راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌

سرنوشت احیای برجام، حوادث روز گذشته اصفهان، مواجه علی لاریجانی با شورای نگهبان، اظهارات رئیس قوه قضائیه و اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ششم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خط و نشان‌های دیپلماتیک پیش از مذاکره» به بررسی سرنوشت احیای برجام پرداخت و نوشت: در حالی که چند روز به موعد هشتم آذرماه برای از سرگیری مذاکرات باقی نمانده است. دو طرف ماجرا یعنی ایران و آمریکا به صورت جداگانه برای یکدیگر خط و نشان می‌کشند. در حالی که طرف آمریکایی عهد شکن معاهده بوده است اما همچنان با رویکرد طلبکارانه کار را دنبال می‌کند. با این حال اما هر دو طرف بر مواضع خود پایبند هستند هرچند صحبت از امتیازدهی گام به گام هم می‌شود اما علی باقری کنی گفته که باید تمامی تحریم‌ها برداشته شود.

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران، در مصاحبه با نشریه انگلیسی ایندیپندنت لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران را شرط لازم برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای در وین دانست.

دیپلمات کشورمان در ابتدای این مصاحبه گفت: «اولین مذاکره دولت جدید ایران در روزهای آتی برگزار خواهد شد و اگر آمریکا با یک سری شرایط موافقت نکند، با شکست مواجه خواهیم شد. هدف مذاکرات در اصل این است که دولت بایدن به توافقی بپیوندند که دولت ترامپ یک‌جانبه از آن خارج شد. البته هرگونه پیشرفتی در این راستا باید همراه با لغو تمامی تحریم‌ها باشد و این تضمین ارائه شود که دولت‌های بعدی در آمریکا مانند ترامپ یک‌جانبه از این توافق خارج نشوند.»

علی باقری کنی در ادامه افزود: «متاسفانه سیاستِ شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران از دولت دونالد ترامپ آغاز شد و همچنان در دولت بایدن ادامه دارد. بایدن برای خروج از سردرگمی سیاسی باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند.»

راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌» به بررسی حوادث روز گذشته اصفهان پرداخت و نوشت: آنچه که در روزهای اخیر در اصفهان رخ داد، خطری است که از سال‌ها قبل کارشناسان و رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره آن هشدار می‌دادند. موضوعی که دو طرف (برخی از مسئولان و رسانه‌های بیرونی)، در آتش این اعتراضات مدنی می‌دمند و همدیگر را مقصر درگیری‌های چند روز گذشته در استان اصفهان می‌دانند. البته قرار نبود «خشونت» چاشنی مسالمت‌آمیزترین اعتراض برای مایع حیات باشد؛ قرار نبود چاشنی تسویه حساب‌های سیاسی، طاقت مردم و کشاورزانی که از خشک شدن زاینده رود سال‌هاست که سکوت کرده‌اند، طاق کند. آنچه که در دو هفته اخیر در اصفهان و چهارمحال بختیاری رخ داد، از دید رسانه‌هایی همچون «آرمان ملی» به عنوان «صدای زلال معترضان آب» یاد شد و دو هفته مردم در بستر خشک زاینده رود دست به‌اعتراض می‌زنند و پاسخی دریافت نمی‌کنند! عده‌ای نیز پیدا می‌شوند که معلوم نیست کی هستند یا افرادی با قصد خاص و اقدام به آتش زدن چادر تحصن کنندگان می‌زنند. راه حقابه از تنش نمی‌گذرد و باید با معضل آب، علمی عمل شود و مردم را باید اقناع کنید.

مدیران استان اصفهان باید مساله صنعت و آب را سریع‌تر مدیریت و هزینه و فایده آن را در نظر بگیرید و مساله جایگزینی برای جلوگیری از بیکاری مردم را هم مطالعه دقیق کنند. در پی این نارسایی است که تشنگی مردم و کشاورزان شرق اصفهان که در یک دهه گذشته به عناوین مختلف دست به اعتراض زده‌اند، باعث تخریب خطوط لوله آبرسانی به استان همسایه می‌شود و مردم استان یزد باید با تانکر نیازهای اولیه خود را برطرف نمایند. همه آنچه که در چند روز گذشته رخ داد، فقط یک معنا و هشداری برای آغاز تغییر رویه این امر اجتماعی به یک بحران سیاسی است. در شرایطی که رسانه‌ها از درگیری مردم و نیروهای انتظامی که قصد داشتند، آرامش را به شهر بازگردانند، یک هفته قبل (۲۸ آبان) هزاران نفر از مردم این استان دست به اعتراض مدنی برای خشکی رودخانه زاینده‌رود زدند و این اتفاق از هفته‌های قبل با تحصن و چادرنشینی کشاورزان شرق اصفهان آغاز شده بود.

