وظیفه بسیج اساتید حمایت از نخبگان است/برگزاری اردوهای راهیان علم و فناوری در دانشگاه‌ها

فعالیت بسیج اساتید و تحولات پر خیر و ثمر در گستره اقدامات این نهاد، بستر مناسبی را برای برنامه‌ریزی، تجهیز و توسعه فعالیت‌های دفاتر بسیج اساتید فراهم آورده و امکان گسترش فرهنگ بسیجی و اشاعه دیدگاه‌های دلسوزانه و متعهدانه بسیج اساتید را از طریق استادان و دست‌اندرکاران عرصه علم و آموزش میسر نمود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به مثابه یکی از فرهیخته‌ترین نهادهای علمی، فرهنگی در ایران، برآیندی از تعهد و اخلاص فرهنگ بسیج و دانش و تخصص اساتید برجسته و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور است.

این سازمان که سابقه فعالیت آن را باید در دوران دفاع مقدس جست‌وجو نمود، در آغاز به صورت تشکل‌های خود جوش و به همت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و اساتید متعهد و دوراندیش در سراسر کشور قدم به عرصه ظهور نهاد.

بسیج اساتید در بدو ظهور فعالیت خود را به طور مشترک با بسیج دانشجویی از طریق تشکیل هسته‌های خودجوش پی گرفت و در سال ۱۳۷۷ به دنبال برگزاری همایش بزرگداشت استاد شهید مصطفی چمران در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان نهادهای فعال و ثمربخش، فعالیت‌های جدی خود را رسماً آغاز کرد.

بازتاب فعالیت‌های بسیج اساتید در مراکزی چون دانشگاه علم و صنعت تهران و بویژه برگزاری همایش فوق‌الذکر در دانشگاه فردوسی مشهد، از چنان وسعت و بازدهی برخوردار بود که به زودی شرایط توسعه و ارتقای این نهاد ثمربخش را فراهم آورده و به لزوم تشکیل و فعالیت سازمان بسیج اساتید صحه نهاد. مهم‌ترین انگیزه برای ایجاد تحولات سازنده و گسترش فعالیت‌های بسیج اساتید، پیام امیدبخش رهبر معظم انقلاب اسلامی در تأیید فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور بود که متعاقب ارسال گزارش‌های مربوط به همایش بزرگداشت شهید چمران به دفتر مقام معظم رهبری از سوی رهبر فرزانه انقلاب عنوان گردید: «از تلاش با ارزش شما در ایجاد و تشکیل بسیج استادان خرسند و متشکرم. ان‌شاء الله موفق و مؤید باشید؛ امید است در تحقق رسالت بزرگ امروز دانشگاهیان، سهم وافری داشته باشید. توفیق شما را از خداوند خواستارم.»

حمایت معنوی رهبر معظم انقلاب از فعالیت بسیج اساتید دانشگاه فردوسی، موجب امید و انگیزش دیگر مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه علم و صنعت تهران شده و سبب شد تا پس از ارسال گزارش فعالیت‌های خود و کسب فیض از رهنمودهای ثمربخش رهبر انقلاب، باب جریان شناسی و دین شناسی، تأییدات رهبری را به مطلعی برای گسترش فعالیت‌های خویش بدل کنند.

در سال ۱۳۷۸ به موجب تهیه آئین‌نامه مربوطه از انسجام بیشتری برخوردار شد و به تدریج در طول جلسات متعدد کارشناسی، اساسنامه‌ای درخور، توسط اساتید تدوین گردید. (سرانجام تلاش‌ها و پیگیری‌های اساتید بسیجی موجب شد تا نیروی مقاومت بسیج طی ابلاغیه‌ای بسیج اساتید را به عنوان رده‌ای مستقل معرفی نموده و جهت حمایت بیشتر، سازمان بسیج اساتید را رسماً از بسیج دانشجویی مستقل نماید.)

در پی ادامه پیگیری‌های اساتید بسیجی در دانشگاه‌ها برای ارتقای جایگاه بسیج اساتید؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۷/‏۰۹/‏۱۳۸۰‬ آئین‌نامه تشکیل بسیج اساتید را به تصویب رسانده و در دی ماه همان سال توسط ریاست محترم جمهوری، به وزارتخانه مربوطه ابلاغ گردید.

