نقش زراعت شهری در تضمین امنیت غذایی

طی تعطیلات فدرال آمریکا در دسامبر ۲۰۱۸ و قرنطینه‌های کرونایی ژانویه ۲۰۱۹، بسیاری از کارکنان دولت، مدعی ناتوانی خود برای تامین وعده‌های غذایی اعضا خانواده شدند؛ گزارش‌ها حاکی است که از هر هشت نفر آمریکایی، یک مورد در معرض خطر تغذیه ناکافی قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس آمار ارائه شده، بیش از ۸۰ درصد جمعیت ایالت کالیفرنیای آمریکا در شهرها سکونت دارند و این در حالی است که برای حدود هفت میلیون جمعیت سان‌فرانسیسکو، روزانه حدود سه میلیون تن واردات غذا از فاصله ۵۰۰ تا هزار مایل لازم است تا امنیت غذایی تمام مردم تأمین شود. بدون شک، این حجم از واردات مواد غذایی مستلزم صرف انرژی و منابع مالی زیاد است ضمن اینکه تردد وسایل نقلیه حمل بار نیز مقدار زیادی گازهای آلاینده در هوا منتشر می‌کند. البته طبق گزارش‌ها، همین تلاش‌های بی‌وقفه نیز به طور ۱۰۰ درصد نمی‌تواند نیاز تغذیه‌ای مردم را تأمین کند به طوری که از هر هشت نفر ساکن ایالت، همچنان یک مورد که در شرایط زیر خط فقر به سر می‌برد با کمبود مواد خوراکی در طول روز مواجه می‌شود.

در واقع، کمبود مواد غذایی در ایالت کالیفرنیا به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پایین بودن درآمد مردم در بعضی از مناطق و همچنین دسترسی کمتر ساکنان چنین مناطقی به سوپرمارکت‌ها در مقایسه با وفور این فروشگاه‌ها در مناطق غنی‌نشین اشاره کرد. البته اخیراً بسیاری از نهادهای سراسر ایالات متحده آمریکا کشاورزی را روشی بسیار اثربخش برای تأمین امنیت غذایی مردم فرض کرده و برای گسترش هر چه بیشتر آن کوشیده‌اند. بدون شک، پرورش محصولات کشاورزی در شهرهای آمریکایی نه تنها به تأمین امنیت غذایی در آن‌ها کمک می‌کند، بلکه دسترسی مردم به خوراک تازه و سالم‌تر را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

نقش زراعت شهری در تضمین امنیت غذایی

افزایش گرایش مردم آمریکا به کشاورزی شهری

گزارش‌های متعدد از افزایش بیش از ۳۰ درصد گرایش مردم ایالات متحده آمریکا به کشاورزی شهری خبر داده است. اگرچه چنین پیش‌بینی شده است که کشاورزی شهری بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز روزانه شهرنشینان به مواد غذایی را تأمین کند با این حال، همین نرخ به ظاهر پایین نیز نقش مهمی در به حداقل رساندن فقر غذایی شهری به عهده دارد.

نتیجه یکی از پژوهش‌های انجام شده حاکی است که ۵۱ کشور جهان از فضای شهری کافی برای تأمین تنها ۳۰۰ گرم مواد غذایی به ازای هر فرد در طول روز برخوردار نیست و همین امر، مدیران و فروشندگان را به واردت سبزیجات، گوشت و میوه‌ها از سایر شهرهای اطراف خود سوق داده است. علاوه بر این، برنامه‌ریزان چنین تخمین زده‌اند که کشاورزی شهری برای تأمین سبزیجات مورد نیاز تمام ساکنان به دست کم ۳۰ درصد فضاهای شهرها نیاز دارد که البته این مقدار سازگار با وضعیت نوع طراحی شهری امروزی نیست. بنابراین، فضای کافی برای کشاورزی شهری یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی به شمار می‌رود که مانع از پرورش محصولات خوراکی توسط شهرنشینان آمریکایی در نزدیکی محل سکونت خود می‌شود و این در حالی است که رشد بی‌رویه جمعیت شهرنشینی و به تبع، توسعه‌های شهری نیز این روند را بحرانی‌تر کرده است.

