۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
ریگا شهر "زباله صفر" می‌شود

ریگا پایتخت لتونی هفته گذشته اعلام کرد که برای بهبود عملکرد خود در زمینه مدیریت پسماند و کمک به حرکت شهر در جهت اقتصاد دایره‌ای، "شهر زباله صفر" را در پیش گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس دستورالعمل‌های الزام‌آور فعلی اتحادیه اروپا، لتونی باید تا سال ۲۰۳۵ به اهداف مختلفی در بخش مدیریت پسماند دست یابد. از جمله این موارد می‌توان به تفکیک زباله‌های زیستی، افزایش میزان زباله‌های شهری برای استفاده مجدد و بازیافت، ایجاد یک سیستم تفکیک و جمع‌آوری کاغذ، فلز، پلاستیک، شیشه و منسوجات و کاهش زباله‌های شهری دفن شده اشاره کرد.

با در نظر گرفتن اینکه ریگا بیشترین میزان زباله را در منطقه بالتیک تولید می‌کند، پایتخت این کشور بیشترین تأثیر مستقیم را در دستیابی به اهداف فوق دارد.

خوشبختانه، شهرداری‌های اروپایی می‌توانند به برنامه "گواهینامه شهر زباله صفر" متوسل شوند و کاهش زباله را به فرآیندی هدفمند و قابل دستیابی تبدیل کنند؛ این یک استاندارد گواهینامه مستقل و تأیید شده توسط شخص ثالث است که بر اساس روشی طراحی شده تا به شهرداری‌ها کمک کند اهداف ملی و اروپایی مدیریت زباله اتحادیه اروپا را برآورده کنند و حتی از آن‌ها فراتر روند.

فرآیند صدور گواهینامه زباله صفر شامل چهار مرحله است: بیان علاقه شهر کاندید، تعهد، اجرا در مدت دو سال و صدور گواهینامه. بر اساس تعداد امتیازهای کسب شده در گواهینامه، سطح مشخصی از عنوان شهر بدون زباله به شهر تعلق می‌گیرد. پس از صدور گواهینامه، شهر پیشرفت خود را گزارش می‌دهد، برنامه‌ها را به روز می‌کند و برای رسیدگی مجدد درخواست می‌کند.

بسیاری از شهرداری‌ها سیستم‌های مدیریت پسماند خود را از طریق این برنامه به طور قابل توجهی بهبود بخشیده‌اند. اهداف روشن و راه دستیابی به آن‌ها، کمک کارشناسان مجرب در حل مشکلات و فرصت یادگیری از دیگران به ریگا کمک می‌کند تا به شهری تبدیل شود که در آن سرنوشت اقلام غیر ضروری به دفن‌گاه‌های زباله مختوم نشود.

ریگا شهر "زباله صفر" می‌شود

کد خبر 537425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.