۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
آیا زمین تخت است؟

در حالی که اشخاصی مانند ایلان ماسک، برای اعزام فضانوردان به مریخ طی چند سال آینده تلاش می‌کنند، ظاهراً افرادی هنوز به کروی بودن زمین باور ندارند. وجود نظریه زمین تخت، بسیار دلسرد کننده است، ولی این نظریه با تفکری انتقادی و دلایل علمی و منطقی رد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که فاطمه فخرایی‌فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان در رابطه با "نظریه زمین تخت" در اختیار این رسانه قرار داده است:

"ما در زمانه عجیبی زندگی می‌کنیم. در حالی که اشخاصی مانند ایلان ماسک، برای اعزام فضانوردان به مریخ در چند سال آینده، تلاش می‌کنند، ظاهراً افرادی هنوز کروی بودن زمین را باور ندارند. وجود نظریه زمین تخت بسیار دلسرد کننده است، ولی این نظریه با تفکری انتقادی و دلایل علمی و منطقی رد خواهد شد.

دلایل مختلفی که اثبات می‌کند زمین گرد است، عبارتند از:

مشاهده ماه گرفتگی

ماه گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که زمین بین خورشید و ماه قرار گرفته و بر ماهواره طبیعی ما سایه می‌اندازد. اگر در ماه گرفتگی به سایه زمین نگاه کنید، متوجه خمیدگی آن مانند قسمتی از یک دایره می‌شوید. علاوه بر آن سایه زمین بر روی ماه در هر ماه گرفتگی دایره‌ای شکل است و با چرخش زمین تغییر نمی‌کند. تنها حجمی که هر بار یک سایه کاملاً دایره‌ای ایجاد می‌کند، صرف نظر از جهت آن یک کره است.

ممکن است کسی استدلال کند که یک صفحه تخت نیز می‌تواند سایه گرد ایجاد کند. بله؛ می‌تواند، اما فقط در یک زاویه خاص و هنگامی که بر تابش خورشید عمود شود، اما در این مورد، خورشید باید در زیر صفحه مسطح قرار گیرد؛ که زمین تخت گرایان ادعا می‌کنند خورشید همیشه بر فراز زمین معلق است و مانند نورافکن می‌درخشد.

نحوه تماشای کشتی در افق

اگر یک دوربین دو چشم بگیرید، به ساحل دریا بروید و حرکت کشتی را تماشا کنید. ابتدا بدنه کشتی ناپدید می‌شود و آخرین بخشی که در افق فرو می‌رود بالای دکل کشتی است که این جریان به دلیل انحنای زمین رخ می‌دهد. حال اگر زمین تخت بود کشتی باید همیشه به طور کامل مشاهده و تنها کوچک‌تر می‌شد.

مشاهده صورت‌های فلکی

اگر به آسمان نگاه کرده و چند صورت فلکی پیدا کنید، هنگامی که از اشخاصی در نیم‌کره دیگر زمین در رابطه با صورت‌های فلکی که رؤیت می‌کنند، بپرسید، خواهید آموخت که صورت‌های فلکی تنها در یکی از نیمکره‌های زمین قابل مشاهده است. به عنوان مثال: الگوی ستاره‌ای ملاقه در دب اکبر از استرالیا قابل مشاهده نیست و صورت فلکی صلیب جنوبی نیز از ایران قابل مشاهده نیست. در نتیجه تمامی ۸۸ صورت فلکی برای کل ساکنین زمین قابل رصد نیستند زیرا انحنای زمین برخی صورت‌های فلکی را از دید ما پنهان می‌کند. اگر زمین یک دیسک مسطح بود تمام صورت‌های فلکی از هر منطقه زمین قابل مشاهده بود.

تفاوت زمان در مناطق مختلف

چرا نیویورک ۱۲ ساعت با پکن اختلاف زمان دارد؟ نکته این است که هنگام روشن شدن نیویورک توسط خورشید، آن سوی کره زمین و مکان قرارگیری پکن کاملاً تاریک است. این موضوع به دلیل اینکه زمین کروی است و حول محور خود می‌چرخد پدید می‌آید.

زمین تخت گرایان معتقدند که مناطق زمانی نیز با مدل آنها امکان پذیر است زیرا خورشید بیشتر مانند یک نورافکن می‌درخشد و نور را فقط از یک مکان خاص ساطع می‌کند. با این حال، در این مدل باید بتوانیم خورشید را همیشه در آسمان ببینیم، حتی اگر نور آن مستقیماً به ما نرسد. در حقیقت، ما خورشید را در شب نمی‌بینیم، بنابراین این مدل بدیهی نادرست است.

تغییر اندازه سایه‌ها

برای این آزمایش، شما به یک نفر احتیاج دارید که حداقل چند کیلومتر دورتر از شما زندگی کند. در یک روز آفتابی، هر دوی شما باید چوب‌های یکسانی را برداشته، آنها را در یک زمان به صورت عمود بر سطح زمین فرو کرده و طول سایه را اندازه بگیرید. خواهید فهمید که سایه‌ها طول‌های متفاوتی دارند. این اتفاق نیز به دلیل خمیدگی زمین رخ می‌دهد. از آنجا که چوب‌ها به اندازه کافی از هم فاصله دارند، نور خورشید در زوایای مختلف به آنها برخورد می‌کند. مفهوم "خورشید در کانون توجه" طرفداران زمین تخت، نیز می‌تواند این پدیده را توضیح دهد، اما همانطور که پیش‌تر خواندید این امر میسر نیست.

مشاهده شکل سیارات دیگر

واقعیت این است که هیچ سیاره مسطحی در منظومه شمسی وجود ندارد. اگر با تلسکوپ به آسمان نگاه کنید می‌توانید سیاره زهره، مریخ، مشتری یا زحل را مشاهده کنید. این سیارات از نظر ویژگی‌های فیزیکی بسیار متفاوت هستند، اما همه آنها کروی‌اند. چرا زمین باید از نظر فیزیکی با سایر سیارات منظومه شمسی متفاوت باشد؟! این استدلال ممکن است یک شخص متعصب را متقاعد نکند، اما به هر حال ارزش فکر کردن دارد.

در آخر باید بگوییم: به تصاویر زمین که در فضا گرفته شده نگاه کنید. از زمان پرتاب اسپوتنیک یک در سال ۱۹۵۷ دانشمندان، کاوشگران و ماهواره‌های بی‌شماری به فضا پرتاب شده‌اند که ایستگاه فضایی بین‌المللی از جمله آن‌ها است و فضانوردان دائماً در حال انجام ماموریت هستند؛ در نتیجه هزاران عکس شگفت‌انگیز با کیفیت بالا از سیاره خود در دسترس داریم که در این تصاویر به وضوح کروی بودن زمین قابل مشاهده است.

کد خبر 537733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 57
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    اگر تخت است چرا از هر نقطه شروع کنیم به صورت افقی پیش بریم دوباره به همون نقطه میرسیم. واگر کروی است چرا با گذشت میلیون ها سال آب های جاری و زیرزمینی در قطب جنوب انباشته نشده اند وقاره های جنوبی را آب فرا نگرفته است. ودلایل دیگری که هر دو نظریه را به چالش می اندازد