قونیه؛ سرزمین شمس و مولانا

قونیه، شهری مهم در ترکیه، مملو از موزه‌ها و بناهای تاریخی باشکوه دوران سلجوقیان است و عمده بازدیدکنندگان آن جذب بازدید از موزه و مقبره شاعر و عارف معروف قرن سیزدهم میلادی، مولانا می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هفتمین شهر پرجمعیت و پایتخت آرامش ترکیه، قونیه، ویترینی بزرگ از هنر و معماری سلطنت سلجوقیان است و با وجود موزه‌ها، بناهای تاریخی و جاذبه‌های مذهبی چشم‌نواز یکی از بهترین اماکن گردشگری تاریخی ترکیه محسوب می‌شود. این شهر فرهنگ ترکیبی اسلامی-شرقی و مردمانی پای‌بند به عقاید مذهبی دارد و خانه ابدی شاعر و عارف معروف، مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی است؛ همین ویژگی‌ها باعث می‌شود قونیه از ارزش و اهمیت بسزایی برای ملت ایران برخوردار باشد.

آرامگاه باشکوه و پرعظمت این شاعر بزرگ، واقع در یکی از تپه‌های مرتفع شهر، در حال حاضر توسعه یافته و تبدیل به موزه‌ای ارزشمند با منظره‌ای تماشایی و دروازه‌های متعدد شده است که سالانه گردشگران و علاقمندان بسیاری را به سمت خود فرا می‌خواند و حیاط سنگفرش‌شده بزرگ آن در روز بزرگداشت مولانا شاهد برپایی آئین و مراسم رقص عرفانی سماع توسط مریدان مولانا است.

قونیه و اصفهان دارای قرابت‌های فرهنگی بسیار، میراث اسلامی، عرفانی و ادبی مشترک و تا حدودی معماری تقریباً مشابه هستند که این امر در کنار سابقه تاریخی طولانی‌مدت میان ایران و ترکیه و نیز اهمیت وجود مولانا برای ملت هر دو کشور و احترامی که این شاعر بزرگ و آموزه‌های اخلاقی‌اش خصوصاً در میان مسلمین سراسر جهان دارد، زمینه‌های خواهرخواندگی دو شهر قونیه و اصفهان را فراهم آورده است و امید آن می‌رود فراهم آمدن مقدمات این خواهرخواندگی زمینه همکاری‌های دوجانبه میان دو شهر را به ارمغان آورد. در ادامه با تعدادی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های قونیه آشنا می‌شویم.

قونیه؛ سرزمین شمس و مولانا

موزه مولانا

این آشیان صوفیانه، نماد قونیه است؛ مقبره فیلسوف و شاعر قرن هفتم هجری یا قرن ۱۳ میلادی که بنیان‌گذاری رقص چرخان سماع است. موزه مولانا در دل باغی از گل‌های رز قرار دارد و قدم زدن در آن بازدیدکننده را به سمت دروازه پر آذین دراویش هدایت می‌کند. مقبره مولانا در انتهای باغ و کنار آن مقبره‌های خانواده نزدیک و پیروان آن قرار دارد. کنار آن نیز تالار سماحه بنا شده که محل انجام مراسم مذهبی بوده و موزه‌ای از نمایشگاه‌های مذهبی را در دل خود جای داده است. در سرتاسر حیاط این مقبره حجره‌هایی قرار دارد که محل زندگی دوستداران این عارف است.

روبه‌روی این موزه میدان بزرگ مرکزی قرار دارد که در آن مسجد بزرگ سلیمیه با برجک مخروطی بنا شده و اطراف آن پر است از رستوران‌های روباز که مکانی عالی برای نشستن و لذت بردن از تماشای منظره مناره‌ها و گنبدها فراهم می‌آورد.

