جدیدترین علائم کرونای اومیکرون چیست؟+ اثربخشی واکسن

متخصصان اعلام کردند که تا کنون هیچ علامت غیر عادی به دلیل آلوده شدن به گونه اومیکرون ویروس کرونا گزارش نشده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیراً سویه جدیدی از ویروس کرونا با نام B.1.1.529 در آفریقای جنوبی شناسایی شد که سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن را اومیکرون (Omicron) نامید. اومیکرون همانند نام‌های قبلی آلفا، بتا، گاما و دلتا یکی از حروف الفبای یونانی است و جایگزین B.1.1.529 خواهد شد. این سویه تاکنون در آفریقای جنوبی، بوتساوانا، بلژیک، هنگ کنگ و اسرائیل شناسایی شده است، به نظر می‌رسد که اومیکرون یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کرونا است.

متخصصان معتقدند که این سویه جدید با جهش‌های بسیار زیادی که دارد می‌تواند اثربخشی واکسن‌های موجود را کاهش دهد و به موضوع نگران کننده‌ای تبدیل شود. تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه اومیکرون (Omicron) که در حال حاضر ۳۲ مورد است بسیار نگران کننده است زیرا نشان می‌دهد که این ویروس در برابر واکسن‌ها مقاوم است و قدرت انتقال پذیری زیادی دارد. البته چندین هفته طول می‌کشد که تأثیر این گونه از ویروس کرونا به خوبی بررسی شود.

در حال حاضر دلتا گونه غالب ویروس کرونا در سطح جهان در نظر گرفته می‌شود که برای اولین بار در هند شناسایی شد و قدرت سرایت‌پذیری آن از گونه‌های دیگر بیشتر است. سویه جدید ویروس کرونا نیز به راحتی منتقل می‌شود، زیرا پروتئین اسپایک آن نسبت به انواع قبلی در زمینه ورود به سلول‌های میزبان انسان قوی‌تر عمل می‌کند. تقریباً دو ماه طول کشید تا سازمان جهانی بهداشت گونه دلتا را جز ویروس‌های نگران کننده قرار داد، اما گونه اومیکرون تنها طی ۷۲ ساعت پس از شناسایی در این دسته‌بندی قرار گرفت.

جهش‌های ویروس کرونا ممکن است منجر به پیدایش و گسترش گونه‌های نگران کننده ویروس شود و در عرض چند ماه در سراسر جهان منتشر شود. متخصصان اعلام کردند که تا کنون هیچ علامت غیر عادی به دلیل آلوده شدن به گونه اومیکرون ویروس کرونا گزارش نشده است، حتی ممکن است افرادی که به این گونه از ویروس کرونا آلوده می‌شوند، نوع بدون علامت بیماری را تجربه کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در اروپا اخیراً اعلام کرده است که میزان خطر گونه اومیکرون برای این قاره بسیار بالا ارزیابی می‌شود، بنابراین بسیاری از کشورهای جهان در واکنش به شناسایی گونه اومیکرون در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتند همه پروازها از این کشور را متوقف کنند. آمریکا و استرالیا آخرین کشورهایی بودند ک سفر از آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر را به حالت تعلیق درآوردند.

کد خبر 538255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.