۵ آذر اصفهان از دریچه رسانه‌ها

با اتمام تجمع کشاورزان که در اعتراض به بی‌آبی حدود ۱۶ روز در بستر زاینده‌رود حضور داشتند، عده‌ای دیگری که گفته می‌شود از کشاورزان نبودند به اعتراضات پیوستند. نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد با شلیک گاز اشک آور تلاش کرد مانع از بی نظمی و ناامنی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که بامداد (پنجشنبه چهارم آذرماه)، کشاورزان معترض اصفهانی چادرهای خود را از بستر زاینده رود برچیدند و چندین روز اعتراض آرام کم کم داشت ختم به خیر می‌شد، با شیطنت برخی افراد ادامه این اعتراضات به التهاب منتهی شد.

اواسط آبان جاری بود که در جوار پل خواجو نخستین چادر کشاورزان شرق اصفهان برافراشته شد، اندکی بعد و با گذشت یک هفته، چادر دوم اینبار از سوی کشاورزان غرب اصفهان کنار آن قد علم کرد.

از سوی دیگر هر روز بر سیل جمعیت مطالبه‌گران اضافه می‌شد؛ کسانی که برای نخستین بار خطر جدی فرونشست زمین را زیر پای خود لمس کرده می‌کردند، این افراد هم به گروه دادخواهان و مطالبه‌گران احیای زاینده‌رود پیوستند.

اما اوایل هفته جاری اعضای صنف کشاورزی اصفهان، شورای میراب شرق و شورای آب‌بران غرب به نمایندگی از جمعیت ۴۵۰ هزار نفری کشاورزان اصفهان با پادرمیانی آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان با استاندار جدید به توافق رسیدند و متعاقب آن بیانیه‌ای در هفت بند تنظیم شد که بند انتهایی آن مبین جمع کردن چادر کشاورزان معترض از بستر زاینده رود بود.

در این میان، حسین وحیدا، عضو هیأت مدیره صنف کشاورزان اصفهان اعلام کرد: "کشاورزان مطالبات خود را طبق قولی که استاندار داده و مصوبه‌هایی پیگیری خواهند کرد و این کشاورزان در حال حاضر هیچ تجمعی ندارند".

او همچنین افزود: مطابق بیانیه شماره پنج شورای زیرآب‌ها و آب‌بران حوضه زاینده‌رود از روز شنبه ششم آذر طبق توافق به عمل آمده، اجرای مصوبات با مدیریت کمیته‌ای مرکب از نمایندگان صنف کشاورزی (شورای زیرآب‌ها و آب‌بران) و سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای و استانداری شروع می‌شود که گزارش‌های لحظه به لحظه، متعاقباً آن اعلام خواهد شد.

نمایندگان صنف کشاورزان و مسؤولان استانی توافق کردند کمیته‌ای متشکل از استانداری، جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و صنف کشاورزان برای پیگیری امور مربوط به کشاورزان داخل استان از جمله مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی، شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده‌رود با دستور استاندار تشکیل و گزارش‌ها به صورت مستمر به استاندار ارائه شود. پیش از این توافقنامه رئیس جمهور در تاریخ (۲۰ آبان ماه) در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان دستور داد کارگروه زاینده رود احیا شود و معاون اول رئیس جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد با فوریت موضوع آب زاینده رود را بررسی و راهکارهای خروج از این شرایط را اعلام کنند.

اما اوضاع به همین خوبی پیش نرفت؛ با اتمام تجمع کشاورزان که در اعتراض به بی‌آبی حدود ۱۶ روز در بستر زاینده‌رود حضور داشتند، عده‌ای دیگری که گفته می‌شود از کشاورزان نبودند به اعتراضات پیوستند. نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد با شلیک گاز اشک آور تلاش کرد مانع از بی نظمی و ناامنی شود. اخبار حاکی است در میدان بزرگمهر، خواجو و خیابان‌های اطراف برخی افراد با پرتاب سنگ به سمت نیروی نظامی در حال تخریب اموال عمومی بودند. عده‌ای با حمله به یک آمبولانس، شیشه‌های آن شکستند. یک موتور پلیس به آتش کشیده شد و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل فضای رعب و وحشت برای عابران ایجاد شد.

خبرنگاران فارس گزارش دادند که شعارهای واضحی از سوی معترضان شنیده نمی‌شود اگرچه در برابر اقدامات پلیس فحاشی‌های پراکنده‌ای صورت می‌گیرد. این افراد در دسته‌های ۴۰ و ۵۰ نفره در خیابان‌های اطراف پل خواجو حضور داشتند و تعدادشان حدود ۳۰۰ نفر برآورد می‌شد.

کشاورزان در محل پل خواجو حضور نداشتند

حسین وحیدا _پنجم آذرماه ۱۴۰۰_ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هیچ یک از کشاورزان امروز در محل پل خواجو حضور نداشتند، کشاورزان به مصوباتی که گرفته شد احترام می‌گذارند و تا زمانی که در این مصوبات تعیین شده هیچ اعتراضی نخواهند کرد.

وی افزود: پس از دریافت مصوبات و اعلام آن به کشاورزان، چادرهای خود را جمع کرده و پل خواجو را ترک کردند، البته تعداد اندکی از کشاورزان پس از اینکه مصوبات گرفته شد همچنان به دلیل بی اعتمادی به مصوبات گذشته به تحصن خود ادامه دادند که تعدادی از مردم شهر هم موجب تحریک آنها شدند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان به مصوبات پای‌بند هستند و هیچ یک از آنان امروز در پل خواجو حضور نداشتند، گفت: مردم هم اگر واقعاً برای حمایت از کشاورزان و جاری شدن زاینده‌رود آمده‌اند باید کمی صبر کرده و فرصت دهند مصوبات اجرایی شده و مشکلات حل شود.