موزه کاشی‌کاری کارتای

مدرسه کاراتای که در سال ۱۲۵۱ توسط امیر سلجوقی، جلال‌الدین کاراتای بنا شده است، در ابتدا به‌عنوان یک دانشکده الهیات مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ساختمان به‌تازگی بازسازی شده است و در حال حاضر به‌عنوان موزه‌ای در اختیار عموم قرار دارد که هنر کاشی‌کاری و میناکاری چشمگیر دوران سلجوقیان را به نمایش می‌گذارد و زیبایی بی‌نظیر آن، ساختمانش را به یکی از بهترین تجربیات دیداری برای هر بازدیدکننده‌ای تبدیل می‌کند. دیوارهای داخلی موزه با نمونه‌های باشکوهی از کاشی‌کاری سلجوقی پوشانده شده است و نمایشگاه‌های سرامیکی از یافته‌های حفاری شده از محوطه‌های باستان‌شناسی مجاور در آن وجود دارد. در اتاق سمت چپ آن نیز مقبره جلال الدین کاراتای قرار گرفته است.

قونیه؛ سرزمین شمس و مولانا

مسجد نخ‌سازان

شهر قونیه دربردارنده نمونه‌های بسیاری از معماری قدیمی است که خوبی حفظ شده است. یکی از نمونه‌ها مسجد نخ‌سازان در شرق ارگ قدیمی قونیه است که سال ۱۲۰۱ بنا شده و تاکنون پا بر جا مانده است. ساختمان این بنا مربعی و دارای دو گنبد، یکی گرد و دیگری بیضی‌شکل است که بر ۱۲ ستون عظیم "پای فیل" با یک طاقچه نماز با تزئینات غنی ساخته شده از سنگ مرمر قرار دارد. این مسجد که توسط یک خانواده از تولیدکنندگان نخ وقف شده و نام خود را از همین رو گرفته، زمانی محل تدریس مولانا و پدرش بوده است.

در محل ارگ قدیمی نیز، درست در مرکز شهر، پارکی بنا شده که محل تفریح مردمان محلی و لذت بردن از طبیعت منطقه است. در بالای تپه این پارک، مسجد علاالدین، متعلق به قرن ۱۳، قرار دارد که به دلیل سقف چوبی بناشده روی ۴۲ ستونش بسیار معروف است و پایین آن محل حفاری کاخ علاالدین و دیگر بقایای دیوار قدیمی شهر است.

محوطه نوسنگی چاتالهویوک

تپه سکونتگاهی چاتالهویوک واقع در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی مرکز قونیه یکی از مهم‌ترین مکان‌های حفاری در جهان است که باستان‌شناسان در آن بزرگترین محوطه دوران نوسنگی تاکنون را کشف کرده‌اند که قدمت سکونت در آن به ۹ هزار سال پیش می‌رسد. این تپه یک موزه کوچک شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

قونیه؛ سرزمین شمس و مولانا

باغ پروانه‌های گرمسیری

جدیدترین جاذبه قونیه، یک خانه پروانه‌ای بزرگ و گنبدی‌شکل در نزدیکی روستای سیله است که در آن حدود ۲۰ هزار پروانه از ۱۵ گونه مختلف از سراسر جهان، در میان باغی استوایی با ۹۸ گونه گیاهی پرواز می‌کنند. باغ پروانه‌ها که در نوع خود اولین افزودنی طبیعی به مناظر تاریخی و معماری غنی قونیه محسوب می‌شود مکانی است که توجه و علاقه خانواده‌ها و کودکان را به خود جلب کرده است. در این باغ علاوه بر قدم زدن، نمایش‌های تعاملی بسیاری برای کودکان برگزار می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند درباره پروانه‌ها و سایر حشرات مطالب بسیاری بیاموزند.

روستا یا سکونت‌گاه سابق عثمانی-یونانی سیله واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غربی مرکز قونیه نیز به خودی خود یکی از جذاب‌تر ین مناطق گردشگری آن و مقصد مورد علاقه محلی‌ها برای تعطیلات آخر هفته به حساب می‌آید. خیابان‌های اسن روستا مملو از خانه‌های چوبی دوست‌داشتنی و خط‌الرأس صخره‌هایش مملو از خانه‌های غار باستانی است. سیله دو کلیسا نیز دارد که اخیراً بازسازی شده است؛ کلیسای سنت هلنا با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ و کلیسای کوچک که در حال حاضر به‌عنوان موزه عمل می‌کند.

قونیه؛ سرزمین شمس و مولانا

گزارش از: مریم زمانی، مترجم ایمنا

کد خبر 536890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.