استفاده از پت اسکن برای درمان موثر سرطان

مطالعات محققان دانشگاه کلرودا در آمریکا نشان می‌دهد پت اسکن در پیش‌بینی عود سرطان و اتخاذ پروتکل درمانی مناسب کاربرد دارد.

به گزارش ایمنا، در این مطالعه اثربخشی اسکن ها در پیش‌بینی عود مبتلایان به لنفوم هوچکین مورد مطالعه قرار گرفته است. لنفوم هوچکین نوعی لنفوم قلمداد می‌شود و لنفوم نوعی سرطان خون است که منشا آن گلبول های سفید خون و از گروه لنفوسیت ها است.

بر اساس مطالعات عوامل محیطی، ژنتیکی و عفونی در ابتلا به این بیماری نقش دارد. معمولاً این بیماری از یک غده لنفاوی که بزرگ شده است، آغاز می‌شود. رشد این غده به آهستگی ادامه می یابد و به تدریج غدد اطراف را نیز درگیر می کند. در موارد پیشرفته با ورود سلول های بدخیم به خون، طحال، کبد و مغز استخوان نیز ممکن است درگیر شود. احتمال ابتلا در سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی و پس از ۵۵ سالگی بیشتر است.

یکی از ابزارهای اولیه که محققان توسط آن پیشرفت سرطان را تشخیص می‌دهند، برش‌نگاری با گسیل پوزیترون است که به اختصار پت اسکن (PET) نامیده می‌شود. در این روش از مقدار کمی رادیواکتیو برای شناسایی نواحی که از نظر متابولیکی فعال است، استفاده می‌شود.

مطالعات جدید نشان می‌دهد پت اسکن می‌تواند عود لنفوم هوچکین را پیش‌بینی کند. در این روش حجم تومور در مرحله تشخیص اولیه اندازه‌گیری می‌شود و بیمار در طول زمان به طور مستمر بررسی می‌شود. با استفاده از این اطلاعات می‌توان مناسب‌ترین درمان را برای جلوگیری از عود بیماری تجویز کرد.

محقق این پروژه سارا میلگروم نام دارد و یافته‌های وی منجر به انتخاب وی برای جایزه محقق جوان گروه سرطان‌شناسی در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو شده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 536910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.