۱۲۳ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی/تاکید بر اصول سه‌گانه پیشگیری از معلولیت‌ها

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: ۳۲ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اصفهان کمک هزینه نگهداری در منزل و مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند و ۱۳ هزار نفر هم پشت نوبتی دریافت مستمری هستند، آمار کل معلولان در استان با احتساب سالمندانی که خدمات می‌گیرند ۱۲۳ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژمان پورشبانان ظهر امروز _یکشنبه، هفتم آذرماه_ به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی معلولان در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: هشتم تا ۱۴ آذرماه گرامیداشت هفته جهانی معلولان در کشور است، شعار امسال روز جهانی معلولان «پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس‌پذیر و پایدار بعد بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» است.

افزایش معلولیت‌های جسمی در پی تصادفات

وی اضافه کرد: نرخ و شیوع معلولیت متفاوت است، افراد دچار معلولیت ذهنی، جسمی و حرکتی، بیماری روانی مزمن، معلولیت نابینایی و ناشنوایی باشند زیرمجموعه دریافت خدمات سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند، همچنین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و بیماران آسیب نخاعی و بیماران «ام اس» و «ای ال اس» که معلولیت و محدودیت شدید دارند نیز می‌توانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان، تاکید کرد: علل ایجاد معلولیت‌ها عوامل ژنتیک، مادرزادی و مشکلات توالی زایمان است که باعث بروز معلولیت در افراد می‌شود و به لحاظ بروز سالیانه و با توجه به اقدامات پیشگیرانه برنامه غربالگری انجام و آموزش‌هایی در این رابطه ارائه می‌شود، در اکثر معلولیت‌ها با کاهش مختصر میزان بروز مواجه هستیم، اما معلولیت‌های جسمی و حرکتی با توجه به بروز تصادفات افزایش داشته است، به طور متوسط میزان شیوع معلولیت در شهرستان‌ها با آمار استانی و کشوری برابری می‌کند.

میزان مستمری مددجویان معلول تحت پوشش بهزیستی

پورشبانان تصریح کرد: در حال حاضر ۳۲ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اصفهان کمک هزینه نگهداری در منزل و مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند و ۱۳ هزار نفر هم پشت نوبتی دریافت مستمری هستند، آمار کل معلولان در استان با احتساب سالمندانی که خدمات می‌گیرند ۱۲۳ هزار نفر است و خدماتی که به معلولان ارائه می‌شود خدمات مستمر و غیرمستمر است.

وی ادامه داد: در خصوص میزان مستمری مددجویان معلول تحت پوشش بهزیستی، اظهار کرد: میزان مستمری ماهیانه یک نفره ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۹۰۰ هزار تومان و پنج نفر به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، برای معلولان جسمی و حرکتی شدید بالای ۱۸ سال که منبع درآمدی شغلی ندارند مستمری پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: این مبلغ برای زندگی آنها کافی نیست اما به عنوان یک اقدام حمایتی برای حل بخشی از نیازهای آنها تعیین می‌شود و پیگیری‌ها در این بخش برای تأمین اعتبار برای پرداخت‌های بهتر به این قشر از معلولان جامعه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: برای محقق شدن قانون حمایت از معلولان، سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری امور معلولان بوده و فلسفه وجودی این سازمان پیگیری مطالبات این قشر از جامعه است، همچنین تشکل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌های مرتبط با معلولان از سال‌های قبل پیگیر حقوق معلولان بوده‌اند.

تأمین تجهیزات و خرید وسایل توانبخشی معلولان بی‌بضاعت

پورشبانان گفت: شرایط اقتصادی و تورم، هزینه‌های تأمین وسایل کمک توانبخشی معلولان را افزایش داده است و برای تأمین تجهیزات و وسایل توانبخشی این قشر کمک هزینه وسایل توانبخشی برای آن دسته از مددجویانی که توانمندی و بضاعت مالی لازم را ندارند و تأمین بخشی یا همه هزینه‌های خرید وسایل مورد نیاز آنها مانند ویلچر، سمعک و موارد دیگر تأمین می‌شود.

تاکید بر اصول سه‌گانه پیشگیری از معلولیت‌ها

وی در خصوص پیشگیری از بروز معلولیت‌ها در جامعه گفت: برای پیشگیری از معلولیت در جامعه همچنان بر اصول سه‌گانه پیشگیری تاکید داریم، پیشگیری اولیه وابسته به انجام اقدامات لازم با ارائه آموزش‌ها به افراد برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها است، پیشگیری ثانویه زمانی است که بیماری ایجاد شده و با اقدامات غربالگری مانند غربالگری مطالعات آزمایشگاهی، ژنتیکی و ناشنوایی افراد بیمار را شناسایی می‌کنیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: سومین مرحله پیشگیری زمانی است که بیماری اتفاق افتاده و معلولیت و درصدی از ناتوانی برای افراد ایجاد شده است، در این وضعیت تلاش می‌شود با مداخله ناتوانی‌ها را به حداقل برسانیم و با توانمندی فرد معلول امکان حضور او را در جامعه فراهم کنیم و از نظر بهزیستی انجام غربالگری‌ها به عنوان اقدام تشخیصی زودرس برای پیشگیری از معلولیت‌ها لازم است.

کد خبر 538414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.