کشاورزان در تجمع پل خواجو حضور نداشتند

وحیدا اضافه کرد: روز جمعه _پنجم آذر ۱۴۰۰_ کشاورزان در تجمع پل خواجو حضور نداشتند، اگر امروز زاینده‌رود خشکیده حاصل سه دهه سو مدیریت مسئولان است.

وی ادامه داد: از مردم اصفهان خواهشمندم اکنون که بر اساس مصوبات جدید فرصتی برای بازگرداندن نفسی جدید به زاینده‌رود پیش آمده، اگر واقعاً دغدغه زاینده‌رود دارند به مسئولان فرصت دهند.

جاری شدن زاینده‌رود دغدغه اصلی همه مردم اصفهان و کشاورزان است

وحیدا تاکید کرد: جاری شدن زاینده‌رود دغدغه اصلی همه مردم اصفهان و کشاورزان است، در شرایط کنونی لازم فرصتی داده شود تا مصوبات عملی شده و شاهد جاری شدن زاینده‌رود باشیم.

امام جمعه اصفهان: مشخص است که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست

آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان با بیان اینکه عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه متوجه کمبود آب شدند، گفت: اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست.

وی با بیان اینکه مشکل آب به گونه‌ای نیست که یک روزه حل شود، تصریح کرد: بعضی می‌گویند ۱۰۰ روز از دولت گذشت و کاری نشد، اولاً که این دولت وعده ۱۰۰ روزه نداده بود، ثانیاً چه کسی گفته کاری انجام نشد، سوءمدیریت‌های قبل یک‌دفعه جمع نمی‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار: تجمعات مجوز نداشت

محمدرضا جان‌نثاری درباره تجمعات (جمعه -۵ آذر) در اصفهان، اظهار کرد: گزارش کامل تحولات امروز در شهر اصفهان در روزهای آتی توسط مقامات انتظامی ارائه خواهد شد. عده‌ای سعی داشتند تجمعاتی را در سطح شهر اصفهان شکل بدهند که چون این تجمع غیرقانونی بود پلیس مانع از شکل‌گیری این تجمعات شد که البته تنش‌هایی به وجود آمد که با تلاش مأموران انتظامی هم اکنون وضعیت شهر به حال عادی خود بازگشته است.

وی افزود: کشاورزان دو روز پیش اعلام کردند که تجمع آنان به پایان رسیده است و مطالبات خود درباره آب را از طریق مجاری قانونی و استانداری پیگیری می‌کنند. بنابراین در تجمعات امروز، کشاورزان حضور نداشتند و مجوزی هم برای چنین تجمعی صادر نشده بود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، خاطرنشان کرد: هویت افرادی که در تجمع امروز اصفهان شرکت کرده بودند مشخص نبود و این افراد از هیچ صنف خاصی نبودند.

فضای شهر اصفهان آرام است

سرهنگ جواد درستکار، رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: تا این لحظه هیچکدام از تجمع کنندگان وقایع امروز بازداشت نشده‌اند، فضای کلی جاری شهر اصفهان آرام و با ثبات است.

همچنین بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا به رغم حضور پراکنده مردم در سطح خیابان‌ها، تاکنون گزارشی از حدوث درگیری یا تنش جدید دریافت نشده است.

ترافیک خودروها در برخی مسیرها به نسبت سنگین اما روان است. با این وجود در خیابان‌های حاشیه زاینده رود و چهار راه‌ها، نیروهای امنیتی برای برقراری امنیت شهروندان و جلوگیری از تجمع احتمالی مستقر هستند. با هدف مدیریت اوضاع، مسیر ورود خودروها به زاینده رود با جدول‌های سیمانی مسدود شده است. رفت و آمد مردم در خیابان‌ها به حالت عادی برگشته است.

هم اکنون یگان حفاظت میراث فرهنگی جنب پل‌های تاریخی خواجو و سی و سه پل اصفهان با همکاری نیروهای انتظامی و بسیج در بستر زاینده رود مستقر شده‌اند.

خشونت در بستر خشک زنده‌رود

همچنین امروز _شنبه ششم آبان ۱۴۰۰_ روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خشونت در بستر خشک زنده‌رود» به بررسی پایان یافتن تحصن در زاینده رود پرداخت و نوشت: یک روز پس از اعلام پایان تجمع کشاورزان معترض اصفهانی نسبت به تأمین نشدن حقابه و آسیب‌های جدی به کشاورزی و باغداری در شرق و غرب استان، در حالی که انتظار می‌رفت به دنبال صدور یک بیانیه پایانی توسط معترضان و همچنین وعده دولت برای حل مشکل معترضان، آرامش به فضای شهر اصفهان بازگردد، دیروز تصاویر و اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها حکایت از درگیری‌های شدید بین مردم و نیروهای انتظامی داشت و گفته می‌شد علت موج دوباره اعتراضات، بی اطمینانی معترضان به حل مشکلات و پاسخ گرفتن خواسته‌ها از سوی دولت است. بازگشت التهاب به زاینده‌رود در حالی است که بامداد پنجشنبه هم افراد ناشناس، چادرهای کشاورزان متحصن در بستر زاینده‌رود را آتش زده بودند.

کد خبر 538034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.