی سال جاری و کوارتر اول سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت. یکی از مهمترین عوامل تلاش دولت چین برای کاهش قیمت زغال حرارتی بوده است. زغال حرارتی به عنوان یکی از منابع تأمین انرژی برای صنایع انرژی بر بوده و افزایش فزاینده قیمت آن باعث رشد هزینه‌های تولید محصولات بالادست مانند آلومینیوم شده بود که قیمت آن در چین طی ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و موجب کاهش قیمت آلومینیوم شده است. همچنین نگرانی‌ها بابت شیوع سویه جدید ویروس کرونا در هفته گذشته قیمت‌های کامودیتی را با کاهش همراه کرد.

اخبار بازار جهانی

اوره: بازار اوره جهانی در هفته اخیر در پی آخرین مناقصه هند تقریباً متوقف شد و معاملات در این هفته به شدت کاهش داشت. تولیدکنندگان در شمال آفریقا و خلیج فارس وضعیت آرامی دارند و به مناقصه هند در نیمه اول دسامبر چشم دوخته‌اند. کاهش عرضه در بازار با کاهش تقاضا خنثی شده است. خریداران در بازارهای اصلی همچنان تحت پوشش هستند و تأمین می‌شوند. فشار در بخش حمل و نقل نیز کاهش داشته و به طور کلی به نظر می‌رسد که قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است. سطح موجودی هند پایین است، از این رو انتظار می‌رود ارسال محموله نیمه دسامبر به ماه ژانویه موکول شود. از طرفی تا زمانی که هند دوباره وارد عمل نشود، احتمالاً بازار در حال رکودی قرار خواهد داشت.

ای بی اس: اکریلونیتریل بوتادین استراین در معاملات نقدی CFR چین در هفته‌ی گذشته ۲۰ دلار کاهش قیمتی داشت و در دو هزار و ۱۲۵ دلار به ازای هر تن معامله شد. قیمت محصول نیز در CFR جنوب شرق آسیا دو هزار و ۱۵۵ دلار بود. قیمت‌های پیشنهادی برای محموله‌های وارداتی در حدود دو هزار و ۱۵۰ الی ۲ دو هزار و ۲۳۰ دلار ارائه و سفارشات خرید بین دو هزار و ۷۰ الی دو هزار و ۸۰ داده می‌شد. بنابراین معاملات نقدی کمی صورت گرفت. خریداران خرید از عرضه‌های داخلی را به محموله‌های وارداتی ترجیح می‌دهند. تأخیر در دریافت محموله‌های وارداتی و تقاضای پیچیده در بخش لوازم خانگی موجب این امر شده است. حجم تولید یخچال چین در اکتبر اندکی کاهش داشت و به ۷.۶ میلیون رسید. فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی به ترتیب ۰.۹، ۰.۶ و ۹.۶ درصد رشد تولید ماهانه داشتند و کولر گازی ۳.۵ درصد کاهش داشت. به نظر می‌رسد تقاضای آتی بیش از پیش متأثر از بازار املاک در چین باشد. مارجین تولیدکنندگان ABS در حدود ۴۹۱ دلار در تن محاسبه می‌شود.

پلی پروپین: عرضه PP چین در حال حاضر نسبتاً متعادل است و تجار به ظرفیت‌های جدیدی چشم دوخته‌اند که انتظار می‌رود در ماه‌های دسامبر و ژانویه آغاز به کار کنند. در آسیای جنوب شرقی هم قیمت‌ها در به دلیل پیشنهادات رقابتی از سوی کره جنوبی در حال کاهش بود. محصول کره در حال حاضر ارزان‌ترین محصول در آسیای جنوب شرقی است. یک منبع گفت که به نظر می‌رسید تولیدکنندگان کره‌ای برای فروش تحت فشار هستند. در ویتنام هم عرضه محلی با تولید پایدار PP کافی بود، از این رو مشتریان عجله‌ای برای دوباره پر کردن در حجم زیاد نداشتند. در هند و پاکستان، تمایل خرید در طول هفته گزارش ضعیف بود. کاهش قیمت‌ها در آسیای جنوب شرقی و چین بر احساسات در آسیای جنوبی نیز تأثیر گذاشته است. البته نوامبر معمولاً در هند دوره کم تقاضا است. قیمت پلی پروپیلن ترکیه در این هفته نسبتاً ثابت بود اما بازیگران از بازار عقب نشینی کرده‌اند تا وضعیت لیر ترکیه را که به سرعت در حال نوسان است را ارزیابی کنند. تقاضا تا حد زیادی کاهش یافته است و تا زمان ثبات پیدا کردن لیر ضعیف خواهد بود.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 538427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.