فعالیت بسیج اساتید و تحولات پر خیر و ثمر در گستره اقدامات این نهاد، بستر مناسبی را برای برنامه‌ریزی، تجهیز و توسعه فعالیت‌های دفاتر بسیج اساتید فراهم آورده و امکان گسترش فرهنگ بسیجی و اشاعه دیدگاه‌های دلسوزانه و متعهدانه بسیج اساتید را از طریق استادان و دست‌اندرکاران عرصه علم و آموزش میسر نمود. بدین ترتیب اقدامات شایسته بسیج اساتید در ابعاد مختلف فرهنگی و پژوهشی به سمت بسط و توسعه پیش رفته و طی سال‌های خدمت، افتخارات عدیده‌ای را نصیب اساتید بسیجی در تمام مراکز استان‌ها و اغلب دانشگاه‌های کشور نموده است.

به بهانه گرامیداشت هفته بسیج و برای بررسی اهداف و خدمات سازمان بسیج اساتید با «محمد باقری» رئیس بسیج اساتید استان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

نقش بسیج اساتید در پیشرفت علمی کشور چیست؟

با همت اساتید بسیجی دانشگاه اصفهان و فردوسی مشهد و همچنین تدبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در ابتدای دهه ۸۰، مجموعه سازمان بسیج اساتید تشکیل شد. طبق دستور رهبر انقلاب و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر بسیج اساتید در کلیه دانشگاه‌ها معین شد و اکنون در بیش از ۸۵ درصد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان، کانون بسیج اساتید تشکیل شده و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر از اساتید استان در این مجموعه حضور دارند و ظرفیتی علمی را در سطح استان به وجود آورده‌اند.

رویکردهای اصلی بسیج اساتید نسبت دانشگاه‌ها در چهار عرصه خلاصه می‌شود؛ در ابتدا فعالیت‌های علمی دانشگاه‌ها است. رویکرد بعدی نگاه پژوهش محوری بوده و سومین رویکرد افزایش ظرفیت فعالیت‌های معنوی و ایمانی اساتید و دانشجویان است و در آخر، رویکرد قالب کردن روحیه مجاهدت بر فعالیت‌ها است.

اساتید به عنوان رکن اصلی دانشگاه‌ها نقش به سزایی را در عرصه تعلیم و تربیت دانشجویان بر عهده دارند؛ بر همین اساس اساتید از جایگاه بسیار مهم و استراتژیکی برخوردارند. حضور مجموعه بسیج اساتید به منظور تبیین نقش اساتید بوده تا هدف امامین انقلاب که تشکیل دانشگاه‌های در تراز اسلامی است را محقق کند.

اساتید می‌توانند مسیر زندگی و آینده دانشجویان را تغییر دهند؛ بنابراین بهتر است که مسیر آینده دانشجویان را بر مبنای دانشگاه تراز اسلامی سوق دهند. لازم است اساتید بسیج ضمن دغدغه تدریس، بر اساس چهار رویکرد اصلی بسیج اساتید عمل کنند. یکی از مهمترین وظایف اساتید بصیرت افزایی دانشجویان است؛ زیرا دانشجو باید فضای پیرامون خود را به موقع تشخیص دهد.

محوریت فعالیت‌های بسیج اساتید حرکت در راه اعتلای انقلاب اسلامی با نگاه علمی است؛ در این راستا بسیج اساتید همواره سعی کرده با به‌کارگیری برخی ظرفیت‌ها علمی در راستای جلوگیری از بحران‌ها و معضلات ایفای نقش کند.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با نخبگان، هرگونه تشویق آنها به خروج از کشور را خیانت تلقی کردند. بسیج اساتید چه نقشی را در راستای حمایت از نخبگان ایفا کرده است؟

متأسفانه در حال حاضر اساتیدی در دانشگاه‌ها وجود دارند که به صورت ویژه به ایجاد یاس و ناامیدی در دانشجویان می‌پردازند و سعی می‌کنند فکر مسموم خود را به دانشجویان انتقال دهند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی مسیر فکری اساتید را تغیر داد؛ زیرا این بیانیه ظرفیت گذشته را با نگاه امید آفرینی به آینده تعریف کرد و امروز به سندی ویژه برای دانشگاهیان تبدیل شده است؛ زیرا مقام معظم رهبری در این بیانیه نقش آینده کشور را ترسیم کردند و بر همین اساس وظیفه اساتید بسیجی این است که ظرفیت‌های این بیانیه را برای دانشجویان بیان کنند.

