پوستر نخستین جشنواره ملی خبر ایران رونمایی شد

رئیس کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران گفت: هدف اصلی ما برای برگزاری جشنواره ملی خبر ایران این بود که اصحاب ارتباطات را در استان و کشور را به یک هم‌افزایی مشخص برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس زمانی در آئین رونمایی پوستر اولین جشنواره ملی خبر ایران" با رویکرد پرونده خبری" که امروز _یک‌شنبه هفتم آذرماه_ در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: سال ۹۵ اولین کنفرانس ملی رویکردهای نوین را برگزار کردیم که تا کنون دو دوره از این کنفرانس‌ها برگزار شده است و اکنون دوره سوم آن به صورت بین‌المللی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه، بدنه اصلی ارتباطات هستند و جشنواره ملی خبر ایران نیز در همین راستا آغاز شده است، ادامه داد: در این جشنواره تنها آثار خوب مورد توجه واقع نمی‌شود بلکه به پرونده‌های خبری که بر روی جامعه تأثیرگذار بوده نیز نگاه می‌شود. هدف اصلی ما برای برگزاری جشنواره ملی خبر ایران این بود که اصحاب ارتباطات در استان و کشور را به یک هم‌افزایی مشخص برسانیم.

رئیس کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران خاطرنشان کرد: اکنون نمایندگان سعی دارند این کنفرانس را در شهرهای دیگر برگزار کنند، البته هیچ بودجه دولتی در اختیار نداریم اما سعی داشتیم با کمک افراد مربوط این برنامه را اجرایی کنیم.

وی افزود: افراد تا پایان دی‌ماه زمان دارند که مطالب خود را ارسال کنند و برای پرونده‌های خبری و ایده‌های خلاق نیز در سایت یک بخش جداگانه ایجاد شده است. در ادامه نیز یک رویداد را در سطح ملی شاهد خواهیم بود که به صورت خودجوش وارد کار شده و مجوزهای لازم را در این راستا کسب کرده است؛ امید است که در کنار یکدیگر بتوانیم به یک‌هم‌افزایی برسیم تا همه از اصفهان به عنوان یک محور اصلی ارتباطات یاد کنند.

باید با تحولات تکنولوژی همگام شویم

در ادامه این آئین، دبیر کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران گفت: با توجه به تغییراتی که شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند مفهوم خبر در چند سال گذشته تغییر کرده است. در گذشته افراد به دنبال رسانه‌ها بودند تا اصل خبرها را کشف کنند اما اکنون مردم تنها به دنبال چرا و چگونگی این اخبار هستند.

فائزه تقی‌پور با بیان اینکه اکنون با توسعه شبکه‌های اجتماعی، بدون پیچیدگی اصل موضوع را دریافت می‌کنیم، افزود: در این جشنواره و در بخش پرونده خبری به دنبال این هستیم که متوجه شویم روابط عمومی‌ها و خبرنگاران چگونه مشکلات را دنبال می‌کنند. در این راه افراد با مخاطب، شهروند و کاربر مواجه هستند که برای رسیدن به نتیجه لازم باید تبادل اطلاعات را به درستی انجام بدهند.

دبیر کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران خاطرنشان کرد: اکنون در شهر واقعی و شهر مجازی زندگی می‌کنیم به همین دلیل با یک خبر کوتاه و یا توضیح کوتاهی به نتیجه لازم نمی‌رسیم. در حال حاضر نیازهای رسانه‌ای مردم متفاوت شده است پس ما به عنوان افراد رسانه‌ای باید نیازسنجی لازم را در این راستا داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروزه سبک‌های روزنامه‌نگاری تغییر کرده است چراکه اکنون مخاطبان، کمتر به اصل موضوع توجه کرده و بیشتر بر روی حاشیه موضوعات تمرکز می‌کنند. در این جشنواره سعی کردیم ابداع سبکی جدید را داشته باشیم تا نشان دهیم رسانه‌ها می‌توانند به شکلی دیگر به مسائل نگاه کنند، البته فرهنگ‌سازی در این راستا امری مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

تقی پور با بیان اینکه تحولات تکنولوژی اجتناب ناپذیر است و ما هرچه بیشتر با آن همگام شویم شرایط بهتر خواهد شد، اضافه کرد: باید به ابعاد مختلف خبرنویسی و رسانه توجه کنیم تا بتوانیم در عرصه خبر، سیاست‌گذاری جدیدی وصف کنیم و نویسنده‌های اطلاعاتی را در آینده تربیت کنیم.

رسانه‌ها با یک فرم جدید وارد کار شود

همچنین رئیس جشنواره ملی خبر ایران نیز اظهار کرد: جشنواره ملی خبر ایران یک برنامه فوق‌العاده است که به عنوان یک ایده خلاق در رسانه پیش بینی شده که کنفرانس بین‌المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران در همین راستا در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

سیدمحمد موسوی با بیان اینکه تاکنون دو دوره از این کنفرانس در حوزه ایده خلاق برگزار شده است، ادامه داد: امسال جشنواره ملی خبر را برگزار خواهیم کرد که در این جشنواره به رویکردهای پرونده‌ای و تأثیر آن بر روی جامعه توجه بیشتری می‌شود و سعی داریم آثاری که بر روی جامعه تأثیر بیشتری گذاشته و از آن استقبال شده است را داوری کنیم.