نقش زراعت شهری در تضمین امنیت غذایی

درس‌هایی از کوبا برای کشاورزان شهری اوکلند

اگرچه کشاورزی شهری می‌تواند نقش مهمی در تأمین مواد غذایی شهری ایفا کند با این حال، جوامع ساکن در مناطق فقیرنشین اغلب نسبت به سایرین کمتر از این مزایا بهره‌مند می‌شوند. بسیاری از آسیب‌پذیرترین مردم دسترسی خیلی کمی به زمین‌های کشاورزی و در نتیجه محصولات غذایی دارند و از سوی دیگر، تمایلی به یادگرفتن نحوه پرورش سبزیجات و میوه‌ها در محل سکونت خود نشان نمی‌دهند که همین امر آن‌ها را در مواقع زیادی با کمبود خوراک مواجه می‌کند.

ساکنان شهرهایی نظیر اوکلند در ایالت کالیفرنیا که به برهوت‌های غذا در سراسر کشور شهرت دارد، دست کم باید ۳۰ دقیقه مسیر را آن هم با خودروی شخصی سپری کنند تا به زمین‌های کشاورزی دسترسی داشته باشند. در این میان، فقرا نسبت به سایر مردم شهر به سبزیجات و میوه‌ها دسترسی کمتری نیز دارند و شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که از ۲۰ میلیون تن مواد غذایی تولید شده در سال، در فاصله ۱۰۰ مایلی شهر بخش بسیار کوچکی در دسترس فقرا قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که اوکلند از هزار و ۲۰۰ جریب (معادل حدود چهار میلیون و ۸۵۷ هزار متر مربع) فضای توسعه نیافته برخوردار است که در صورت بهره‌گیری از آن‌ها به عنوان زمین کشاورزی، تأمین نیاز مواد غذایی شهری بین پنج تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. چنانچه مردم اوکلند نیز همانند ساکنان کوبا، کشوری در کارائیب، اصول کشاورزی را آموزش ببینند، آنگاه خواهند توانستند از زمین‌های انبوه اطراف خود بیشترین بهره را برای تأمین خوراک خود و همشهریانشان ببرند و حتی بالکن‌ها و بام‌های منازل خود را نیز برای این منظور مورد استفاده قرار دهند.

نقش زراعت شهری در تضمین امنیت غذایی

در کوبا، بیش از ۳۰۰ هزار مزرعه و باغ شهری وجود دارد که تولید بیش از ۵۰ درصد کل مواد غذایی تازه و سالم را برای ساکنان سراسر کشور به عهده دارد ضمن اینکه دامداری در شهرهای کوبا نیز هر ساله به تولید ۳۹ هزار تن گوشت و ۲۱۶ میلیون تخم‌مرغ منجر می‌شود. بسیاری از کشاورزان شهرهای کوبایی در هر سال به ازای هر متر مربع به طور میانگین ۲۰ کیلوگرم محصولات غذایی تولید می‌کنند که همین امر، نیاز کشور به واردات خوراک از سایر نقاط دنیا را به حداقل رسانده است. بد نیست بدانید که همه کشاورزان کوبا آموزش‌های لازم را برای پرورش محصولات خوراکی دیده‌اند و همین امر منجر به حداکثر تولید سبزیجات، میوه‌ها و گوشت توسط آن‌ها شده است.

چنانچه مردم اوکلند نیز برای پرورش محصولات کشاورزی و حیوانی آموزش‌های لازم را دریافت کنند آنگاه خواهند توانست در هزار و ۲۰۰ جریب زمین خالی موجود در شهر، هر ساله بیش از ۴۰ کیلوگرم سبزیجات تولید کنند.

نقش زراعت شهری در تضمین امنیت غذایی

کد خبر 537055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.