بامداد چهارشنبه شب (سوم آذر) عده‌ای دست به آتش زدن چادر آنها زدند، امری که علی اصفهانی، دادستان اصفهان عوامل این اتفاق را «اراذل و اوباش» نامید و گفت: «نیروی انتظامی برخی از آنها را دستگیر کرد.» محمدرضا جان‌نثاری، معاون استاندار هم گفته بود: «اراذل و اوباش سعی می‌کنند فضا را دست بگیرند.» در این شرایط و روز بعد، تأسیسات خط اول انتقال آب اصفهان به یزد نیز تخریب شد و این بار مردم و کشاورزان معترض، مسئول این اتفاق لقب گرفتند. آن‌طور که

محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد از قطع آب انتقالی به یزد بر اثر تخریب تأسیسات خط اول انتقال آب اصفهان به یزد خبر داد و گفت: «حوضچه‌های ۳۲۷ و ۳۳۰ با لودر تخریب شده و حجم خسارات زیادی را ایجاد کرده است و آب انتقالی به یزد بر اثر این اتفاق در حال حاضر قطع است.» در پی این اتفاق، قطعی آب در برخی مناطق یزد منجر به استقرار تانکرهای سیار آب در سطح این شهر برای تأمین آب شرب شهروندان شد. چرا خشونت؟ از صبح روز جمعه، روشن کردن آتش در معابر اطراف، سنگ پرانی به پلیس و آتش‌زدن اموال عمومی نمونه‌ای از کارهای این عده است.

راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خشونت در بستر خشک زنده‌رود» به بررسی پایان یافتن تحصن در زاینده رود پرداخت و نوشت: یک روز پس از اعلام پایان تجمع کشاورزان معترض اصفهانی نسبت به تأمین نشدن حقابه و آسیب‌های جدی به کشاورزی و باغداری در شرق و غرب استان، در حالی که انتظار می‌رفت به دنبال صدور یک بیانیه پایانی توسط معترضان و همچنین وعده دولت برای حل مشکل معترضان، آرامش به فضای شهر اصفهان بازگردد، دیروز تصاویر و اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها حکایت از درگیری‌های شدید بین مردم و نیروهای انتظامی داشت و گفته می‌شد علت موج دوباره اعتراضات، بی اطمینانی معترضان به حل مشکلات و پاسخ گرفتن خواسته‌ها از سوی دولت است. بازگشت التهاب به زاینده‌رود در حالی است که بامداد پنجشنبه هم افراد ناشناس، چادرهای کشاورزان متحصن در بستر زاینده‌رود را آتش زده بودند.

آنچه دیروز در خیابان‌های شهر اصفهان رخ داد، شاید شعله زیر خاکستری بود که دوباره گرگرفت آن هم بعد از پایان اعتراضات ۱۷ روزه معترضان که پذیرفتند تا محقق شدن قول‌های دولت سکوت کنند. با این حال، التهاب آغشته به دود و فریاد و خشم دیروز در حالی دوباره در شهر اصفهان شکل گرفت که روز پنجشنبه نمایندگان بیش از ۴۵۰ هزار کشاورز اصفهانی با صدور بیانیه‌ای و با امضای «شورای میرآب‌ها و آب‌بران»، پایان تجمع خود را در بستر خشک زاینده‌رود اعلام کردند و نماینده صنف کشاورزان شهرستان اصفهان هم اعلام کرد و گفت: «اگر تنش‌هایی بین کشاورزان پیش آمد ناشی از اجرا نشدن مصوبات گذشته و بی‌اعتمادی بود، ولی بیشتر آنها معتقدند باید به دولت جدید و استاندار فعلی فرصت داده شود و اعتماد کرد تا هر چه زودتر این مصوبات اجرایی شود.»

