اصفهان؛ شهر پیشرو در علم نجوم

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: به جرأت می‌توانم بگویم اصفهان یکی از پرکارترین استان‌های ایران در زمینه نجوم و فضا است و شهرستان‌های مختلفی در این استان رصدخانه‌ها و مراکز نجومی دارد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن بیان اینکه فعالیت‌های نجومی قبل شیوع ویروس کرونا در مراکز نجومی اصفهان صورت می‌گرفت، اظهار کرد: مرکز نجوم ادیب در صدر مراکز نجوم اصفهان است که زیر نظر شهرداری اصفهان مشغول فعالیت است و بعد از آن شرکت‌های خصوصی دیگری مانند آسمان‌سرای سُها و ایرسا در این زمینه فعالیت انجام می‌دهد.

وی افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا، مرکز نجوم ادیب بازدیدهایی برای عموم مردم برنامه‌ریزی می‌کرد که در این برنامه‌ها فعالیت‌های فضایی، رویدادهای تکنولوژی و مسائل مختلف مرتبط با فضا و نجوم را طی یک گردهمایی ماهانه در یک زمان مشخص بررسی و حتی غرفه‌هایی برای آموزش نیز ایجاد می‌شد؛ علاوه بر موضوعات ذکر شده در این برنامه رصد ماه و اجرام آسمانی که در آن لحظه قابل مشاهده بود نیز وجود داشت و مخاطبان می‌توانستند آسمان را رصد کنند.

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه‌داد: این فعالیت‌ها پیش از شیوع بیماری کرونا بسیار خوب بود، ولی با شیوع این ویروس متأسفانه تمام این گردهمایی‌ها و رصدهای عمومی که به‌صورت بسیار گسترده انجام می‌شد به کنار رفت و جای خود را به فعالیت‌های مجازی داد و جلسات بسیاری از طریق اسکای‌روم و اینستاگرام انجام و مباحثی در آن جلسات مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه من در صنعت فضا، سه مجموعه‌ای که در ابتدا نام برده شد جزو مجموعه‌های فعال محسوب می‌شوند و از طریق فضای مجازی و حضوری فعالیت‌هایی داشته‌اند که امیدواریم شرایط امروزه بهتر شده تا شاهد برگزاری کلاس‌های حضوری نیز شویم.

بیات ادامه داد: مخاطبین نجوم و فضا معمولاً این علم را به رصد آسمان می‌شناسند و فکر می‌کنند کسی که اطلاعاتی از علم دارد صرفاً در یک کویر یا فضایی خالی از آلودگی می‌تواند ستارگان، صورت‌های فلکی و اجسام دیگر آسمان را مشاهده کند در صورتی که به این شکل نیست.

بیات متذکر شد: نکته مهمی که وجود دارد این است که علم نجوم بسیار گسترده است و رصد تنها بخشی از آن محسوب می‌شود؛ این علم شامل بخش‌های مختلفی مانند تاریخ نجوم، موارد کیهان شناسی، مباحث اختر فیزیک و سایر شاخه‌ها می‌شود.

وی افزود: به تازگی اختر زیست نیز به مباحث این علم افزوده شده است که حیات انسان در سیارات دیگر یا امکان حیات در کیهان را بررسی می‌کند. فناوری‌های فضایی مانند موشک‌، ماهواره‌، فضاپیما و ایستگاه‌های فضایی نیز بخش دیگر از علم نجوم به حساب می‌آید که تمام کسانی که علاقمند به این موارد هستند معمولاً ابتدا باید از نجوم پایه شروع و سپس به مسائل بعدی برسند.

ظرفیت‌های علمی اصفهان در حوزه نجوم

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها اظهار کرد: با توجه به اینکه علاقمندان به نجوم و فناوری فضایی بیشتر دانش‌آموزان دوره دبیرستان هستند و افراد مراجعه کننده بالای ۲۵ الی ۳۰ تعداد محدودتری دارند؛ دوره دبیرستان اوج این علم محسوب می‌شود و در اصفهان نیز ظرفیت‌های خوبی برای افراد علاقمند وجود دارد.

بیات تصریح‌کرد: همانطور که ذکر شد اصفهان این ظرفیت را دارد و این علم علاقمندان زیادی دارا است، ولی باید در کنار اینکه افراد مراجعه کنند و علاقمندی خود را نشان دهند، مدیریت نیز باید وجود داشته باشد؛ یعنی افراد در کلاس‌های اولیه شناخته و با مدیریت صحیح به علاقه خود پی برده و همان راه را ادامه دهند.

وی متذکر شد: در این کلاس‌ها علاقمندان نباید اطلاعات عمومی را در حد چند کتاب مختلف کسب کنند و به سمت مسائل نجومی هدایت نشوند بلکه مهم این است که افراد علاقه خود را پیداکرده و با مدیریت به آینده خود کمک و با مجموعه خود همکاری خوبی را برقرار کنند.

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توانم بگویم اصفهان یکی از پرکارترین استان‌های ایران در زمینه نجوم و فضا است و شهرستان‌های مختلفی در این استان رصدخانه‌ها و مراکز نجومی دارند که اصلی‌ترین این مراکز، مرکز نجوم ادیب، آسمان‌سرای سها و ایرسا است که البته مجموعه ایرسا بیشتر مختص کودکان است.

کد خبر 537512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.