گواهی بهداشت گیاهی بیش از ۴۰۰ اصله نخل به قطر جعلی است

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور گفت: گواهی بهداشت گیاهی بیش از ۴۰۰  نخل صادر شده به قطر جعلی بوده و اصلی نیست.

به گزارش ایمنا، مهدی قائمیان امروز -شنبه ششم آذرماه- در نشست خبری خود در خصوص انتشار اخباری مبنی بر برگشت نخل‌های آلوده از قطر و سیب زمینی از ازبکستان با بیان اینکه بحث تأمین و امنیت غذای مردم از جایگاه ویژه برخوردار است، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده نشان داد که در گواهی‌های بهداشتی این نخل‌ها دست برده شده یعنی یا گواهی‌های بهداشت برای آن محصولات نبوده یا تغییراتی بر روی آن اعمال شده است.

وی افزود: در واقع گواهی بهداشت نخل‌های صادر شده جعلی است و آن چیزی نیست که ما برای نخل‌ها صادر کرده‌ایم. به طور قطع پیگیری‌های حقوقی در این زمینه را دنبال خواهیم کرد.

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات ادامه داد: گواهی بهداشتی که همکاران ما در سازمان جهاد کشاورزی بوشهر صادر کرده اند با چیزی که قطر برای ما ارسال کرده، متفاوت است.

به گفته قائمیان، این بدان معناست بعد از صدور گواهی بهداشت گیاهی، فردی در آن تغییراتی اعمال کرده و تحویل کشور قطر داده است.

وی افزود: این تعداد نخل به مرز خروجی مرجوع شده و فاقد اسناد و مشخصات است. سازمان حفظ نباتات در این زمینه مدعی است زیرا علاوه بر عودت این نخل‌ها از قطر، بحث اعاده حیثیت برای کشور مطرح است. گواهی بهداشت گیاهی یک سند دولتی است و برای کسی که در آن دست برده، مجازات در نظر گرفته می‌شود.

هیچ محموله سیب زمینی از ازبکستان مرجوع نشده است

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور درباره مرجوع شدن ۳۵۰۰ تن محموله سیب زمینی از ازبکستان به ایران به دلیل آلودگی نیز گفت: تاکنون هیچ محموله سیب زمینی از ازبکستان به ایران برگشت داده نشده است.

قائمیان اضافه کرد: طی دو ماه گذشته حفظ نباتات مقامات ازبکستان درخواست وبیناری با رئیس سازمان حفظ نباتات ایران داشتند که در آن جلسه طرف ازبکستانی از ورود مقداری از سیب زمینی آلوده به این کشور ابراز نگرانی کرده بود.

وی تصریح کرد: پس از آن به طور روزانه با طرف ازبکستانی مکاتباتی داشتیم به طوری که چند هفته پیش نیز هیأتی از ازبکستان وارد ایران شد که درخواست تغییر شرایط واردات سیب زمینی از ایران را داشتند؛ البته تغییر شرایط واردات محصولات گیاهی روال معمولی بین کشورها است. طرف ازبک از ما خواست محموله‌های وارد شده، عاری از خاک و آفات گیاهی باشند.

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: البته کشور ازبکستان هم احتمال داده است که این آلودگی مربوط به سیب زمینی‌هایی باشد که از پاکستان یا افغانستان به نام سیب زمینی ایران صادر می‌شوند. در طول سال‌ها نشان داده شده که جابجایی محصولات کشاورزی بدون پایش و بازدید از نظر قرنطینه‌ای می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

قائمیان ادامه داد: آفت قرنطینه‌ای به آفاتی اطلاق می‌شود که در کشور مبدا وجود دارد و در کشور مقصد وجود ندارد بنابراین انتقال این آفات قرنطینه‌ای از کشور مبدا به کشور مقصد می‌تواند خطرات زیادی برای کشاورزی کشور مقصد داشته باشد.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر کنوانسیون‌های بین‌المللی در این خصوص تشکیل و مقرر شد به همراه محموله‌های کشاورزی و به منظور تداوم و سرعت بخشیدن به تجارت محصولات کشاورزی قوانینی وضع شود که همه کشورها متعهد به آن شوند که اصلی‌ترین کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات است.

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: این کنوانسیون مقررات و چارچوبی را برای کشورها وضع کرد و به دنبال ایجاد قوانین داخلی در کشورها بود؛ ایران نیز مانند بسیاری دیگر از کشورها عضو این کنوانسیون شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 538231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.