مراکز فرهنگی شهرداری بازوان تحقق محله‌محوری در اصفهان

کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه هفته جاری خود میزبان مدیران مراکز تخصصی و محله‌محور وابسته به شهرداری بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: رویدادهای محله‌محوری که برای روز حماسه و ایثار اصفهان انجام شد، اتفاق ویژه‌ای بود که به دست معاونت‌ها و مراکز فرهنگی شهرداری رقم خورد و این روز نسبت به سال‌های پیش ویژه‌تر گرامی داشته شد که علت آن عنایت خداوند و اهل‌بیت و همت سازمان فرهنگی بود.

وی با بیان اینکه حضور در میان مردم لذت‌بخش بوده و باعث می‌شود نقشه راه شورا را بهتر طرح‌ریزی کنیم، افزود: یکی از تأکیدات شورای ششم تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی بوده و شهردار اصفهان نیز بر همین اساس انتخاب شد لذا در آینده اتفاقات فرهنگی شاخص و بزرگی را خواهیم داشت که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری سردمدار این مسیر خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم اعتلای فرهنگ ایرانی و اسلامی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شهرداری، تصریح کرد: خاستگاه تأسیس سازمان فرهنگی باید ارزیابی و کارکردهای تخصصی آن تبیین شود تا به سبب آن نقاط قوت را ادامه دهیم و تعارضات شناسایی شود؛ این سازمان از لحاظ وضعیت ساختاری فرایندی نیاز به بررسی موشکافانه دارد.

وی ناکارآمدی، کم‌اثر بودن و روزمرگی را آفت نیروهای فرهنگی دانست و تاکید کرد: باید توجه بیشتری به کارکنان شده و در این خصوص بی‌عدالتی رخ ندهد همچنین باید نظام ارزشیابی و رصد برای سازمان فعال‌تر شود.

مهروی‌پور با تاکید بر اینکه شورای ششم در صدد توجه ویژه به محلات به‌خصوص در مناطق کم‌برخوردار است، گفت: دشمن از هر راهی برای تهاجم فرهنگی استفاده می‌کند و اگر قرار است جامعه و تمدن اسلامی شکل گیرد، باید از طریق جریان‌های سخت و نرم ارزش‌های اسلامی را در شهر جاری کرد.

وی گفت: شورای ششم با رویکرد شهر دوستدار خانواده به مسائل سالمندان، زنان و کودکان می‌پردازد و به تدریج با این رویکرد در مناطق شهر اتفاقات مهمی را رقم خواهیم زد.

برنامه اصفهان ۱۴۰۵ فاقد رویکرد اسلامی است

رسول میرباقری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: دغدغه فرهنگی باید همراه با رویکرد اسلامی باشد که در این راستا یکی از ضعف‌های برنامه ۱۴۰۵ فقدان نگاه اسلامی در برنامه‌نویسی است.

وی افزود: باید برنامه‌ای که برای شهر شهیدان نوشته می‌شود، با برنامه شهرهای غربی تفاوت داشته باشد و اگر توانستیم از فرهنگ اهل‌بیت در فرهنگسراها استفاده کرده و فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج دهیم، اقدام مطلوبی است.

میرباقری ادامه داد: پیگیر امور عمرانی فرهنگسراها خواهیم شد، اما سازمان فرهنگی نیز باید نماینده‌ای در این زمینه به شورا معرفی کند؛ همچنین نیاز است ارزیابی و نمره‌دهی مراکز فرهنگی دنبال شود تا با ایجاد انگیزه در آن‌ها پویایی لازم در اجرای برنامه‌های فرهنگی ایجاد شود.

ارتباط مجریان فرهنگی با شورا تقویت شود

فرزانه کلاهدوزان، دیگر عضو شورا نیز تصریح کرد: نبود ارتباط میان سیاست‌گذاران و مجریان فرهنگی آزاردهنده است بنابراین برای رفع این موضوع و ارائه راه‌حل برون‌رفت از مشکلات، باید رویکرد موردنیاز را از دل سازمان فرهنگی شهرداری گرفت.

وی تاکید کرد: برای رفع یک مسئله ابتدا باید اقدام به شناخت آن کنیم البته در مسیر این شناخت، هرکس از دیدگاهی که دارد به آن نگاه می‌کند، اما در مجموع ارتباط نزدیک باعث می‌شود مسائل راحت‌تر به سرانجام برسد لذا درخواست می‌کنم هر معضلی که در مراکز فرهنگی وجود دارد به شورای شهر منتقل شود.

