مجوز جابه‌جایی هیچ درختی را در تبریز نمی‌دهیم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز گفت: در هر شرایطی مجوز جابه‌جایی هیچ درختی را در تبریز نمی‌دهیم.

داریوش نوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسئله اختلاف اهالی کوی کلانتری با خریدار ملک فضای سبز کوی ایتالیایی‌ها به سازمان سیما، منظر و فضای سبز مربوط نیست؛ این ملک فضای سبزی محسوب نمی‌شود، فقط پنج درخت دارد، معاون شهرسازی منطقه هم اعلام کرده این منطقه در طرح تفصیلی جدید و قدیم، مسکونی است، تاکنون نیز کسی به درختان دست نزده است و نمی‌توان قصاص قبل از جنایت کرد.

وی با اشاره به صدور مجوز حصارکشی این ملک توسط شهرداری گفت: خریدار در این ملک فقط حصارکشی کرده است درخت‌ها هم صحیح و سالم درون حصار می‌مانند، مگر حیاط خانه کسی درخت ندارد؟

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در پاسخ به این شبهه که موقعیت درختان در زمین طوری نیست که در قسمت حیاط قرار بگیرند، گفت: فعلاً نقشه‌ای برای احداث واحد مسکونی کشیده نشده و مجوزی گرفته نشده است. وقتی اقدام به دریافت پروانه ساختمانی می‌کنند، اگر درخت در طرح آن‌ها قرار بگیرد، به کمسیون ماده هفت ارجاع می‌دهند ولی تاکنون چیزی از منطقه مبنی بر جابه‌جایی درخت به ما ارجاع نشده و هیچ پرونده‌ای تشکیل نشده است.

نوین در پاسخ به این انتقاد که جابه‌جایی درختان با این سن قطعاً به ریشه آنها آسیب خواهد زد، گفت: جابه‌جایی درخت در کمیسیون ماده هفت مطرح می‌شود و فعلاً هیچ‌گونه پرونده‌ای جهت جابه‌جایی درخت به ماده هفت ارجاع نشده است.

وی تاکید کرد: تا وقتی که پرونده‌ای تشکیل نشده است نمی‌توانیم وارد عمل شویم، اگر درختی را قطع کنند صددرصد ما وارد عمل خواهیم شد. حصارکشی دلیل نمی‌شود که خریدار زمین هر کاری خواست با درختان محوطه انجام دهد، مالکیت ملک مالکیت درخت و گیاه را شامل نمی‌شود، ما کارشناس داریم و اگر به درختان آسیبی برسد و یا ببینیم رشد درختان متوقف شده است و یا رو به خشکی باشند با بررسی‌های کارشناسی به طور دقیق مشخص می‌شود و قطعاً با مسببان برخورد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به اظهارات اهالی مبنی بر اینکه خریدار ملک در مشاجره با ساکنان کوی کلانتری ادعا کرده است درختان را منتقل و دیه‌اش را پرداخت می‌کنم، گفت: خریدار نمی‌تواند چنین اقدامی بکند و ما طبق قانون عمل می‌کنیم و نمی‌توان فراتر از قانون هم عمل کرد و قانون هرچه بگوید ما اجرا خواهیم کرد، در کمیسیون ماده هفت قاضی داریم و قاضی برای مقابله با هر فرد خطاکار در زمینه محیط زیست و فضای سبز حکم صادر می‌کند ولی فعلاً به درختان آسیبی نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سند تمام خانه‌های کوی مشرف به این قطعه زمین فضای سبز درج شده است، گفت: این مسئله را باید از شهرداری منطقه سوال کنید. ثبت اسناد یک‌سری قواعد و مقررات خاص دارد اما معیار و ملاک عمل در شهرداری تبریز، طرح تفصیلی است؛ اگر در این طرح فضای سبز درج شود، کاربری آن فضای سبز خواهد بود، اگر خیابان باشد خیابان در نظر گرفته می‌شود و در کل کاربری‌های مورد نیاز شهری در طرح تفصیلی مطرح می‌شود و هر آنچه در آن درج شود ملاک عمل قرار می‌گیرد.

کد خبر 538165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.