ظرفیت ایجاد پژوهشکده بافت تاریخی در اصفهان را داریم

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: سازمان این ظرفیت را دارد که با کمک اندیشمندان دانشگاه و نخبگان شهر پژوهشکده‌‎ای را تحت عنوان پژوهشکده «بافت تاریخی اصفهان» که حوزه‌ گسترده‌ای را شامل می‌‎شود، شکل دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی ایزد خواستی امروز _دوشنبه یکم آذرماه_ در هفتادمین نشست تخصصی معماری و شهرسازی که با موضوع واکاوی بناهای شاخص معاصر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته و به ویژه دهه‌های اخیر، حساسیت‌هایی که در بین نخبگان نسبت به بافت تاریخی، آثار ارزشمند و بناهای شاخص به وجود آمد، بیشتر منوط به دنبال کردن راهکارهایی برای توانمندی قانونی بود تا جلوی تخریب‌ها به وسیله قوانین گرفته شود و محدودیت‌های قانونی به وجود بیاید.

وی افزود: با تغییر مدیریت‌ها، قوانین دستخوش تغییر می‌شد و بسیاری از این آثار در دوران اخیر از ثبت ملی خارج شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تاکید کرد: اجتماعی سازی و ارتقا دانش محلی ویژه مردمی است که ضمانت‌های آنها بسیار قوی‌تر از ضمانت‌های قانونی است و لذا باید در کنار پیگیری‌های قانونی و در کنار سیاست‌گذاری‌هایی که برای ارث انجام می‌شود، وارد حوزه اجتماعی سازی و پذیرش جامعه نسبت به این آثار نیز شویم.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت پرداختن به مسئله واکاوی بافت‌ها، سازمان این ظرفیت را دارد که با کمک اندیشمندان و نخبگان شهر پژوهشکده‌ای را تحت عنوان پژوهشکده «بافت تاریخی اصفهان» که حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود، شکل دهد.

ایزد خواستی اضافه کرد: شکل‌گیری این پژوهشکده موجب می‌شود تا به یک واکاوی دقیقی دست پیدا کنیم که می‌توان نتایج حاصل از این واکاوی را با حوزه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم تا در این حوزه وارد عرصه فرهنگ سازی نیز شویم.

وی گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، می‌توان در دهه و قرن پیش رو با مطالبه گری اجتماعی، بهترین حفاظت‌ها را از این آثار انجام دهیم و به تدریج وارد چرخه‌های اقتصادی و کارکردی شویم.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم زیرساخت‌های لازم در این زمینه مهیا شود در این راستا از جامعه دانشگاهی نیز دعوت می‌کنیم تا به کمک ما بیایند.

کد خبر 537149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.