وظیفه اساتید بسیجی حمایت و تقویت از ایده‌های دانشجویان بوده و در نهایت ضرورت دارد ایده‌های پرورش یافته دانشجویان را به مراجع و صنایع ارجاع دهند. خوشبختانه این ظرفیت در بیشتر دانشگاه‌های استان وجود دارد.

وظیفه بسیج اساتید حمایت از نخبگان بوده و برنامه‌ای را با عنوان اردوهای راهیان علم و فناوری ایجاد کرده تا اساتید شهرستان‌ها را با نیازهای صنایع استان آشنا کند؛ همین موضوع باعث می‌شود که اساتید تعاملی بین دانشجویان و صنایع برقرار کنند.

وظیفه بعدی سازمان بسیج اساتید جهاد تبیینی است؛ در این راستا این سازمان در اصفهان فعالیت‌های مهمی را انجام داده است؛ مهمترین دغدغه یک استاد بسیجی رسیدن به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی است؛ زیرا دانشگاه‌های در این تراز، دانشگاهی مسئله محور و تمدن گرا است.

مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که اساتید، فرماندهان و دانشجویان افسران جنگ نرم هستند؛ در این راستا می‌توان فهمید که رهبر انقلاب به اساتید همچون فرماندهان جنگ نگاه می‌کنند و قطعاً دانشگاهی با تراز اسلامی به خوبی می‌تواند جریان جنگ نرم را فرماندهی کند. وظیفه استاد بسیجی این است که مانع از خارج شدن دانشجویان از مسیر شود و بر همین اساس لازم است اساتید بسیجی در راستای پژوهش‌های نافع گام بردارند.

بسیج اساتید چه نقشی در افزایش ولایت پذیری دانشجویان ایفا خواهد کرد؟

اساتید همواره در تمامی برحه‌های تاریخی انقلاب اسلامی حاضر شدند و در این راه جان خود را فدای جهاد علمی کردند. وظیفه اساتید بسیجی این است که برای دانشجویان تبیین کنند در صورتی که ولایتمداری وجود داشته باشد می‌توانیم به قله‌های رفیع دست یابیم. بسیج اساتید به دنبال حاکم کردن روحیه جهادی و انقلابی بر دانشجویان است؛ زیرا این روحیه به تبیین ولایت و پذیرش آن کمک می‌کند؛ همچنین این سازمان به دنبال حفظ انسجام و حضور در عرصه‌های مورد نیاز است.

توجه ویژه به زنجیر علم و فناوری، نزدیکی بین حوزه و دانشگاه و تجاری سازی علم از جمله مؤلفه‌های اصلی اهداف اساتید بسیجی است. برای این اهداف ساختارهایی در سازمان بسیج اساتید تعریف شده است که بن‌بست‌شکنی یکی از وظایف اصلی استادهای بسیجی است. یک استاد بسیجی باید مرجع علمی، اخلاقی و معنوی باشد و خوشبختانه این ظرفیت‌ها در اساتید بسیجی وجود دارد.

بسیج اساتید برای مقابله بحران شیوع بیماری کرونا چه نقشی را ایفا کرد؟

کرونا اتفاق نا خواسته‌ای برای جامعه بود و در این راستا اساتید بسیجی در فضای علمی سعی کردند با تشکیل کارگروه‌های مختلف در چهار بعد بهداشتی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی و بیوتروریسم، ابعاد مختلف بیماری کرونا را بررسی کرده و در این راستا نشست‌های بسیار موفقی در برای بررسی ابعاد کرونا برگزار کردند. از طرف دیگر بسیاری از اساتید در زمینه‌های ضدعفونی معابر و واکسیناسیون فعلاً شدند و راهگشا بودند؛ همچنین یکی از اساتید بسیجی توانست به داروی کرونا دست باید.

کد خبر 538013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.