اهمیت توجه به اصل رازداری در پژوهش‌

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان گفت: در زمینه علوم رایانه، بخشی از پژوهش‌ها به تحلیل داده و کلان داده‌های مرتبط با افراد مانند تحلیل داده‌های بیمارستان برای پیش‌بینی عوامل ایجاد کننده یک بیماری اختصاص داده می‌شود که توجه به حریم خصوصی در حین استفاده از این داده‌ها حائز اهمیت است.

بهروز شاهقلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به معنی اهمیت رازداری در پژوهش‌ها اظهار کرد: توجه به حریم خصوصی کسانی که در پژوهش پژوهشگر به نحوی مورد بررسی واقع می‌شوند به معنای رازداری در پژوهش است.

وی افزود: این مسئله بیشتر در رشته‌های بالینی مانند پزشکی و انسانی که پژوهشگر برای انجام پژوهش مستقیماً با افراد در تعامل بوده و یا به اطلاعاتی از آن‌ها دسترسی دارد، مطرح است لذا در تصویب پروپوزال پژوهش‌هایی که مشمول این مسئله است به اخذ کد اخلاق تاکید می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان ادامه داد: در زمینه علوم رایانه بخشی از پژوهش‌ها به تحلیل داده و کلان داده‌های مرتبط با افراد مانند تحلیل داده‌های بیمارستان برای پیش‌بینی عوامل ایجاد کننده یک بیماری اختصاص داده می‌شود که توجه به حریم خصوصی در حین استفاده از این داده‌ها حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری توسط محققین رشته کامپیوتر انجام شده است تا راهی برای تضمین حریم خصوصی داده‌ها در هنگامی که نیاز است باشد و آن‌ها را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

این دکترای مهندسی رایانه اضافه کرد: در این تحقیقات روش‌های متعددی ارائه شده است که برخی از آن‌ها گمنام‌سازی داده‌ها قبل از انتشار برای پژوهش و برخی تولید داده‌های مصنوعی مشابه با داده اصلی است، اما فاقد اطلاعات قابل استخراج در زمینه حریم خصوصی با کمک هوش مصنوعی است.

کد خبر 537513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.