رئیس جشنواره ملی خبر ایران تصریح کرد: موضوع خبر در کشور ما یک بحث کهن بوده و از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. با توجه به آثاری که از شاعران باقی مانده است متوجه می‌شویم که بر مبحث ارتباطات و خبر تاکید مستقیمی داشته‌اند. همچنین خبرنویسی در شهر اصفهان از ویژگی و قدمت بالایی برخوردار است، به همین دلیل باید به گونه‌ای عمل کنیم که این مهم برای شهرمان حفظ شود.

وی با بیان اینکه نگاه توسعه‌ای در این جشنواره برای ما اهمیت داشته است، افزود: در حوزه‌ای که فعالیت داریم در هم تنیدگی‌های زیادی وجود دارد پس باید راهکارهایی را بیندیشیم تا در آینده، مشکلات پیش رو را با گفتمان سازی حل کنیم؛ یکی از اهداف مهم این جشنواره ایجاد گفتمان‌سازی است پس باید در این راه برنامه‌ریزی‌های مفیدی انجام دهیم تا در ارتباطات فرم‌های جدیدی را شاهد باشیم.

موسوی خاطرنشان کرد: حضور مجموعه‌های خبری در این جشنواره موجب می‌شود به اهداف و نتیجه لازم برسیم چراکه این کار ابتدا باید در رسانه‌ها مطرح شود. در جشنواره‌های گذشته موفق شدیم ایده‌های خلاق را کشف کنیم و این موضوع همیشه برای ما در اولویت بوده است زیرا نوع خلاقیت در حوزه خبرنویسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

احیای دوباره مکتب اصفهان

رئیس جشنواره ملی خبر ایران اضافه کرد: اکنون تمرکز حوزه خبر بر روی رسانه‌ها و اتفاقات جدید است پس باید راهی ایجاد شود تا بتوانیم در حوزه ارتباطات با نگاهی جدید وارد عمل بشویم، البته در حال حاضر رسانه‌های ما جذابیت لازم ندارند اما با برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌توانیم به فرم مورد نیاز خود دست پیدا کنیم.

موسوی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم دیگر این جشنواره افزایش مطالعه است که سعی داریم با این کار تأثیر افراد رسانه‌ای را بر این موضوع نشان دهیم و قطعاً هر روزنامه نگار و خبرنگار می‌تواند بر افزایش سرانه مطالعه تأثیرگذار باشد. اگر بتوانیم در این جشنواره به حوزه‌های مختلف توجه کنیم در پایان نتیجه خوبی را کسب خواهیم کرد.

وی افزود: اولین موضوع مهم در جشنواره ملی خبر اولین حضور حداکثری خبرنگاران استان اصفهان و کشور است زیرا این افراد، کسانی هستند که در حوزه خبر فعالیت دارند و باید از نظر آن‌ها استفاده کرد. همچنین در نظر داریم شجاعت را به رسانه‌ها انتقال دهیم تا آن‌ها بتوانند در حوزه تخصصی خود تا حد توان تلاش کنند تا نتایج مطلوب برسند.

رئیس جشنواره ملی خبر ایران با بیان اینکه دغدغه اصلی ما در جشنواره ایجاد یک حرف مشترک و هدفمند است، اظهار کرد: در نظر داریم مکتب اصفهان را دوباره احیا کنیم تا همانند گذشته اصفهان در سطح ملی و جهانی بدرخشد. همکاری همه رسانه‌ها در این راستا امری مهم است که امیدوارم در این جشنواره شاهد حضور آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اهداف اصلی این جشنواره ادامه داد: ایجاد رقابت در راستا ارتقای سطح اثرگذاری، گسترش فرهنگ مطالبه‌گری در بیان مسائل و مشکلات روز آحاد جامعه از طریق رسانه‌های رسمی و تقویت ارزش و اهمیت جایگاه خبرنگاران حرفه‌ای در حوزه‌های متفاوت از اهداف اصلی این جشنواره است.

موسوی خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش پرونده خبری و خبر خوب برگزار می‌شود که خبر خوب، اخبار توسعه و شفاف سازی را در بر می‌گیرد. داوران در این بخش با بررسی دقیق پرونده خبری و روند تهیه و انتشار سبک‌های نگارش و راهبردهای ارتباطی مربوطه در طی مدت درگیری رسانه با پرونده خبر به خبرنگار یا رسانه امتیاز خواهند داد.

رئیس جشنواره ملی خبر ایران اضافه کرد: تنها آثاری در جشنواره شرکت داده می‌شوند که در فاصله زمانی اول دی ماه ۹۷ تا اول دی ماه ۱۴۰۰ در یکی از نشریات، خبرگزاری‌ها و یا پایگاه‌های خبری استان اصفهان و کشوری منتشر شده باشد، البته باید نام صاحب اثر در صفحه قید شده باشد. همچنین آثار با اسامی مستعار قابل پذیرش نیست مگر آنکه به تأیید مدیر مسئول رسانه این امر مورد تأیید قرار بگیرد.

کد خبر 538394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.