۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
محبوب‌ترین ورزش‌های جهان

فوتبال با بیش از چهار میلیارد هوادار از سراسر دنیا، محبوب‌ترین ورزش کره خاکی به حساب می‌آید و پس از آن، کریکت، هاکی، تنیس و والیبال به ترتیب بیشترین طرفدار را از آن خود کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ورزش‌ها به دلایل مختلف در میان مردم محبوب هستند که از مهم‌ترین علل آن می‌توان به حفظ سلامت جسمی و روانی ورزشکاران اشاره کرد و این در حالی است که برخی از مردم نیز ورزش را تنها وسیله‌ای برای سرگرمی خود تصور می‌کنند و به انجام آن می‌پردازند. نکته بسیار مهمی که در خصوص ورزش وجود دارد این است که مانند موسیقی، حتی بسیاری از مردمی که تقریباً هیچ‌گاه شخصاً فعالیت جسمی انجام نمی‌دهند، مشتاق‌تر از افراد دیگر به تماشای رویدادهای ورزشی می‌پردازند و در طرفداری از یک رشته ورزشی خاص بسیار متعصبانه رفتار می‌کنند. ورزش‌های مختلف از زمان‌های دور تا به امروز هواداران ویژه‌ای را به خود جذب کرده است با این حال، بعضی از آن‌ها نسبت به سایر فعالیت‌های جسمی طرفداران بیشتری را از آن خود کرده است.

فوتبال، چهار میلیارد هوادار

فوتبال که پیدایش آن به قرن نوزدهم و کشور انگلستان باز می‌گردد، محبوب‌ترین ورزش جهان در میان ساکنان کره خاکی به شمار می‌رود که بیش از چهار میلیارد نفر هوادار را از آن خود کرده است. البته مورخان استدلال کرده‌اند که مردم حدود دو هزار سال پیش نیز ورزش‌هایی شبیه به فوتبال امروزی به ویژه در کشور چین انجام می‌دادند اما فوتبال امروزی با قوانین ثابت خود، ریشه در کشور انگلستان و قرن نوزدهم دارد. شاید مهم‌ترین علت محبوبیت فوتبال در میان مردم جهان این باشد که انجام آن به تجهیزات ویژه‌ای نیاز ندارد و ورزشکاران تنها با یک توپ و پاهایی سالم می‌توانند در فضاهای مختلف فوتبال کنند. از سوی دیگر، تمام مردم، خواه غنی یا فقیر در هر نقطه از دنیا یا هر فضایی از یک شهر، می‌توانند خود را تنها با یک توپ برای انجام یک مسابقه دوستانه فوتبال سرگرم کنند. امروزه فوتبال در سراسر جهان محبوب بوده با این حال در اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا از محبوبیت بیشتری میان مردم برخوردار شده است ضمن اینکه در میان مردم ایران نیز نسبت به سایر رشته‌های ورزشی، بیشترین محبوبیت را دارد.

کریکت، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون طرفدار

ورزش کریکت که در میان مردم بریتانیا و مستعمره‌های پیشین آن به ویژه هندوستان، پاکستان و استرالیا بیشترین محبوبیت را دارد، امروزه بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از مردم جهان را دست کم به تماشای رویدادهای خود جذب کرده است. در این مسابقه، دو تیم شرکت می‌کنند که تمام اعضای آن برای ضربه زدن به توپ کوچکی با چوگانی در دست در زمینی بسیار پهناور رقابت می‌کنند.

هاکی، دو میلیارد هوادار

هاکی، خواه روی چمن باشد یا یخ از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان به شمار می‌رود که امروزه بیش از دو میلیارد نفر از مردم را در جمع هواداران خود جای داده است. البته این ورزش پرطرفدار در اروپا، آفریقا، آسیا و استرالیا بیش از سایر نقاط دنیا بازی می‌شود و این در حالی است که طرفداران نوع روی یخ آن در کانادا، ایالات متحده آمریکا و اروپای شمالی بیشتر از سایر نقاط دنیا به چشم می‌خورند. در این ورزش نیز دو تیم که اعضای آن هر یک چوگانی مخصوص در دست دارد، برای قرار دادن توپی کوچک در دروازه تیم حریف با یکدیگر رقابت می‌کنند. از مهم‌ترین تفاوت‌های بین هاکی روی یخ و چمن می‌توان به تعداد بازیکنان دو رویداد اشاره کرد به طوری که در هاکی روی چمن هر تیم از ۱۱ نفر و در نوع یخی آن از ۶ نفر تشکیل شده است. نوع کفش بازیکنان دو ورزش نیز با یکدیگر متفاوت بوده ضمن اینکه زمین بازی هاکی روی چمن به مراتب بزرگ‌تر از نوع آن در هاکی روی یخ است.

تنیس، یک میلیارد هوادار

مورخان، پیدایش ورزش تنیس را به قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی و به فرانسه نسبت داده‌اند حال آنکه قانون‌گذاری این ورزش به سال ۱۸۷۲ میلادی و توسط فردی نظامی به نام هاری جم در شهر لمینگتن انگلستان باز می‌گردد. امروزه تنیس یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان به شمار می‌رود که بیش از یک میلیارد هوادار را به خود جذب کرده است. در بازی تنیس، فرد آغازگر باید به گونه‌ای به توپ ضربه بزند که توپ در بخش خودی و رقیب به زمین برخورد کند اما در مراحل بعدی، تماس توپ تنها در زمین رقیب مجاز است.

والیبال، ۹۰۰ میلیون طرفدار

والیبال که در کشور ایران نیز محبوبیت زیادی در میان مردم دارد، بیش از ۹۰۰ میلیون طرفدار از سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. در این ورزش پر تحرک، دو تیم در مقابل یکدیگر برای پرتاب توپ به زمین بازی از پشت یک تور به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. تیمی که توپ را در زمین خود دریافت می‌کند باید از برخورد آن به کف زمین خودداری و تلاش کند آن را در زمین حریف فرود آورد. امروزه والیبال ساحلی نیز که روی شن باز می‌شود به محبوبیت زیادی در جهان دست یافته است. اندازه زمین بازی، ترکیب‌بندی تیم‌ها، مقررات بازی، نحوه امتیازدهی و قوانین مربوط به تعویض زمین در حین بازی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین والیبال ساحلی و سالنی است ضمن اینکه تعداد بازیکنان هر یک نیز با هم متفاوت است.

کد خبر 537579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.