رسانه شهرداری در اختیار فعالیت‌های مردم‌محور باشد

همچنین علی صالحی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه گفت: حداقل کار فرهنگی هم‌اندیشی است و اگر محقق نشود، نمی‌توان مطالبات مردم را پیگیری کرد بنابراین سعی می‌کنیم وظیفه نظارتی شورا را احیا کرده و در سیاستگذاری‌ها از ایده مراکز فرهنگی استفاده کنیم.

وی افزود: شورای شهر معتقد است که سیاستگذاری‌ها در خلأ رخ نمی‌دهد بلکه دو بال سیاستگذاری و اجرا باید باهم پیش برود تا دغدغه‌های حوزه اجرا محقق شود

صالحی با تاکید بر اینکه همه اعضای شورای ششم برای کار کردن آمده‌اند و از تمام ارکان شهرداری انتظار داریم که همراه شوند، ادامه داد: مراکز محله‌محور خط مقدم فرهنگ کشور هستند لذا زمانی مصوبات شورا در جامعه اثرگذار خواهد بود که این مراکز بازوان مدیریت شهری باشند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت و کارآمدی اولویت شورای شهر است، گفت: باید فراتر از امکانات تلاش کرد، ناهماهنگی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برطرف شده و همسو شود و رویکرد نرم برای مخاطب‌محوری در دستور باشد.

صالحی با تاکید بر اینکه سازوکار رسانه‌ای شهرداری باید در اختیار فعالیت‌های مردم‌محور باشد، اضافه کرد: نیاز است در مراکز فرهنگی از معتمدان محلی کمک گرفته شود چون بسیاری از آن‌ها حاضر هستند بدون هزینه وقت بگذارند و مشارکت کنند.

مشکلات مالی سدی در برابر اقدامات فرهنگی نیست

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: از مدیریت شهری که سال‌ها وظیفه ساخت خیابان و ارائه خدمات شهری را داشته نباید توقع داشت که ظرف چند سال اتفاقات را در معاونت فرهنگی مانند معاونت عمرانی رقم بزند.

وی افزود: در جریان برنامه‌های روز حماسه و ایثار مردم اصفهان برای اولین‌بار معاونان فرهنگی مناطق به صورت پیوسته اقدام کردند که یک تغییر رویکرد است.

شاهمرادی ادامه داد: اقدامات تا حد زیادی زمان‌بر است و نمی‌توان یک شبه انجام داد با این حال کسانی که خاک فرهنگ را خورده‌اند می‌دانند که این موارد سدی در برابر آن‌ها نیست.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات محله‌محور با تعامل خوب میان مراکز فرهنگی و مدیران مناطق به ثمر می‌نشیند، گفت: مراکز محله‌محور باید قلب تپنده محله خود باشند و بتوانند با تمام ارکان محله مانند مسجد ارتباط برقرار کنند

شاهمرادی با بیان اینکه اگر دغدغه و ایده نو وجود داشته باشد، پول و اعتبار آن قابل تأمین است، اضافه کرد: سازمان فرهنگی شهرداری با وجود همه مشکلات وضعیت بهتری نسبت به سازمان‌های فرهنگی دیگر دارد و با حمایتی که در این دوره شورای شهر خواهد شد، افق روشنی پیش‌روی ما است که باید از این فرصت برای ایجاد فضای کار مناسب استفاده شود.

وی تاکید کرد: محدودیت مالی در تمام بخش‌های شهرداری وجود دارد و وقتی تمام مراکز توقع اختصاص بودجه دارند این موضوع دچار مشکل می‌شود با این حال سهم ویژه‌ای برای حوزه فرهنگی شهر اختصاص خواهد گرفت.

به گزارش ایمنا، در این جلسه مدیران مراکز تخصصی و فرهنگی، هنری وابسته به شهرداری اصفهان درخواست‌هایی همچون رفع مشکلات عمرانی، نمایان سازی اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برای مردم و نهادها، شایسته سالاری در این سازمان، انجام اقداماتی برای افزایش نشاط و شادابی بانوان، اجرای راهکارهای نوین و افزایش ارتباط با نخبگان فرهنگ و هنر، تعیین تکلیف مجموعه‌های فرهنگی، لزوم بازدید از فرهنگسراها و احداث مراکز تخصصی کودکان را به عنوان نهم‌ترین دغدغه‌های خود مطرح کردند.

کد خبر 537034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.