اصفهان با هیچ استانی تقابل ندارد/ بر جریان پایدار آب در زاینده‌رود تاکید می‌کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم اصفهان در عین مطالبه‌گری حق خود، انتظار نابه‌جایی ندارند و اگر مطالبه‌گری می‌کنند معنای آن دخالت در سهم آب دیگر استان‌ها نیست و امیدوارم برداشت نشود که میان اصفهان و سایر استان‌ها تقابل وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمد نورصالحی در یک برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه شورای دوره ششم از ۱۴ مردادماه فعالیت خود را آغاز و تاکنون ۱۸ جلسه رسمی داشته است، اظهار کرد: شورا در این مدت برنامه شش ماه اول را مرور و برنامه‌ها و پروژه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ بررسی کرده و بودجه‌هایی که نیاز به کسر و درخواست تسهیلات داشت نیز برای تصمیم‌گیری در جلسات شورا مطرح شده است.

وی با بیان اینکه مردم خواستار احقاق حق خود در قبال زاینده‌رود هستند و اعضای شورا نیز چند طرح در این خصوص برای همراهی با آن‌ها داشته‌اند، ادامه داد: ایجاد شهر اصفهان و تمدنی که در کنار این رودخانه همیشه جاری شکل گرفته است، موید اهمیت زاینده‌رود در توسعه این شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در سال‌های اخیر تغییر اقلیم و کمبود بارش‌ها و تخصیص‌های نامناسب و طرح‌های انتقال آب باعث شده است تا جریان دائمی آب در بستر زاینده‌رود به مرور فصلی شده و حتی در سال‌های اخیر این رودخانه به یک رودخانه خشک تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان، محیط زیست و فضای سبز شهر اصفهان از سال‌های دور حقابه‌دار زاینده‌رود بوده‌اند که این موضوع در تاریخ ثبت و در بین مردم دست به دست شده است، ادامه داد: علاوه بر تغییر اقلیم، سوءمدیریت‌ها نیز باعث شده است به مرور میزان تخصیص از میزان آورده رودخانه کمتر شود.

نورصالحی افزود: امروز زاینده‌رود بیش از یک میلیارد متر مکعب تراز منفی تخصیص دارد که بدون در نظر گرفتن کسانی که حقابه دارند، آب شرب پنج میلیون نفر از مردم ایران نیز دچار مشکل شده است و به یاد داریم که در تابستان آب شرب اصفهان با تانک تأمین می‌شد.

وی تاکید کرد: شورا ارگان مستقل برای تقسیم آب نیست اما به عنوان نمایندگان مردم هم برای حقوق حقابه‌داران و هم برای شهر، آب شرب مردم و فضای سبز، مطالبه‌گر خواهد بود زیرا در سال جاری عمده آب‌رسانی به فضای سبز از طریق تانکر انجام شد که نوید اتفاق خوبی نیست.

نورصالحی تصریح کرد: مردم اصفهان در عین مطالبه‌گری حق خود، انتظار نابه‌جایی ندارند و اگر مطالبه‌گری می‌کنند معنای آن دخالت در سهم آب دیگر استان‌ها نیست و امیدوارم برداشت نشود که میان اصفهان و سایر استان‌ها تقابل وجود دارد.

ارسال گزارش تبعات فرونشست اصفهان به مجلس

وی افزود: فرونشست زمین یکی از آسیب‌های خشکی زاینده‌رود و برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی است که باعث نگرانی شده و در سال‌های اخیر در دشت‌های اصفهان با سرعت فزاینده در حال رخ دادن است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تبعات ناشی از فرونشست در آثار تاریخی نیز قابل مشاهده است که یکی از دلایل آن برداشت‌های غیراصولی از سفره‌های آب زیرزمینی بوده و باعث شده است سطح آب به شدت پایین برود.

وی با بیان اینکه کمبود آب، فرونشست زمین و آلودگی هوا مشکلاتی هستند که شرایط زندگی را برای مردم سخت و سخت‌تر کرده است، افزود: با توجه به اینکه دولت حاضر به اعتراض و تجمع کشاورزان و مردم اصفهان واکنش خوب نشان داده است و کمیته برقراری پایداری آب زاینده‌رود تشکیل شده، بهتر است مردم به دولت کمک کنند تا با اجرای قول‌های عملیاتی، جریان پایدار آب برقرار شود.

نورصالحی با بیان اینکه درمان نهایی برای جلوگیری از گسترش فرونشست در اصفهان جاری شدن آب در زاینده‌رود است، ادامه داد: تشکیل کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و صمت می‌تواند راهکار مناسب برای حفظ آثار تاریخی ارائه کند هرچند که دیگر امکان جبران در نقاطی که دچار فرونشست شده، نیست.

وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات و اطلاع‌رسانی خوبی درباره تبعات فرونشست به مسئولان کشوری شده است تا راهکار مناسبی پیدا کنند، افزود: سازمان زمین شناسی، شورا و شهرداری مجموعه گزارش‌هایی در این خصوص آماده و برای مجلس و دولت ارسال کرده‌اند تا به اهمیت و خطرات موضوع پی ببرند.

اگر آب برای کشت پاییزه جاری شود هم پایدار نیست

نورصالحی افزود: نهاد مسئول در زمینه جاری شدن آب زاینده رود، وزارت نیرو و شورای عالی آب کشور است با تجمع و اعتراض کشاورزان و مردم، وزیر نیرو به اصفهان آمد و حرف کشاورزان را شنید و قول و قرارهایی نیز برای احیای زاینده‌رود داد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مطالبه کشاورزان و مردم اصفهان پایداری جریان آب در زاینده رود است گفت: بر پایداری آب در بستر زاینده‌رود تاکید داریم چون بر اساس گزارش‌ها، به علت کاهش بارندگی‌ها، پشت سد زاینده‌رود آب وجود ندارد و اگر آبی با عنوان کشت پاییزه جاری شود هم پایدار نیست.

وی با بیان اینکه بحث آب شرب در اصفهان حیاتی است و تأمین آن برای پنج میلیون نفر به ذخیره اندک سد زاینده‌رود وابسته است، افزود: همزمان با تجمع کشاورزان ۹ نفر از نمایندگان دیگر استان‌ها در مجلس به اصفهان سفر کرده و با مشکلات این شهر روبه‌رو شدند. آن‌ها از آثار تاریخی که دچار فرونشست شده و مناطقی که به خاطر خشکی زاینده رود معیشت مردم را دچار مشکل کرده نیز بازدید داشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز امیدواری کرد: با بازتابی که در سفر تعدادی از نمایندگان مجلس به اصفهان مشاهد شد، نمایندگان سایر شهرستان‌ها نیز از مطالبه مردم این استان برای جاری بودن آب زاینده‌رود به‌صورت پایدار حمایت کنند.

صنایع تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند

نورصالحی با بیان اینکه صنایعی که سال‌های قبل در اطراف اصفهان مستقر شدند اشتغال و فرصت‌های اقتصادی برای کشور ایجاد کرد اما از طرف دیگر برای اصفهان آلودگی هوا به همراه داشته است، افزود: چندی پیش با این تصور که ممکن است صنایع با کمبود گاز به سمت باز کردن پلمپ رفته و از سوخت مازوت استفاده کنند، نگرانی خود را بابت فعالیت صنایع اعلام کردیم خوشبختانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با آلودگی هوا باید از توسعه صنایع جلوگیری شود، اظهار کرد: از آنجایی که جوانان نیاز به اشتغال دارند می‌توان کسب کارهای دانش بنیان و شغل‌هایی که آب بر نبوده و آلودگی ندارد را توسعه داد لذا شورای اسلامی شهر نیز بر این موضوع تاکید دارد تا در عین از دست ندادن زمینه اشتغال، آلودگی هوا نیز گسترش پیدا نکند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری در زمینه حمل و نقل عمومی تلاش کرده است مشکل دودزایی اتوبوس‌ها رفع شود، افزود: از مردم درخواست می‌شود تا آنجا که امکان دارد از وسایل حمل و نقل عمومی برای عبور و مرور استفاده کنند تا فصل سرما و ناپایداری هوا بگذرد و کمتر مشکل آلودگی هوا داشته باشیم.

سعی داریم در فضای سبز به وجود نیاید

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز در اصفهان وجود دارد که مسئولیت آبیاری چهار هزار هکتار آن مستقیماً به عهده شهرداری است، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از چاه‌های مربوط به فضای سبز به علت خشکسالی و جاری نبودن آب زاینده رود خشک شده و شهرداری با خریدن آب از دیگر منابع با تانکر آن را آبیاری می‌کند.

وی افزود: مدیریت شهری در سنوات قبل با سازمان آب و فاضلاب برای دریافت پساب قرارداد بسته و میزان مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز تصفیه مجدد و هرسال خریداری می‌شود. برای سال آینده نیز قرار است از پساب شهر کمک گرفته شود تا نقصانی در فضای سبز به وجود نیامده و شاداب و سرزنده بماند.

نور صالحی با بیان اینکه بودجه سال آینده شهرداری مهمترین برنامه چند ماه آینده شورا است، گفت: اجرای سریع و با تمام توان خط دو مترو، ادامه پروژه رینگ چهارم حفاظتی، توجه به مناطق کم برخوردار، اقتصاد گردشگری و جبران عقب ماندگی‌های این حوزه و تقویت صنایع دستی از دیگر اولویت‌های شورای شهر در سال آینده خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: سالن اجلاس سران در صورت بهره‌برداری کامل و برگزاری رویدادهای بین‌المللی با کمک دولت و وزارت خارجه، می‌تواند زمینه‌ای برای رونق شهر اصفهان باشد.

کد خبر 537490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.