۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
 روایت مستند زیر ذره‌بین

کارگاه دو روزه «روایت مستند زیر ذره‌بین» از سوی واحد آموزش و پژوهش و فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این کارگاه که در مدت دو روز در تماشاخانه ماه واقع در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار شد، محمد قاسمی‌پور مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با اشاره به اهمیت مصاحبه در تاریخ شفاهی گفت: مصاحبه در ذات خودش دو نفره بوده و دوگویی در مصاحبه بهتر از تک گویی است.

وی با بیان تفاوت‌های خاطره و تاریخ شفاهی افزود: خاطره آن چیزی است که در زمانی بر ما گذشته است و تأثیر آن تاکنون همراه بوده و گذر زمان بر روی آرشیو بایگانی گنجینه حافظه ما اثر می‌گذارد و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری تصریح کرد: در تاریخ شفاهی افزون بر مواردی که خاطره دارد می‌توانیم بستر، زمینه، پیرامون رویدادها و وقایع را مورد توجه قرار دهیم و تاریخ شفاهی امکان پرسش تمام سوالات تاکنون پرسیده نشده است.

قاسمی‌پور با بیان اینکه تاریخ شفاهی فراتر از خاطره است، ادامه داد: تاریخ شفاهی خاصیت پازلی دارد، یعنی شما در یک تحقیق تاریخ شفاهی باید با کل مجموعه افراد زنده‌ای که یک واقعه را تشکیل داده اند مصاحبه کنید.

وی گفت: در تاریخ شفاهی هرچه تاکنون پرسیده نشده است را می‌توان پرسید و هیچ محدودیتی ندارد زیرا میان مصاحبه کننده و مصاحبه شونده اعتماد وجود دارد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری افزود: سوژه یک کلمه فرانسوی است که بسیار کاربرد دارد، اما توصیه می‌کنم به جای آن از کلمه موضوع استفاده کنیم زیرا سوژه در ذات خود یک نوع بی رحمی سوژه یاب را نشان می‌دهد و ما شکارچی نیستیم، آدم‌هایی که به عنوان سوژه (موضوع) انتخاب می‌کنیم برایمان ارزشمند هستند.

وی توصیه کرد: برای انتخاب موضوع خوب در اجتماع حضور فعال داشته باشیم و برای نزدیک شدن به هر موضوع باید معبر مخصوص به خود و جزئی نگری داشته باشیم.

مدرس این کارگاه افزود: مشاهده، مطالعه و مصاحبه سه میم معروف تشکیل دهنده روش تحقیق است، اما شما در مصاحبه تاریخ شفاهی نمی‌توانید صددرصد مثل روش تحقیق عمل کنید بلکه برخی مواقع نیاز دارید با خلوص نیت و توکل به خدا با موضوع خود مرتبط شوید.

وی با تأکید بر اینکه گاه سوژه خود سراغ ما می‌آید و در جایی که منتظرش نیستید با سوژه آشنا می‌شوید، روایت را یک کپسول متراکم دانست که همه چیز در آن یافت می‌شود، خاطر نشان کرد: راوی فقط یک ماجرا را بازگو نمی‌کند بلکه آرزو، تمنا، رویاها، توهمات و حسرت‌هایش را هم در روایت برایتان بازگو می‌کند.

قاسمی‌پور با اشاره به روایت نگاری مستند، افزود: اکنون از واژه ناداستان استفاده زیادی می‌شود و آنچه که در روایت نگاری مستند نیز مهم بوده همان مستند بودن است، در روایت نگاری مستند روح واقعیت و حقیقت موجود خواهد بود و این گونه روایت از داستان و هرچه تخیل است به دور است.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری تصریح کرد: در مستند نویسی باید اصالت زبان، بیان و لحن راوی حفظ شود.

قاسمی پور همچنین به بیان تفاوت‌های خاطره نگاری، داستان نویسی و تاریخ شفاهی پرداخت و به سوالات حضار در این کارگاه پاسخ داد.

به گزارش ایمنا، کارگاه دو روزه «روایت مستند زیر ذره بین» روزهای پنج شنبه و جمعه چهارم و پنجم آذرماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری استان اصفهان واقع در عمارت تاریخی سعدی برگزار کردند.

کد خبر 538082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.