در این بیانیه آمده بود: «مردم غیرتمند و مهربان اصفهان، همان‌گونه که می‌دانید قریب ۲۰ روز است کشاورزان شرق و غرب اصفهان به نشانه اعتراض به خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و نگرانی از بابت فرونشست زمین و عدم اجرای قوانین و مصوبات مربوط به احیای زاینده‌رود با برپایی چادرهای اعتراضی نمادین در بستر خشک رودخانه متحصن شده‌اند و خواهران و برادران دلسوز اصفهانی نیز پا به پای کشاورزان در این ایام همراهی کرده و با حضور مسئولانه و شجاعانه صدها هزار نفری در روز جمعه، برگ زرینی در دفتر زاینده‌رود ثبت کردند. حضور باشکوه و مستمر شما مردم قدرتمند باعث شد که مسؤولان ملی و استانی مصمم شوند که برای حل مشکل احیای زاینده‌رود و اجرای قانون که فقط با جاری شدن دائمی آب در زاینده‌رود و همچنین عدم تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی محقق می‌شود به صورت ویژه و عاجل اقدامات خود را شروع کنند. تصمیماتی که طی این ایام اتخاذ شد حاصل مذاکرات اعضای صنف کشاورزی و شورای میرآب‌ها و آب‌بران و مسؤولان استانی و ملی است که پس از برگزاری ده‌ها جلسه کوچک و بزرگ با حمایت آیات عظام از جمله آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی و استاندار و نهادهای قضائی و اجرایی و نظامی و انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی و نمایندگان طی توافقنامه‌ای که به امضای استاندار و نمایندگان صنف کشاورزی و شورای میرآب‌ها، آب‌بران و اداره کل اطلاعات استان و مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان است اتخاذ و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.»

راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسخ ۳۰ صفحه‌ای لاریجانی» به بررسی مواجه علی لاریجانی با شورای نگهبان پرداخت و نوشت: ماجرای علی لاریجانی و شورای نگهبان انگار ادامه دارد و سر پایانی ندارد و حالا علی لاریجانی در متنی تفصیلی به مباحث مطرح‌شده از سوی شورای نگهبان پاسخ داده و مکتوب مباحثش را برای سران قوا و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ارسال کرده است. لاریجانی در متنی که حدود ۳۰ صفحه است، سعی کرده به همه شبهات و سؤال‌های شورای نگهبان پاسخ دهد. او نوشته است که هرچند این قبیل اقدامات دیگر سودی برایش ندارد، اما باعث اصلاح رویکرد شورای نگهبان می‌شود.

رد صلاحیت علی لاریجانی شاید یکی از پرسروصداترین ردصلاحیت‌ها باشد؛ زیرا علاوه بر آنکه افکار عمومی از این موضوع قانع نشدند، مقام معظم رهبری نیز پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها و پیش از برگزاری انتخابات در سخنانی بیان کردند: «به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبت‌های خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارش‌ها غلط و خلاف است».

لاریجانی متعاقب این سخنان به مقام معظم رهبری نامه نوشت و از ایشان تشکر کرد: «با سلام و عرض ارادت، بیانات حکیمانه حضرت‌عالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس‌سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر در مطالبه جناب‌عالی نیز در رفع ظلم و جفا که در بررسی صلاحیت کاندیدای ریاست‌جمهوری رخ داد، بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرتتان را عیان نمود. سپاسگزارم از خداوند متعال، طول عمر باعزت برای آن جناب خواستارم».

انتظار می‌رفت در پی تذکر رهبر انقلاب، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت لاریجانی تجدیدنظر کند و حتی در ایام پیش از انتخابات گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شد که اگر لاریجانی به صحنه برگردد ممکن است مناسبات انتخاباتی تغییر کند، اما شورای نگهبان هیچ اقدامی در راستای جبران جفای صورت‌گرفته انجام نداد. چند روز بعد لاریجانی در بیانیه‌ای خطاب به شورای نگهبان نوشت: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب‌بودن گزارش‌های داده‌شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت این‌جانب را بدون هرگونه پرده‌پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام فرمائید».

راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اژه‌ای: میزان عدلیه حال فعلی محکومان امنیتی است» به بررسی اظهارات رئیس قوه قضائیه پرداخت و نوشت: بازهم کارستان قاضی‌القضات! هم در نشستن با خانواده محکومان امنیتی برای کاهش محکومیت و بررسی مجدد پرونده‌های آنان و هم برای شنیدن ناشنیدنی‌ها. اوج کار آنجاست که وقتی یکی از خانواده‌ها خودش می‌گوید «…گذشته ما بسیار سیاه…» اژه‌ای اجازه نمی‌دهد بیش از این شرمنده باشد و از تقصیر و گناه عضو خانواده خود بگوید و اعتراف کند، حرفش را قطع می‌کند: «گذشته را رها کن! اگر وضع حال فعلی او خوب باشد، حتماً کمک می‌کنیم…» این عدلیه به تنهایی قادر است احساس خوب بودن را ورای قوای دیگر در دل مردم بشکوفاند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه، در سلسله برنامه‌های ملاقات مردمی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، صبح پنج شنبه رئیس قوه قضائیه به مدت دو ساعت با تعدادی از خانواده‌های محکومان امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرایم عمومی دیدار کرد. این افراد طی روزهای گذشته به دفتر ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه کرده بودند. درخواست‌هایی که مردم نزد محسنی اژه‌ای مطرح کردند، عمدتاً مواردی بودند که تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ها به لحاظ قانونی در حیطه مسئولیت‌های رئیس قوه قضائیه است.

