انتشار نمایشنامه‌های برگزیده «مسابقه تئاتر مردمی ایران»

نمایشنامه‌های برگزیده نخستین دوره «مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی تئاتر مردمی ایران» از سوی نشر مهر نوروز منتشر می‌شوند.

به گزارش ایمنا، نخستین دوره مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی «تئاتر مردمی ایران» چندی پیش برگزار شد و قرار است نمایشنامه‌های برگزیده این مسابقه از سوی نشر «مهر نوروز» منتشر شوند. علیرضا کوشک جلالی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که مقیم آلمان است این جایزه را بنیان گذاشته و خودش دبیری آن را بر عهده دارد.

ماجرای راه‌اندازی این جایزه از این قرار است که کوشک جلالی در سال ۱۹۹۹ «جایزه نمایش‌نامه‌نویسی مردمی آلمان» را برای نگارش نمایشنامه «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت»، دریافت کرد. او بعد از دریافت این جایزه مصمم شد، بنیاد چنین جایزه‌ای را نیز در ایران پایه‌ریزی کند و حالا این مسابقه را راه‌اندازی کرده، مسابقه‌ای که تلاشی است در راستای آشتی دادن مردم عادی با تئاتر فرهیخته، متعهد و پیشرو.

گفته می‌شود «تئاتر مردمی» ستون فقرات تئاتر اروپا است چرا که می‌تواند با اقشار مختلف از پایگاه‌های فکری و فرهنگی متفاوت ارتباط برقرار کند. نه آن‌چنان روشن‌فکرانه است که تنها عده‌ی اندکی از مخاطبان آن‌را درک کرده و نه هم‌چون تئاترهای بولوار، هدفش فقط سرگرم کردن یا خنداندن صرف است. آثار سوفوکل، اوریپید، شکسپیر، مولیر، برشت، چخوف، نیل سایمون، یاسمینا رضا و … به عنوان نمونه‌های این نوع از نمایش‌نامه شناخته می‌شود همچنانکه در سینما نیز فیلم‌های چارلی چاپلین نمونه‌ی بارز این نوع آثار هنری است.

هیأت داوران این جایزه مجید گیاهچی، محمد عارف، امید طاهری، شهرام گیل آبادی، منوچهر اکبرلو و لیلی رشیدی هستند. بر این اساس، هیأت داوران، با تقدیر از نمایشنامه‌های «قرنطینه» نوشته شیرین بدرلو، «گیلان تاج» نوشته ابوذر آستانی، «ونتیلاتور» نوشته سروش میدانکی، هیأت داوران پنج نمایشنامه را، بدون اولویت و به ترتیب حروف الفبا به عنوان برگزیدگان این جایزه معرفی کرد که اسامی آنها به شرح زیر است:

«تابستان خود را چگونه گذراندید» نوشته مهسا حمیدی

«خوش‌شانس‌ترین بدشانس» نوشته رضا آزاد دریایی

«کرونا با طعم توت فرنگی» نوشته هومن جلالی

«مغاک» نوشته جلیل امیری

«نجاری که در کمد عطسه کرد» نوشته حسین پورستار

مراسم اختتامیه به میزبانی عمارت نوفل لوشاتو و بخش ویژه رادیو نوفل، روز ۳۱ اردیبهشت با حضور حسین پاکدل، علیرضا کوشک جلالی، منوچهر اکبرلو، امید طاهری، بهنام زنگی و کامران فریدی به صورت آنلاین برگزار شد اما اسامی برگزیدگان این جایزه به طور رسمی در رسانه‌ها اعلام نشد. شرایط پیش‌آمده‌ی ناشی از اپیدمی و انتشار ویروس کرونا، مانع از برگزاری اختتامیه نخستین دوره مسابقه در وقت مقرر و به تبع آن عدم جذب اسپانسر شد اما به نویسندگان برتر، علاوه بر جایزه نقدی و بسته‌ی کتاب از سوی نشر مهر نوروز اهدا شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 537339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.