چرا بخاری خودرو باد سرد می‌زند؟

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: گرفتگی رادیاتور بخاری و شیلنگ‌ها می‌تواند منجربه سرد شدن دمای بخاری شود به این صورت که دمای آب به درستی افزایش می‌یابد، دریچه‌ها مشکلی ندارد، ولی باد بخاری سرد است که برای رفع این عیب باید رادیاتور بخاری شست‌وشو یا تعویض گردد.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به اینکه کارکرد صحیح بخاری خودرو امری مهم است، اظهار کرد: وجود بخاری خودرو به عنوان وسیله‌ای گرمایشی داخل کابین در فصول سرد سال برای راننده و سرنشینان امری بسیار مهم است.

وی کارکرد بخاری خودرو را اینگونه شرح‌داد: هنگامی که مایع خنک کننده یا همان آب داخل موتور گرمای حاصل از احتراق را جذب کرده و گرم می‌شود با گردش آب گرم در رادیاتور بخاری خودرو که زیر داشبورد و داخل کابین قرار دارد، گرما تولید و توسط یک فن دمنده به صورت هوای گرم به داخل کابین هدایت می‌شود.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: درواقع برای تأمین هوای گرم داخل کابین باید در ابتدا دمای موتور به اندازه کافی افزایش یابد و حرارت تولید کند تا در نهایت بتواند منجر به گرم شدن بخاری خودرو شود.

دلایل گرم نکردن بخاری خودرو

وی اظهار کرد: هنگامی که فن بخاری کار نکند می‌تواند مشکل از فیوز موتور بخاری، خرابی موتور بخاری یا خرابی کلید بخاری باشد؛ در برخی خودروها مانند پژو و سمند موتور بخاری خاموش نمی‌شود و یکسره کار می‌کند که دلیل این اتفاق نیز خرابی مدول بخاری است که خود عاملی برای درست کار نکردن بخاری محسوب می‌شود.

ناظمی تنظیم نبودن دریچه بخاری را از دیگر دلایل تولید نشدن باد گرم دانست و اضافه کرد: هنگامی که بخاری باد سرد تولید کرد اولین موردی که باید چک شود دمای آب موتور است که باید به اندازه کافی گرم شود.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل گرم نشدن دمای آب موتور خرابی ترموستات است؛ یکی از عیب‌یابی‌های سنتی ترموستات به این صورت است که هنگام حرکت، دمای خودرو پایین آمده و آب موتور سرد می‌شود و هنگام توقف مقدار دما افزایش پیدا می‌کند که در این صورت ترموستات در حالت باز گیر کرده است و یا اصلاً داخل موتور وجود ندارد که باید رفع عیب یا تعویض شود.

این کارشناس مکانیک خودرو متذکر شد: ترموستات درجه‌بندی دارد و در فصل‌های سرد سال درجه‌های بالاتر انتخاب می‌شود تا آب داخل موتور به خوبی گرم شود؛ البته در خودروهای انژکتوری فن رادیاتور که مربوط به خنک کاری آب موتور است در دمای ۸۵ الی ۹۰ درجه شروع به کار می‌کند. بهترین حالت دما نیز ۹۰ درجه است.

وی افزود: هنگامی که آب به اندازه کافی گرم نشود، به اصطلاح می‌گویند موتور سرد کار می‌کند که در این صورت آلایندگی نیز به همراه دارد و در واقع حالت خوبی برای موتور محسوب نمی‌شود؛ از دیگر دلایل گرم نکردن بخاری کمبود آب یا مایع خنک‌کاری است.

ناظمی یکی دیگر از دلایل سرد بودن دمای بخاری را اینگونه شرح‌داد: گرفتگی رادیاتور بخاری و شیلنگ‌ها نیز می‌تواند منجر به سرد شدن دمای بخاری شود به این صورت که دمای آب به درستی افزایش می‌یابد، دریچه‌ها مشکلی ندارد، ولی باد بخاری سرد است که برای رفع این عیب باید رادیاتور بخاری شست‌وشو یا تعویض گردد.

وی تصریح کرد: دلیل ایجاد گرفتگی در رادیاتور این است که در اکثر خودروها سطح رادیاتور بخاری از موتور پایین‌تر است و رسوبات و جرم‌های داخل موتور در رادیاتور بخاری رسوب می‌کند که از این مسئله با استفاده از آب رادیاتور و ضد یخ در چهارفصل سال جلوگیری می‌شود و عمر قطعات درگیر با آب نیز افزایش می‌‎یابد.

کد خبر 537265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.