نقش کلیدی سازه‌های آبخیزداری در مهار سیلاب

نقش سازه‌های آبخیزداری در مهار و کنترل سیلاب بسیار مهم است.

به گزارش ایمنا، محمدرسول رجبی اظهار کرد: نقش سازه‌های آبخیزداری در مهار و کنترل سیلاب بسیار مهم و با اهمیت است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌های فرماندار چالوس به ویژه در زمان سیلاب اخیر در این شهرستان افزود: وجود سازه‌های آبخیزداری تأثیر مثبتی در مناطق پایین دست خواهد داشت و نقش مهمی در ذخیره نزولات جوی و جلوگیری از جاری شدن سیل و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌ها و مناطق شهری دارد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: اقدامات مؤثر انجام شده در سرشاخه‌ها باعث کنترل رسوبات حاصله و خاک‌های فرسایش یافته می‌شود و این عملیات باعث کاهش قدرت تخریبی سیل و آسیب خاص به این سازه‌ها می‌شود.

وی افزود: بیش از ۶۴۴ مورد عملیات مکانیکی شامل بندهای سنگی ملاتی و گابیونی و دیوار سنگی و ۱۰ بند مشبک سرشاخه گیر مشبک در غرب استان در چند سال اخیر ساخته و به بهره‌برداری رسید.

رجبی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی کشور زمینه‌ای برای حفظ آب و خاک است.

وی گفت: لازم است تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های مسئول در کشور با تقویت اعتبارات حوزه آبخیزداری، آن نوعی سرمایه گذاری پایدار بدانند و برای افزایش بودجه این حوزه اقدام کنند.

سیدرسول حسینی، فرماندار شهرستان چالوس ضمن تشکر از سفر مدیرکل دفتر آبخیزداری و کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها به چالوس، گفت: خوشبختانه منابع طبیعی و آبخیزداری غرب استان طی دو سال گذشته اقدامات مفید و چشمگیری در حوزه آبخیز این شهرستان در اجرای عملیات‌های آبخیزداری شامل: احداث بندهای سنگی ملاتی، گابیونی و سازه‌های خشکه چین انجام داده که جای قدردانی دارد.

وی افزود: برای مهار سیلاب و جلوگیری از وقوع حوادثی، چون تخریب جاده چالوس، نیاز به اجرای سازه‌های آبخیزداری در این حوزه داریم که به زودی شاهد اجرای پروژه آبخیزداری منابع طبیعی در این حوزه خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 537756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.