رئیس عدلیه پس از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌هایی که عمدتاً مربوط به جرایم عمومی و امنیتی بودند و سه فقره از آن‌ها نیز به محکومان حوادث آبان سال ۹۸ اختصاص داشت، با در نظر گرفتن تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضائی ابلاغ کرد. دستورات رئیس قوه قضائیه پس از استماع درخواست‌های متقاضیان عمدتاً حول محورهای «بررسی عفو»، «اِعمال ارفاقات قانونی برای محکوم و متهم»، «اعطای مرخصی به زندانی»، «اِعمال مجازات جایگزین حبس برای زندانی» و همچنین «کاهش مبلغ وثیقه برای متهم» بود. رئیس عدلیه پس از ابلاغ دستورات در خصوص اِعمال ارفاقات قانونی برای محکومان یا متهمانی که در زندان به سر می‌برند، از خانواده‌های آن‌ها خواست که شرایط و بستر را برای فرد آزاد شده به نحوی فراهم کنند که دیگر پای آن‌ها به زندان باز نشود.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به اظهارات خانواده یکی از محکومان که وضع گذشته او را بغرنج توصیف کرده بود، گفت گذشته را رها کنید. اگر وضع فعلی او خوب باشد، حتماً کمکش می‌کنیم.

راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گام بلند دولت برای شفافیت تجارت و کاهش قاچاق» به بررسی اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت پرداخت و نوشت: سامانه جامع تجارت که به عنوان راهکاری اساسی برای شفافیت در امر تجارت، کاهش قاچاق کالا و جلوگیری از فساد در تخصیص ارز دولتی شناخته می‌شود، سرانجام در دولت جناب رئیسی وارد مرحله نهایی اجرا شد. کارشناسان و فعالان بازار به طور ویژه تأکید دارند که راه‌اندازی این سامانه کلید حل بسیاری از مشکلات تأمین کالا از مرحله ثبت سفارش تا توزیع به شمار می‌رود و با تاباندن نور شفافیت بر فرایند تأمین کالا از مرحله ثبت سفارش تا توزیع، به کاهش قاچاق و جمع شدن فساد در تخصیص ارز دولتی کمک می‌کند.

با این حال سامانه مذکور در دولت قبل به طور نیمه‌کاره افتتاح شد تا در عمل کارایی لازم را نداشته باشد. اما با روی کار آمدن دولت جدید، سید ابراهیم رئیسی پای کار آمد و در یکی از جلسات ابتدایی ستاد اقتصادی دولت مورخ ۲۳ شهریور ماه، به معاون اول مأموریت داد سامانه جامع تجارت را در یک زمان‌بندی مناسب پیگیری و به نتیجه برساند. رئیسی کمتر از دو هفته بعد یعنی پنجم مهرماه نیز در جلسه هیئت دولت، وزارت صمت را موظف کرد تا در اسرع وقت سامانه جامع تجارت را فعال کند.

حالا در آستانه صد روزگی دولت، وزیر اقتصاد خبر مهمی را در این زمینه اعلام کرد. سید احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در فضای توئیتر نوشت: «با همکاری وزارت اقتصاد، معضل چند ساله انتقال کامل داده‌های سامانه گمرک و سامانه جامع تجارت در مسیر حل و فصل فوری قرار گرفت. از امروز بخشی از مصوبات روی زمین مانده اجرایی شد. در ماه‌های بعد کاهش قاچاق به کمک تولیدکنندگان ایرانی خواهد آمد».

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز در یک برنامه خبری درباره تکمیل سامانه جامع تجارت و اتصال گمرک به آن با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که باید به سامانه جامع تجارت متصل شود، گمرک است، افزود: اتصال این بخش آغاز شده است و۱۴ اقدام از ۷۰ اقدام باقی مانده مربوط به گمرک است.

گفتنی است حل موانع اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت گام بزرگی در راه‌اندازی صد درصدی این طرح به حساب می‌آید، چرا که پیش از این گمرک به عنوان بزرگترین مانع در این مسیر شناخته می‌شد و این معضل باعث شده بود مدیر سامانه جامع تجارت ایران نسبت به موازی‌کاری گمرک با سامانه جامع تجارت انتقاد کند.

راه حقابه از تنش نمی‌گذرد…‌

کد خبر 538059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.